• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 14 شهریور 1401
کد مطلب : 170658
+
-

برق بدمصرف‌ها از راه دور قطع می‌شود

مدیرعامل شرکت توانیر از تجهیز مشترکان بدمصرف به کنتورهای هوشمند با قابلیت قطع از راه دور خبر داد و در عین حال اعلام کرد؛ کمتر از 2درصد مشترکان برق کشور بسیار بدمصرف با صدور قبوض بالای ۱۵میلیون تومانی هستند. به‌گزارش همشهری، آرش کردی، در یک نشست خبری با قدردانی از مردم در مصرف بهینه برق در فصل گرما اظهار کرد؛ مجموع اقدامات‌ وزارت نیرو باعث شد تا تابستان امسال حتی یک مورد قطع برق برای کنترل ناترازی میان مصرف و تولید در بخش خانگی رخ ندهد.
وی افزود: صددرصد مناطق شهری و 99.7مناطق روستایی ایران از نعمت برق برخوردارند؛ درحالی‌که در دنیا به‌طور متوسط 85درصد جمعیت روستایی و 97.2درصد مناطق شهری از نعمت برق پایدار برخوردارند. مدیرعامل توانیر، میزان طلب تولیدکنندگان برق را حدود 40هزار میلیارد‌تومان اعلام کرد و دلیل آن را ناترازی بین تولید و مصرف ناشی از قیمت‌گذاری برق دانست و تصریح کرد: در دولت سیزدهم گام‌های مؤثری را به سمت واقعی‌کردن قیمت برق برمی‌داریم؛ البته این اصلاح قیمت به‌صورت تدریجی است، به‌نحوی که فشاری به اقشار آسیب‌پذیر وارد نشود. وی افزود: دولت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و نهایی را به‌عنوان بدهی خود می‌پذیرد و به‌صورت‌های مختلف ازجمله اوراق خزانه به تسویه این بدهی می‌پردازد. کردی با بیان اینکه به‌تدریج باید به‌سمت قیمت تمام‌شده با رعایت اصول و ضوابطی که به اقشار نیازمند فشاری وارد نشود، پیش برویم، گفت: ظرفیت‌های متنوعی در این حوزه وجود دارد، طبق قانون مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و تکلیفی، باید از سوی دولت به صنعت برق پرداخته شود که این موضوع اکنون از طریق مختلف صورت می‌گیرد و انصافا دولت در ادوار گذشته همکاری خوبی در این حوزه داشته است.
 این مقام ارشد صنعت برق با بیان اینکه نوع قیمت‌گذاری بدین صورت است که با مصرف الگوی بیش از اندازه، تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد، گفت: صدور قبوض بالای 15میلیون‌تومانی زیر 2درصد است و 75 تا 85درصد مشترکان رعایت الگوی مصرف را دارند. کردی درخصوص بدهی توانیر به  بانک‌ها هم گفت: این رقم حدود 36هزار میلیارد تومان است که  تلاش می‌کنیم این بدهی‌ها را با اوراق بهادار و یا افزایش‌های تدریجی در قیمت‌های تکلیفی کاهش دهیم و البته به دنبال عرضه برق در بورس هستیم که کارشناسان در حال نهایی‌سازی‌ سازوکار آن هستند. او تأکید کرد: هم‌اکنون 80درصد مبادلات برق در بازار عمده‌فروشی است و چون بخش‌های مختلفی را در قیمت‌گذاری برق شاهد هستیم، باید برای عرضه برق بورس از صنایع شروع کنیم که از ابتدای مهرماه تامین برق صنایع بالای 2مگاوات از طریق بورس انجام می‌شود.
مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده برق بدون سوخت در سال1400 بالغ بر 307تومان به ازای هر کیلووات ساعت بوده، درحالی‌که متوسط دریافتی از مشترکان 147تومان بوده است، یعنی کمتر از نصف قیمت تمام‌شده از مردم دریافت شده است. کردی با بیان اینکه اغلب مردم با صنعت برق همکاری دارند، گفت: از مجموع 39میلیون ‌و500هزار قبض صادره، 16میلیون ‌و700قبض مشمول پاداش خوش مصرفی شدند که 42درصد مشترکان را شامل می‌شود. وی افزود: در فصل گرم امسال، 800میلیارد تومان مجموع پاداش خوش مصرفی است که به مشترکان پرداخت شده است. وی افزود: در نظر داریم مشترکان پرمصرف به کنتورهایی مجهز شوند که در صورت رشد بی‌رویه مصرف، برق آنها قطع خواهد شد. این کنتورها در حال نصب و راه‌اندازی برای بد‌مصرف‌ها هستند.
مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه «برنامه‌ریزی شده تا پایان دولت 10هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع احداث شود»، گفت: پیش‌بینی شده تا تابستان سال1402 بالغ بر 1500مگاوات نیروگاه جدید توسط صنایع به مدار بهره‌برداری وارد شود که این مقدار نیروگاه، مخصوص خود صنایع برای تامین برق خواهند بود‌. وی افزود: حداقل به‌صورت خوش‌بینانه 45 تا 50درصد شدت مصرف انرژی در صنایع ما بالاتر از دیگر نقاط دنیاست و با توجه به اینکه صنایع کشور 36درصد از انرژی را مصرف می‌کنند، درصورت نوسازی صنایع و بهسازی آنها در بخش مصرف انرژی، می‌توانیم تا 10هزار مگاوات از مصرف برق صنایع را کاهش دهیم.
این مقام وزارت نیرو در عین حال تأکید کرد: ناترازی برق در سال گذشته حدود 15هزار مگاوات بود، این رقم امسال حدود 31درصد کاهش پیدا کرد و به حدود 10هزار مگاوات رسید؛ البته این میزان ناترازی هم به‌صورت هوشمندانه مدیریت شد. کردی با بیان اینکه از برنامه افزایش6 هزار مگاواتی که وزیر نیرو قول داده بود تا امروز حدود 4800مگاوات به مدار بهره‌برداری آمده، گفت: تا پایان شهریور ماه قطعا این رقم به 5800مگاوات می‌رسد و برنامه افزایش 6هزار مگاواتی ظرفیت تولید، در نیمه سال محقق خواهد شد‌.

معمای مصرف برق رمزارزها
مدیرعامل توانیر درباره آخرین وضعیت مصرف برق توسط استخراج‌کنندگان رمز ارز هم اظهار کرد: تولیدات رمزارز نسبت به سال گذشته کاهش نیافته اما با ادامه دار شدن کشف و ضبط تولیدات غیرمجاز رمزارز، تولیدکنندگان غیرمجاز نسبت به گذشته پراکنده و گسترده شده‌اند. وی افزود: برآورد کارشناسان این است که حدود 1200 تا 1400 مگاوات از مصرف برق پیک، برای تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز بوده است و اعتقاد داریم با هوشمندسازی کنتورها، جلوی مصارف غیرمجاز ازجمله تولیدات غیرمجاز رمزارز تا حد زیادی گرفته می‌شود‌.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید