• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 17062
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/EP34
+
-

«نخل طلا» به دله‌‌دزدها رسید

جشنواره
«نخل طلا» به دله‌‌دزدها رسید


هفتاد‌و‌یکمین جشنواره فیلم کن شنبه‌شب با معرفی فیلم ژاپنی «دله‌دزدها» به کارگردانی «هیروکازو کوره-ادا» به‌عنوان برنده جایزه نخل طلایی به‌کار خود پایان داد.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین ساخته کارگردان ژاپنی درباره یک خانواده از خلافکاران خرده‌پاست که سرپرستی دختربچه‌ای را که در خیابان پیدا کرده‌اند، بر ‌عهده می‌گیرند.

سینمای ژاپن پیش از این یک‌بار توسط آکیرا کورساوا، دو بار با فیلم‌های شوهی ایمامارو و یک‌بار نیز با فیلمی از تینوسوکه کینوگاسا موفق به کسب جایزه اول این رویداد سینمایی شده بود. اولین بار و در سال ۱۹۵۴ تینوسوکه کینوگاسا برای فیلم «دروازه جهنم» نخل طلا را برای سینمای ژاپن به ارمغان آورد و پس از آن کورساوا در سال ۱۹۸۰ با فیلم «کاگه موشا» این جایزه را کسب کرد و شوهی ایمامارو نیز در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۷ با فیلم‌های «ترانه غم‌انگیزی از نارایاما» و «مارماهی» این جایزه را به‌خود اختصاص داد تا مجموع جایزه‌های نخل طلای سامورایی‌ها به عدد ۵ برسد.

ریاست هیأت داوران بخش مسابقه اصلی بر عهده کیت بلانشت، بازیگر برنده 2جایزه اسکار بود و آوا دوورنی کارگردان آمریکایی، دنی ویلنو کارگردان کانادایی-فرانسوی، کریستن استوارت بازیگر آمریکایی، لیا سدو بازیگر فرانسوی، چانگ چن بازیگر چینی، روبر گودیگیان کارگردان و تهیه‌کننده فرانسوی، کاجا نین خواننده اهل بروندی و آندری زویاگینتسف کارگردان روس، دیگر داوران بخش مسابقه بودند.

جایزه بزرگ یا دومین جایزه مهم بخش مسابقه به «کو کلاکس کلان سیاهپوست» به کارگردانی اسپایک لی فیلمساز آمریکایی رسید. فیلم جدید لی یکی از فیلم‌های تحسین‌شده بخش مسابقه بود.

داستان این فیلم که شرکت فوکس فیچرز آن را از ۱۰ آگوست روانه سینماها می‌کند بر مبنای اتفاقی واقعی شکل گرفته است. در دهه ۱۹۷۰ یک کارآگاه سیاهپوست به نام ران استال‌ورث (با بازی جان دیوید واشینگتن) در کلورادو در انجمن محلی سازمان نژادپرست کو کلاکس کلان (Ku Klux Klan) رخنه می‌کند و حتی با دیوید دیوک بدنام (با بازی تافر گریس) دوست می‌شود، با این هدف که یک حمله را خنثی کند.

اسپایک لی 61ساله بعد از دریافت جایزه با اشاره به نخستین سفرش به کن با فیلم « She’s Gotta Have It»، گفت: «من از 1986به اینجا می‌آیم. کن همیشه عالی بوده است. از همه کسانی که در این فیلم چه مقابل دوربین و چه پشت دوربین سخت کار کردند، تشکر می‌کنم. در مصاحبه‌های مختلف، مردم فکر می‌کنند که من می‌دانم در آمریکا چه می‌گذرد اما نمی‌دانم  و وقتی از من می‌پرسند، «فکر می‌کنید امروز در دنیا چه می‌گذرد؟»، به فیلم «سال زندگی خطرناک» پیتر ویر اشاره می‌کنم. تکرار می‌کنم. این سال زندگی خطرناک است.»

پاول پاولیکوفسکی، کارگردان بریتانیایی متولد ورشو برای فیلم سیاه و سفید «جنگ سرد» جایزه بهترین کارگردان را برد. این کارگردان ۶۰ ساله در سال ۲۰۱۵ برای فیلم لهستانی سیاه و سفید «ایدا» که ماجراهای آن فیلم نیز در عصر کمونیستی اتفاق می‌افتد، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

جایزه بهترین فیلمنامه به‌طور مشترک به جعفر پناهی و نادر ساعی‌ور برای فیلم ایرانی «سه‌رخ» به کارگردانی پناهی و آلیس رورواچر، نویسنده و کارگردان ایتالیایی برای «شاد مثل لاتزارو» به کارگردانی خودش اعطا شد.

بهناز جعفری، مرضیه رضایی، مائده ارتقایی و نرگس دل‌آرام در فیلم جدید پناهی بازی می‌کنند. جعفری در «سه‌رخ» نقش خودش به‌عنوان بازیگر سینما و تلویزیون را بازی کرده است. در خلاصه داستان فیلم «سه رخ» آمده است: بهناز جعفری، بازیگر مشهور با دیدن ویدئوی دختری شهرستانی آشفته می‌شود. خانواده دختر او را تحت فشار گذاشته‌اند تا تحصیلاتش در دانشکده هنر تهران را رها کند. بهناز صحنه فیلمبرداری خود را ترک می‌کند و سراغ جعفر پناهی، فیلمساز می‌رود تا در حل مشکل دخترک او را راهنمایی کند. آن دو با اتومبیل به سمت روستایی در شمال غرب کشور که زادگاه دختر است می‌روند و... .

با کسب این جایزه مجموع جوایزی که سینمای ایران و سینماگران ایرانی در طول ۷۱ دوره برگزاری کن کسب کرده‌اند به عدد ۳۹ رسید.


   فهرست برندگان جوایز بخش مسابقه رسمی

جایزه نخل طلا: «دله‌دزدها» (Shoplifters)، هیروکازو کوره-ادا (ژاپن)

جایزه بزرگ: «کو کلاکس کلان سیاهپوست» (Blackkklansman) به کارگردانی اسپایک لی (آمریکا)

جایزه بهترین کارگردان: پاول پاولیکوفسکی برای «جنگ سرد»
(Cold War) (لهستان/بریتانیا/فرانسه)

جایزه بهترین بازیگر مرد: مارچلو فونته برای «مرد سگی» (Dogman) به کارگردانی ماتیو گارونه (ایتالیا/فرانسه)

جایزه بهترین بازیگر زن: سامال یسلیامووا برای«آیکا» (Ayka) به کارگردانی سرگئی دوورتسوی (روسیه/آلمان/لهستان/قزاقستان)

جایزه هیأت داوران: «کفرناحوم»(Capernaum) به کارگردانی نادین لبکی (لبنان)

جایزه بهترین فیلمنامه: جعفر پناهی و نادر ساعی‌ور برای«سه‌رخ»
(3 Faces) به کارگردانی پناهی (ایران) و آلیس رورواچر برای «شاد مثل لاتزارو» (Happy as Lazzaro) به کارگردانی خودش (ایتالیا/سوئیس/فرانسه/آلمان)
جایزه نخل طلای ویژه: ژان-لوک گدار برای «کتاب تصویر»(The Image Book) (سوئیس)

جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول: «دختر» (Girl) به کارگردانی لوکاس هونت (بلژیک)

نخل طلای بهترین فیلم کوتاه: «همه این مخلوقات» (All These Creatures) به کارگردانی چارلز ویلیامز (استرالیا)

تقدیر:« در مرز»(On the Border)  به کارگردانی وی شوجان (چین).

این خبر را به اشتراک بگذارید