• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 17084
+
-

آتش بازی کی‌روش

آتش بازی کی‌روش

این چه لیستی بود؟
 آیا تصمیم جنجالی کارلوس کی‌روش، دهن‌کجی او به نمایندگان ایرانی لیگ قهرمانان بود؟

انتشار فهرست‌های تیم‌ملی برای تورنمنت‌های مختلف، همواره با نقد و اعتراض روبه‌رو شده است اما واکنش‌ها به لیست 24نفره کارلوس کی‌روش برای جام‌جهانی2018، فراتر از نقد و اعتراض به‌نظر می‌رسد. «ناامیدی» اولین محصول این فهرست برای هواداران تیم‌ملی است. چرا که بسیاری از آنها تصور می‌کردند مرد پرتغالی دلایل «غیرفنی» را نیز در انتخاب‌هایش دخیل کرده است. خط خوردن سیدحسین حسینی و کاوه رضایی، شاید منصفانه نباشد اما قابل درک به‌نظر می‌رسد. خارج کردن سیدجلال حسینی و وریا غفوری از بین 24بازیکن و قرار دادن آنها در «لیست انتظار» اما، بدون تردید بزرگ‌ترین شوک سال فوتبال ایران است. وریا با اختلاف موثرترین بازیکن ماه‌های گذشته استقلال و لیگ‌برتر بوده و سیدجلال در نقش «سوپرمن» برای پرسپولیس ظاهر شده اما این دو ستاره با تیم‌ملی به ترکیه و احتمالا روسیه سفر نخواهند کرد. کنار گذاشتن آنها در کنار دعوت از مدافعی در حد و اندازه‌های محمدرضا خانزاده، علاقه‌مندان در ایران را نسبت به کی‌روش بدبین کرده است. قاطبه انتخاب‌های این مربی، همواره در بین اهالی فوتبال پذیرفته شده اما به‌نظر می‌رسید سلیقه او دیگر به اندازه گذشته مورد احترام نیست. سیدجلال و وریا، شاید قربانی کشمکش کی‌روش با باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا شده‌اند. او که از عدم همکاری پرسپولیس و استقلال برای اعزام ملی‌پوش‌ها به اردوی آماده‌سازی شکایت داشت، حالا بهترین و آماده‌ترین بازیکنان سرخابی‌ها را در بین 4بازیکن فهرست انتظار قرار داده است. دهن‌کجی بزرگ کارلوس به لیگ، اولین حدسی است که در فضای فوتبال در خصوص انتخاب‌های نهایی مطرح شود. تا چند ماه قبل، همه از کی‌روش به‌عنوان تنها نسخه نجات‌بخش فوتبال ایران نام می‌بردند اما حالا در مورد میل و علاقه مرد خشمگین برای نتیجه گرفتن در جام‌جهانی نیز تردیدهای زیادی وجود دارد. با این وجود نباید فراموش کرد که این لیست هنوز کاملا نهایی نشده و همچنان مردم، امیدوارند کشور از خشکسالی و دروغ و تیم‌ملی از لجبازی، در امان بماند!  
   حذف آقای رکوردشکن
رکورددار دقایق متوالی گل نخوردن در تاریخ فوتبال باشگاهی ایرانی بعد از یک فصل درخشان، جایی در بین 3دروازه‌بان اصلی تیم‌ملی ندارد. کارلوس کی‌روش ترجیج داده با علیرضا بیرانوند، رشید مظاهری و امیر عابدزاده به ترکیه برود و به سیدحسین حسینی و سیوهای تماشایی‌اش اعتماد نکند. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد جدی‌ترین رقیب بیرانوند در ماه‌های گذشته، سیدحسین بوده است. شاید لغزش حسینی در چند دیدار پایانی فصل، او را از چشم سرمربی تیم‌ملی انداخته باشد اما بد نیست کارلوس کی‌روش مفهموم «لیست انتظار» را نیز توضیح بدهد. آیا 3گلر نهایی لیست، قرار است بعد از اردوی ترکیه دوباره در اضطراب خط خوردن باشند؟ آیا تنها مصدومیت می‌تواند جای حسینی را با یکی از آنها عوض  کند؟ 
   قلی‌زاده مدافع است؟
جنجال‌برانگیزترین تصمیم‌های کارلوس کی‌روش، برای خط دفاعی گرفته شده‌اند. غیبت نام سیدجلال و وریا غفوری در فهرست 24نفره، به‌شدت باورنکردنی به‌نظر می‌رسد. کی‌روش با بازی ندادن به سید در دو دیدار تدارکاتی با تونس و الجزایر، نشان داده بود که روی خط دفاعی بدون او حساب می‌کند اما جلال مهره مدنظر کی‌روش نبود، چرا به جز دو بازی در همه دیدارهای دیگر مرحله مقدماتی به میدان رفت؟ کیفیت سیدجلال در بدترین حالت، بهتر از «محمدرضا خانزاده» و «مجید حسینی» است اما نام این دو بازیکن جوان در لیست 24نفره قرار دارد. در 6ماه گذشته، وریا غفوری همواره دفاع راست ثابت تیم‌ملی بوده اما سرمربی ایران ناگهان او را کنار گذاشته تا تنها یک دفاع راست تخصصی در لیست داشته باشد. آیا «رامین رضاییان» فصل خوبی را پشت‌سر گذاشته است؟ آیا او به لحاظ دفاعی قابلیت رقابت با ستاره‌های اسپانیا و پرتغال را دارد؟  نکته عجیب‌تر، گنجاندن نام «علی قلی‌زاده» در بین مدافعان است. اتفاقی که نشان می‌دهد این بازیکن به احتمال زیاد در پست مدافع کناری قرار خواهد گرفت. «پژمان منتظری» نیز درست مثل 4سال قبل، گزینه بازی در پست دفاع راست خواهد بود. «میلاد محمدی»، «مرتضی پورعلی‌گنجی» و «روزبه چشمی» دیگر مدافعان فهرست 24نفره محسوب می‌شوند. شاید اگر حسین کنعانی‌زادگان نیز مصدوم نمی‌شد، به‌جای پژمان منتظری در لیست اصلی قرار می‌گرفت!
   کریم در نقش هافبک
در تیمی که علی قلی‌زاده به‌عنوان مدافع در آن حضور دارد، هافبک بودن «کریم انصاری‌فرد» هم عجیب نیست. کریم البته چند بار دور از دروازه حریف برای تیم‌ملی بازی کرده اما همیشه در محوطه جریمه، موثرتر و خطرناک‌تر است. «سعید عزت‌اللهی»، «امید ابراهیمی»، «مهدی ترابی» و «احسان حاج‌صفی» دیگر هافبک‌های این فهرست هستند. با توجه به غیبت عزت‌اللهی در دیدار اول، امید ابراهیمی و حاج‌صفی زوج میانی ایران در بازی با مراکش خواهند بود و اگر یکی از این دو در جریان بازی مصدوم شود، ایران هافبک دفاعی دیگری در اختیار ندارد. 
   گوچی هست، کاوه نیست
کاوه رضایی، مهم‌ترین بازیکنی است که از خط حمله در لیست استندبای قرار می‌گیرد. او یک فصل رویایی را در لیگ بلژیک سپری کرده و توانایی بازی در چند پست را دارد اما باید کنار برود تا فضا برای «رضا قوچان‌نژاد» فراهم شود. مهره‌ای که 4سال قبل در اوج بود اما از آخرین درخشش‌اش در تیم‌ملی زمان بسیار زیادی سپری شده است. آلمانی‌ها درباره بردن مانوئل نویر مصدوم به جام‌جهانی تردید دارند اما کی‌روش از مدت‌ها «اشکان دژاگه» مصدوم را مسافر روسیه کرده است. بازیکنی که در دو سال گذشته تقریبا در هیچ باشگاهی دیده نشده و مدام با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند. «سردار آزمون»، «علیرضا جهانبخش»، «مهدی طارمی»، «سامان قدوس» و «وحید امیری»، شایستگی حضور در جام‌جهانی را دارند اما رفتار عجیب و انتخاب‌های عجیب‌تر کی‌روش، حتی بازیکنان شایسته تیم‌ملی را نیز زیر سوال می‌برد. این فهرست، فاصله تیم‌ملی با بخش زیادی از هوادارانش را به مراتب بیشتر از هفته‌های قبل می‌کند. تیمی که در بازی بدرقه نتوانست جمعیت زیادی را به ورزشگاه بکشاند، بدون سیدجلال و وریا، تنهاتر قدم خواهد زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید