• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 22 شهریور 1401
کد مطلب : 171461
+
-

پایانی بر آغاز یک شغل عجیب

پاسخ قوه قضاییه به گزارش روزنامه همشهری درباره شاهدان قلابی

روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «مشاغل عجیبی که درآمد توپ دارند» این ادعا را مطرح کرد که «شاهدان قلابی مقابل مراکز قضایی این روزها حسابی بازار کسب‌وکارشان گرفته... نرخ‌هایشان از 500هزار تومان شروع می‌شود و تا ده‌ها میلیون تومان هم می‌رسد».
درخصوص این مطلب باید به این نکته اشاره نمود که دستگاه قضایی علاوه بر تشدید اقدامات معمول در برخورد با پدیده شهود حرفه‌ای که توسط مرکز حفاظت و اطلاعات این قوه صورت می‌پذیرد، از چندی پیش و در راستای تحقق سند تحول قضایی اقدامات زیرساختی مهمی را در جهت حل این معضل و مشکل قدیمی آغاز کرده که متأسفانه در گزارش روزنامه همشهری مورد توجه قرار نگرفته است.
بر همین اساس با دستور رئیس عدلیه و ذیل سند تحول، دستگاه قضایی به سمت هوشمند شدن و استفاده از فناوری‌های روز برای برخورد با چالش‌ها و مشکلات پیش رفته که ازجمله آنها راه‌اندازی تعداد قابل توجهی سامانه خدمات الکترونیک است.
یکی از این سامانه‌ها«سامانه شهود و مطلعین» است که در راستای حذف تبانی و تقلب در امر شهادت راه‌اندازی شده است.
این سامانه از طریق استعلام کد ملی، افرادی که به‌صورت حرفه‌ای اقدام به شهادت می‌کنند را شناسایی و به قضات معرفی می‌کند.
سامانه شهود و مطلعین به‌صورت خودکار تعداد دفعاتی که یک شخص به‌عنوان شاهد در تمام محاکم کشور حاضر شده را ثبت می‌کند و در هنگام ثبت مجدد آن شخص به‌عنوان شاهد، قاضی هشدار این موضوع را از طریق سامانه دریافت می‌کند.
با راه‌اندازی این سامانه در سال‌جاری حدود 8هزار نفر که بیش از ۳بار اقدام به شهادت کرده‌اند، شناسایی شدند و با آنها برخورد قضایی و قانونی صورت گرفته است.
قابل ذکر است، دستگاه قضایی همواره بر مقابله با بسترهای فساد چه درون و چه در بیرون از قوه قضاییه تأکید داشته و در همین راستا اقدامات متعددی را از ایجاد سامانه‌های برخط تا تشدید نظارت و بازرسی‌ها انجام داده است.
موضوع شهود حرفه‌ای و جعلی نیز هرچند پدیده‌ای قدیمی است اما با استفاده از راهکارهایی همچون سامانه شهود و مطلعین و تشدید برخوردهای مراکز نظارتی در حال مدیریت و ایجاد محدودیت‌های بسیار شدیدی برای متخلفان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید