• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 22 شهریور 1401
کد مطلب : 171493
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZQWW
+
-

دستگیری متهمان حمله به نگهبان منابع‌طبیعی‌‌چمستان نور

در پی انتشار تصاویری از حمله بی‌رحمانه قاچاقچیان چوب در منطقه جنگلی چمستان شهرستان نور در فضای مجازی، رئیس‌کل دادگستری مازندران از دستگیری متهمان که با سلاح سرد اقدام به تهدید نگهبان منابع طبیعی کرده بودند، خبر داد.
حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری، رئیس‌کل دادگستری مازندران در جمع خبرنگاران گفت: در راستای مبارزه با قاچاق چوب موارد مهم به روسای ادارات منابع طبیعی گفته شده است و برای مدیران سهل‌انگار قطعا پرونده قضایی تشکیل شده و برخورد قانونی صورت می‌گیرد. متأسفانه سودجویان به روش‌های مختلف و برای منفعت بیشتر اقدام به قاچاق چوب و از بین بردن منابع طبیعی می‌کنند؛ قطع بی‌رویه درختان و قاچاق منابع طبیعی تجاوز به حقوق عامه مردم است و دستگاه قضایی استان در این زمینه ساکت نمی‌نشیند.
مجید زکریایی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران نیز گفت: حسب دستور قضایی، 3تن از عاملان اصلی این حادثه دستگیر شدند و ۲دستگاه خودروی مرتبط نیز توقیف و به پارکینگ انتظامی منتقل شد. دستور قضایی برای متهمان صادر شد و امیدواریم مجازاتی که برای این افراد درنظر می‌گیرند، بازدارنده و پشیمان‌کننده برای مجرمان باشد. با پیگیری خبرهای مربوط به قاچاق چوب می‌توان دید این تخلف حتی با خودروهای شخصی و آمبولانس نیز صورت می‌گیرد و احتمال درگیری فیزیکی با یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی بیشتر از هر زمان دیگری شده است.
تا قبل از اجرایی شدن طرح تنفس، سازمان جنگل‌ها و مراتع اعلام می‌کرد که سالانه 2میلیون مترمکعب چوب از جنگل‌ها به‌صورت قاچاق برداشت شده است. از سال۱۳۹۹ به بعد جمع‌بندی از میزان کشفیات چوب‌های قاچاق منتشر نشده، ولی رئیس سازمان منابع‌ طبیعی در گفت‌وگو با پانا از افزایش قاچاق چوب خبر داده است.
فشار به جنگل‌های زاگرسی، به‌دلیل اجرای طرح تنفس در جنگل‌های هیرکانی بیشتر است؛ هرچند بهره‌برداری‌ها در زاگرس از قدیم‌الایام وجود داشته و سابقه طولانی دارد، اما محدودیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال، قیمتی بودن درختانی مانند بلوط و محدودیت واردات چوب به کشور فشار بر جنگل‌های زاگرسی را بیشتر از پیش کرده است. به‌گفته مرتضی ابراهیمی‌رستاقی، عضو پیشین شورای‌عالی جنگل، جنگل‌های زاگرس در ۵۵۰۰سال قبل به اوج تکامل خود رسیدند و قادر به پایدار ماندن هم بودند، اما به‌دلیل افزایش جمعیت و مسائل مختلف، هم‌اکنون کمتر از نیمی از مساحت جنگل‌های اولیه یعنی حدود 5.5میلیون هکتار از آن باقی مانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید