25 ماه آموزش غیرحضوری به دلیل شیوع کووید19، عقبماندگی قابل توجهی را در این حوزه رقم زده است. هر چند که مدارس و مراکز آموزشی از فروردین امسال دوباره بازگشایی شدند و بیش از 90 درصد دانشآموزان هم به مدارس برگشتند اما این فرصت 3 ماهه برای سال تحصیلی 1401 - 1400 آنقدر طولانی نبود که منجر به رفع عقبماندگیهای تحصیلی شود. افت تحصیلی که پس از بازگشت دانشآموزان به مدارس، خودش را نشان داد هم نگرانیهای متعددی را برای سال تحصیلی آینده رقم زد. بر این اساس طرح جبران افت تحصیلی و تثبیت یادگیری برای 2 مقطع دبستان و دبیرستان در 17 هزار پایگاه تابستانی کشور اجرا شد. طرحی که با اولویت مناطق محروم آغاز شد و 90 درصد از دانشآموزانی که در دوره دبستان با نتیجه «قابل قبول» یا «نیاز به تلاش» و در دوره دبیرستان (پایههای هفتم تا یازدهم) با افت تحصیلی در 17 هزار پایگاه تابستانی کشور آموزشهای لازم را دریافت کردند. بودجه ویژه این طرح هم با دستور رئیسجمهور از سوی ستاد ملی کرونا اختصاص یافت و بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش دانشآموزانی که این دوره را با موفقیت به پایان برسانند، نتایج آنها در این طرح، جایگزین نتیجه کارنامه خرداد میشود. دوره آموزشی این طرح اول شهریور به پایان رسید و به گفته محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و رئیس ستاد پروژه مهر سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به همشهری، فرآیند ارزشیابی آن در حال انجام است: «این آزمونها بر اساس برنامهریزی مدارس در دروس مختلف در زمانهای متفاوت برگزار میشوند.» این مسئول درباره جمعیت دانشآموزانی که تابستان امسال دورههای جبران افت تحصیلی را سپری کردند میگوید: «در دوره متوسطه حدود یک میلیون و 216 هزار دانشآموز این آموزشها را دریافت کردند و در دوره دبستان هم 3 میلیون و 500 هزار نفر درس ارائه شد. در مقطع دبستان یک دانشآموز ممکن است چند درس را آموزش دیده باشد. در مجموع حدود 2میلیون و 500هزار دانشآموز، تابستان امسال در طرح جبران و تثبیت یادگیری شرکت داشتند.»
سه شنبه 15 شهریور 1401
کد مطلب :
170753
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/r0ZYw
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved