• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 17 شهریور 1401
کد مطلب : 170973
+
-

زائران اربعین، مهمان آیین شکرانه خرما

نخستین دوره «آیین شکرانه محصولات خرما» امسال همزمان با ایام پیاده‌روی زائران اربعین برگزار می‌شود

گزارش
زائران اربعین، مهمان آیین شکرانه خرما

سیده زهرا عباسی-خبرنگار 

خوزستان از گذشته بیش از هر چیز با نخل، نفت و کارون شناخته می‌شد، اما حالا کارون بی‌جان شده و بی‌جانی کارون به نخل‌های این دیار ‌ هم آسیب جدی زده ‌ است. به‌گفته محلی‌ها، توسعه شهری میلیون‌ها نخل را طی دهه‌های گذشته از خاطره خوزستان به‌ویژه اهواز پاک کرده و حالا یکی از معدود بخش‌هایی که هنوز به همان شکل قدیم و با تصویر نخلستان‌های در هم تنیده‌اش در حاشیه کارون باقی مانده، اسماعیلیه این شهرستان است. اهالی 65روستای این بخش حالا به شکرانه نخلستان‌های پربارشان گردهم جمع شده‌اند تا در کنار میزبانی از زائران اربعین حسینی، ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی محصول خرما را معرفی کنند. به همین مناسبت امروز (پنجشنبه، 17شهریور) روستاییان بخش اسماعیلیه نخستین دوره «آیین شکرانه محصولات خرما» را به‌صورت خودجوش به میزبانی روستای گردشگری «مگطوع» در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین برگزار می‌کنند.

شکرانه خرما در 15غرفه 
شهرستان اهواز از 3بخش مرکزی، اسماعیلیه و بخش غیزانیه تشکیل شده که از میان آنها تنها بخشی که هنوز طبیعت بکر، سرسبز، گردشگری و نخلستان‌های متعدد دارد، بخش اسماعیلیه است که در ساحل رود کارون قرار دارد. اهالی این بخش به‌صورت خودجوش درخواست برگزاری مراسمی درباره خرما را از بخشداری می‌کنند و نتیجه این درخواست «آیین شکرانه محصولات خرما» است که با حمایت‌های بخشداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهواز برگزار می‌شود. دبیر فنی و اجرایی این رویداد با این توضیح تأکید می‌کند که به حرمت ایام عزاداری اربعین حسینی عنوان جشنواره از روی این رویداد برداشته شده است. مجید سلیمانی با بیان اینکه در این آیین محصولات خرما، صنایع‌دستی و گردشگری منطقه معرفی خواهد شد به همشهری می‌گوید: بخش اسماعیلیه 17هزار نفر جمعیت و 126نخل‌دار دارد، اما متأسفانه بیکاری در این منطقه بیداد می‌کند و با وجود ظرفیت‌های بسیار در حوزه خرما اما هیچ‌گاه برای ایجاد صنایع جانبی و اشتغال‌زایی حمایت نشدیم و اتفاقا یکی از اهداف برگزاری چنین آیینی معرفی ظرفیت‌ها در مسیر ایجاد فرصت‌های شغلی است. وی که خود از اهالی و معلم روستاست، توضیح می‌دهد که همه اهالی اسماعیلیه در این رویداد حاضر خواهند بود و بیش از 20محصول مرتبط با خرما، صنایع‌دستی و آموزش تولید محصولات را در 15غرفه ارائه می‌کنند.

در مسیر زائران 
به‌گفته دبیر فنی و اجرایی آیین شکرانه محصولات خرما، روستای مگطوع نخستین روستا در بخش اسماعیلیه و در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین به سمت خرمشهر و مرز چذابه و شملچه است و به همین دلیل علاوه بر فعالیت موکب روستا در جاده اهواز-خرمشهر در خانه همه اهالی برای پذیرایی از زائران باز است. او این مهمان‌نوازی را رسم همیشگی خوزستانی‌ها در میزبانی از زائران اربعین می‌داند و می‌گوید: اینجا همیشه همینطور است که مردم خدمت‌رسانی به زائران را واجب می‌دانند و نمی‌گذارند هیچ زائری بدون استراحت یا گرسنه و تشنه از روستا بگذرد.

مثلث روستاهای گردشگری
خوزستان بعد از کرمان و سیستان‌وبلوچستان با 36هزار و 700هکتار نخلستان و تولید 242هزار تن محصول در سال رتبه سوم در تولید خرما را دارد. ۷۵قلم محصول در این استان کشت می‌شود، اما از ۵۰ هزار نخل در بخش اسماعیلیه ۱۲هزار نخل از نوع برحی و ۲۵ هزار نخل از نوع استعمران هستند و بقیه نخل‌ها هم شامل ارقام مجول، دیری، زاهدی، کبکاب، شکری، گنطار، بریم و... می‌شوند. مسئول کمیته تبلیغات و رسانه جشنواره با بیان اینکه نخل از جنبه‌های مختلفی با زندگی مردم جنوب گره خورده است به همشهری می‌گوید: نخل را از مناظر مختلفی چون تاریخ، دین، بانوان، صنایع‌دستی، گردشگری، اقتصادی و... می‌توان بررسی کرد و آیین شکرانه به نوعی معرفی همین ارتباط است.
به‌گفته قاسم آل‌کثیر، محصول خرما، چای خرما، قهوه خرما، نوشیدنی خرما یا «مای لگاح»، معسل یا معجون خرما، صنایع‌دستی تولیدشده با برگ، شیره و ارده، وسایل و ادوات مورد استفاده نخل‌داران در فرایند برداشت و... همه در این آیین معرفی و عرضه می‌شوند.
او با تأکید بر اینکه اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان حمایت جدی‌ای از این رویداد نکرده است، توضیح می‌دهد که اهالی انتظار دارند با توجه به شرایط اقتصادی برای معرفی روستا به‌عنوان جاذبه گردشگری و ظرفیت‌های منطقه حمایت بیشتری شوند. این فعال اجتماعی و رسانه‌ای با این توضیح و با اشاره به برگزاری جشنواره‌ انگور در روستای گردشگری غزاویه و چای ترش در روستای گردشگری علوه در نزدیکی روستای مگطوع و شهر اهواز، پیشنهاد می‌دهد: این 3روستا می‌توانند مثلث گردشگری منطقه باشند و برای رونق‌ آن از ظرفیت کارون و گردشگری آبی و قایقرانی بهره ‌برد.

***
نخستین دوره «آیین شکرانه محصولات خرما» امروز از ساعت 8 تا 22 در روستای «مگطوع» برگزار می‌شود و اهالی این روستا تأکید می‌کنند پذیرای زائران و همچنین بازدیدکنندگان از غرفه‌ها خواهند بود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید