• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب : 170760
+
-

۶۰۰ موکب مردمی در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهر تهران برپا می‌شود

نذر اربعین از تهران

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

۹سال پیش عده‌ای دانشجو تصمیم گرفتند که در روز اربعین از میدان امام حسین(ع) پای پیاده به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حرکت کنند. آنها به روایتی استناد می‌کردند که زیارت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) را مانند زیارت حرم امام حسین(ع) بیان می‌کند. این حرکت در سال‌های بعد هم برای کسانی که نتوانسته بودند در راهپیمایی نجف تا کربلا حاضر شوند، ادامه پیدا کرد و اکنون شهرداری تهران به همراهی دیگر نهاد‌ها، هر سال راهپیمایی جاماندگان اربعین را برگزار می‌کند که این مراسم، امسال لشکر حسین(ع) نام گرفته است.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری درباره این آیین گفت: «راهپیمایی جاماندگان اربعین اتفاقی است که از دل‌های شکسته رقم خورده و بعدا به یک حرکت عظیم در شهر تهران تبدیل شده است. شهرداری نیز موظف است که به تسهیل اجرای این مراسم کمک کند.» علیرضا فاطمیان‌پور افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم حدود 3میلیون نفر در این راهپیمایی شرکت کنند.» 
دبیر ستاد لشکر حسینی که در نشست خبری سخن می‌گفت، ادامه داد: «امسال نیز پیاده‌روی جاماندگان از ساعت ۷ صبح از میدان آیینی امام حسین(ع) به سمت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) آغاز شده و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت. مردم غالبا از نماز صبح در میدان حضور دارند و حرکت با قرائت قرآن، زیارت اربعین و مداحی آغاز می‌شود تا مسیر 14کیلومتری را طی کنند. شروع راهپیمایی تا ساعت 2بعدازظهر هم از میدان امام حسین(ع) انجام می‌شود و از مردم می‌خواهیم که به‌صورت تدریجی به میدان مراجعه کنند تا جمعیت به شکل یکنواخت در طول مسیر قرار گیرد.»
معاون سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: «در طول مسیر ۶۰۰ موکب مردمی برقرار می‌شود و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری درنظر دارد که هر ۷۰۰ متر یک موکب پوشیده با عنوان موکب‌ ام‌البنین، برای ارائه خدمات ویژه به بانوان و کودکان برپا کند؛ چرا که عده زیادی از شرکت‌کنندگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. همچنین موکب‌های غیرایرانی با حضور اتباع عراق، افغانستان، پاکستان و احتمالا یمن در طول مسیر تشکیل خواهد شد.» او با بیان اینکه اورژانس، آتش‌نشانی برای خدمات‌رسانی و پلیس و سپاه تهران برای تامین امنیت در مراسم حضور دارند، گفت: «با پلیس راهور نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته که در مسیر راهپیمایی بخش‌هایی به‌صورت پارکینگ درنظر گرفته شود. در مسیر بازگشت از حرم عبد‌العظیم حسنی نیز مترو، اتوبوس و تاکسی آماده انتقال همشهریان است. به‌دلیل ازدحام احتمالی درون حرم، به همراه خادمان آستان از شهروندان می‌خواهیم که پس از سلام، محدوده حرم را ترک کنند.»
سال گذشته رفت‌وآمد خودرو‌ها در خیابان‌های منتهی به مسیر راهپیمایی و موازی با آن به کندی انجام می‌شد که باعث اختلال در ترافیک شهر شده بود. برخی از راهپیمایان هم به‌دلیل گرمای هوا و دیگر سختی‌ها قصد ترک مسیر را داشتند، اما این کار به سختی ممکن بود. فاطمیان‌پور درباره راهپیمایی امسال می‌گوید: «همچنین از میدان خراسان به بعد در نقاط مختلف مانند بعثت، شوش، آزادگان و... هم خودرو‌های ون آماده بازگرداندن راهپیمایان به مبدا هستند. در طول مسیر نیز با مساجد و مدارس هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است که در‌های آنها برای استفاده از سرویس بهداشتی و برگزاری نماز روی راهپیمایان باز باشد.»
در سال‌های گذشته تعداد موکب‌ها به‌تدریج در طول مسیر کاهش پیدا می‌کرد، معاون سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه نوع موکب‌ها متفاوت است، گفت: «بخشی از موکب‌ها محلی هستند و در نزدیکی خانه‌ها یا حسینیه‌ها برپا می‌شوند، اما بعضی از موکب‌ها را کسانی که در مناطق دیگر شهر سکونت دارند، برپا می‌کنند که از آنها خواسته‌‌ایم در جایی که تراکم کمتر است، مستقر تا خدمات‌رسانی متناسب انجام شود. همچنین ساعت فعالیت موکب‌های دورتر از میدان خراسان یک یا 2ساعت بعد از شروع راهپیمایی از میدان امام حسین(ع) است. گروهی از زائران هم از مسیر‌ها و مناطق دیگر یا حاشیه شهر به سمت حرم می‌آیند که شهرداری‌های مناطق در حد توان خود به آنها کمک می‌کنند.»
مدیر فرهنگی منطقه ۱۳ و رئیس فرهنگسرای امید نیز در این نشست گفت: « در 17شهریور بانوان در گروه سنی 15تا 35سال در میدان امام حسین(ع) از ساعت ۱۶:۳۰ تا اذان مغرب عروسک‌های نمدی دست‌ساز به نام حنیف و حنیفا می‌سازند. امیدواریم حدود 40هزار عروسک برای اهدا به کودکان در طول راهپیمایی لشکر حسین(ع) آماده شود. همچنین کودکان می‌توانند در پویش «سلام یا مهدی» سربند‌های خود را بسازند.»
پروانه دوستی افزود: «بانوانی که قصد دارند در پخت یا آماده‌سازی‌ و توزیع نذری همکاری کنند می‌توانند برای این کار ثبت‌نام انجام دهند تا به موکب‌ها و مساجد مسیر راهنمایی شوند. »
برای کسب اطلاع از برنامه‌های راهپیمایی جاماندگان اربعین، می‌توان با شماره تلفن 1837تماس گرفت. سایت nazri.farhangsara.ir و شماره واتساپ 02196651837هم برای اطلاع‌رسانی در این زمینه طراحی شده است.

مکث
8 نقطه از مسیر برای استقرار چایخانه رضوی و توزیع متبرکات رضوی درنظر گرفته شده است.
10هزار سربند با شعار «انا من حسین(ع)» و 2هزار پرچم در مسیر توزیع می‌شود.
22موکب شهرداری در طول مسیر برپا می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید