• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 19 شهریور 1401
کد مطلب : 171063
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GZnK3
+
-

گام نهایی برای خودکفایی دوباره در تولید گندم

قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید ۱۳هزار تومان تعیین شد

آمار‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال اصلاح قیمت تضمینی گندم سطح تولید نیز افزایش و تاکنون 500هزار کشاورز 7میلیون تن گندم تحویل دولت داده‌اند. وزیر جهادکشاورزی می‌گوید امسال هم قیمت تضمینی گندم افزایش یافته و به 13هزار تومان رسیده است. رئیس بنیاد ملی گندمکاران هم تأکید می‌کند؛ این افزایش قیمت به رشد تولید منجر خواهد شد.
به‌گزارش همشهری، قیمت تضمینی گندم یکی از چالش‌های اقتصادی در سال‌های گذشته بود که حتی در طول چند سال گذشته به کاهش سطح تولید منجر شده بود. علت این بود که قیمت تضمینی گندم برای کشاورزان توجیه اقتصادی نداشت در نتیجه کشاورزان از فروش محصولات خود به دولت خودداری می‌کردند. در عوض بخشی از گندم تولیدی یا به کشور‌های همسایه ازجمله عراق صادر می‌شد که در آنجا نرخ‌های بالاتری برای گندم پرداخت می‌شد یا کشاورزان از گندم تولیدی خود به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌کردند زیرا قیمت‌های تعیین شده حتی پایین‌تر از نرخ خوراک دام بود. در چنین شرایطی از سال گذشته دولت تصمیم گرفت قیمت تضمینی گندم را افزایش دهد و همین موجب شد در سال‌جاری سطح تولید به 11میلیون تن برسد، کشاورزان تاکنون 7میلیون تن گندم را تحویل دولت داده‌اند.
طبق آمار‌ها امسال 508هزار کشاورز ایرانی به دولت گندم فروخته‌اند. 5استان 52درصد از گندم کل ایران را تولید می‌کنند که خوزستان با 19درصد بیشترین میزان تولید را دارد و پس از آن کردستان و کرمانشاه قراردارند.
قیمت تضمینی گندم در سال گذشته ۷۵۰۰ تومان بود که سوم فروردین۱۴۰۱ با بحران جهانی و افزایش قیمت‌ها، به ۱۱هزارو۵۰۰ تومان افزایش یافت. حالا آنطور که وزیر جهاد کشاورزی خبر داده است این قیمت در سال زراعی جدید به 13هزار تومان رسیده که از این مقدار 1500تومان به‌عنوان یارانه کشت و 11هزارو500تومان به‌صورت نقد پرداخت می‌شود.

جزئیات نرخ‌های جدید
وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد: قیمت گندم در سال زراعی جدید 11هزارو500تومان تعیین شده است. 1500تومان هم بابت یارانه کشت درنظر گرفته‌ایم که بخشی از آن را به یارانه کود و بذر اختصاص می‌دهیم.
سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: قیمت گندم را در ابتدای دولت و پیش از شروع فصل کشت به 7500تومان افزایش دادیم، در سوم فروردین1401 همزمان با بحران جهانی و افزایش قیمت‌ها، قیمت گندم را به 10هزارو500تومان به علاوه یک هزار تومان یارانه کشت افزایش دادیم که ثمره آن تولید 11میلیون تن گندم بوده است.
او ادامه داد: افزایش 1.5میلیون تنی کشت دیم در 2.6میلیون هکتار از اراضی کشور را داشته‌ایم و در بیش از 5میلیون هکتار از اراضی در سال‌جاری کشت دیم انجام خواهد شد.
وزیر جهادکشاورزی تأکید کرد: تاکنون 82هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده که در 5سال گذشته بی‌سابقه بوده است. او اعلام کرد: تا چند روز آینده تمام مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود. او با اشاره به اینکه میزان نیاز کشور به گندم برای تامین نان 9میلیون تن است، ابراز امیدواری کرد: در سال زراعی جدید در تولید گندم نان به پایداری در خودکفایی برسیم.

قیمت اعلام شده مناسب است
به‌دنبال تعیین قیمت 13هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم دیروز رئیس بنیاد ملی گندمکاران، قیمت اعلام شده برای گندم را بسیار مناسب خواند و گفت: درصورت وجود بارندگی متعادل، سال آینده از واردات گندم بی‌نیاز هستیم. عطاءالله هاشمی گفت: قیمت ١١هزارو۵٠٠تومان نیز بعد از عید برای گندم اعلام شده بود که با توجه به نرخ تورم، افزایش قیمت‌های جهانی، افزایش هزینه‌های تولید و... درنظر گرفته شده بود و قیمت بسیار خوب و بالایی بود بنابراین با این اوصاف نرخ ١٣هزار تومان نیز قیمتی بسیار مطلوب و مورد رضایت کشاورزان است.او افزود: تجربه ثابت کرده هر گاه قیمت به موقع و مناسب اعلام شده، جهش خوبی را در تولید داشتیم و با توجه به اینکه امسال نیز قبل از آغاز سال زراعی قیمت اعلام شده و نرخ اعلامی نیز بسیار مناسب است، انتظار می‌رود تجربیات سالیان گذشته تکرار شود.
هاشمی گفت: امسال علاوه بر این دو مسئله، وزارت جهادکشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارها را در دست اجرا دارد و سطح زیرکشت گندم دیم افزایشی است و درصورتی‌که بارندگی متعادل و مثل سال‌جاری باشد، جهش خوبی را در تولید خواهیم داشت.
او با بیان اینکه امسال ١١میلیون تن گندم تولید و 7میلیون تن از این محصول خریداری شد، افزود: درصورتی که بارندگی خوبی داشته باشیم، میزان تولید در سال زراعی آینده از ١١میلیون تن می‌گذرد و به واردات گندم نیازی نخواهیم داشت.
هاشمی با اشاره به اینکه در استان‌های سردسیری و شمال غرب کشور ١٢هزار میلیارد تومان بدهی بابت خرید گندم داریم، افزود: فاصله زمانی برداشت و کاشت در این استان‌ها بسیار کم است و بلافاصله بعد از پایان دوره برداشت، فصل کاشت در این استان‌ها آغاز می‌شود.
او ادامه داد: با توجه به اینکه ١٠روز دیگر فصل کاشت در این مناطق آغاز می‌شود، درخواست ما از دولت این است که هرچه سریع‌تر بدهی این کشاورزان را تسویه کند تا برای کشت مجدد دچار مشکل نشوند. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید