• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 شهریور 1401
کد مطلب : 170455
+
-

خاطرات یک رزمنده و نامه‌های عاشقانه به همسرش که از جبهه ارسال می‌شد

برسد به‌دست خانم ف

گزارش
برسد به‌دست خانم ف

شهره کیانوش‌راد- روزنامه‌نگار

روی پاکت‌نامه‌هایی که برای همسرش می‌فرستاد با خط خوش می‌نوشت: «برسد به‌دست خانم ف» تا خیالش راحت باشد که نامه‌ها مستقیم به‌دست همسرش می‌رسد و فقط او نامه‌ها را باز می‌کند. سیداحمد نبوی در نامه‌ها با خط خوش برای همسرش «فتانه ژیان‌پناه» از جبهه می‌نوشت. نامه‌ها بازبانی ساده از سوی رزمنده‌ای دور از خانواده برای همسرش نوشته شده بود و همین ویژگی کافی بود تا انگیزه نوشتن کتابی با نام «برسد به‌دست خانم ف» برای راحله صبوری بیشتر شود. این کتاب توسط انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده و در ادامه نویسنده از جزئیات این کتاب می‌گوید.

راحله صبوری، نویسنده‌کتاب درباره این اثر خود می‌گوید: «نامه‌ها نشانه‌های روشنی داشت که نمی‌توانستم از آن چشم بپوشم. آن سطرها و کلمات، جهان‌بینی صوفیانه، آدم‌های زمان خود را حکایت می‌کرد و روشن، ساده و به دور از تعصب، از عشق سخن می‌گفت و بی‌پرده، حکایت از جوهره محبت و عشق داشت؛ ویژگی‌ای که انسان را از دیگر موجودات عالم متمایز می‌کند. این نامه‌های عاشقانه بین راوی و همسرش، زشتی جنگ را در نگاه انسان به زیبایی و زیبندگی زندگی سوق می‌دهد و پیام آن برای مردمان این دیار، همیشه آشنا بوده است که ‌ای جنگ تو نه‌تنها زندگی را از ما نگرفتی بلکه در تو به حقیقت زندگی دست یافتیم و از نو متولد شدیم با کیمیای عشق و انسانیت. چون نامه‌ها یکی از محورهای اصلی نوشتن این کتاب بوده، نام کتاب را از آن گرفتیم. معتقدم نامه‌نگاری‌های سیداحمد نبوی با همسرش در جنگ، به‌صورت صادقانه عشق واقعی را به مخاطب نشان می‌دهد.»
صبوری درباره آشنایی با خاطرات سیداحمدی نبوی می‌گوید: «تابستان سال۱۳۹۲، پیاده‌شده چند نوار کاست قدیمی که از سال‌۱۳۶۷ باقی مانده بود، مرا با حرف‌ها و خاطرات سیداحمد نبوی آشنا کرد و خیلی زود دست سرنوشت، من و آن نوارهای کاست را ۳سال مثل 2دوست صمیمی همراه کرد. خاطرات ابتدا انبوهی از اطلاعات نظامی را پیش‌رویم گذاشت. این خاطرات در نگاه اول، غیر از جذابیت‌های نظامی و تاریخی جنگ، ویژگی دیگری نداشت اما همان‌ها هم کهربایی در دل خود داشت که باعث شد بیشتر در زندگی راوی و روایت‌هایش دقیق شوم و با خانواده و دوستان و نزدیکان سیداحمد نبوی، مصاحبه‌هایی انجام دهم تا شناخت دقیق‌تری از او پیدا کنم.» 

زندگی با هیبت عشق
سید احمد نبوی یکی از جانبازان و فرماندهان قدیمی و کهنه‌کار گردان انصارالرسول در جبهه‌های جنگ تحمیلی است. خواندن کتاب برسد به‌دست خانم ف شما را با خاطرات کودکی، نوجوانی و مبارزات انقلاب، اعزام به جبهه و شرکت در عملیات مختلف، مجروحیت‌های متعدد، رنج مجروحیت و مصدومیت و صحنه‌های جانفشانی و شهادت دوستان و همرزمان سیداحمد آشنا می‌کند. صحنه‌هایی بی‌همتا از رفاقت، شجاعت، وفاداری و صمیمیت بین رزمندگان، رویارویی و جنگ تن‌به‌تن رزمندگان با لشکریان متجاوز دشمن از بخش‌های مختلف این کتاب است.
 به‌گفته صبوری، در زمان انجام مصاحبه‌های تکمیلی با راوی، نامه‌ها و اسناد زیادی از این رزمنده به‌دست نویسنده‌ رسید و نامه‌ها مسیر تدوین کتاب را به کلی تغییر داد؛ «جمع‌آوری عکس‌ها و اسناد و چینش آنها بخش مهم و پر‌فراز و نشیب هر مستندی است که در حوزه تاریخ شفاهی مکتوب می‌شود. بزرگ‌ترین چالش من در تدوین این کتاب ترکیب و تطابق نامه‌ها و دست‌نوشته‌های زمان جنگ با روایت‌های زمان حال بود که بعد از ساعت‌ها گفت‌وگو و بارها ویرایش، سرانجام به درستی کنار هم قرار گرفت و یکدیگر را کامل کرد و روایت به شکل و شمایل دلخواهم رسید. معتقدم نامه‌های عاشقانه نبوی به همسر و نامه‌های او به خانواده و دوستان از جذابیت‌های این کتاب است که روح زندگی را در بطن روایت دمیده است.»
مهم‌ترین ویژگی این کتاب، روایت تقابل مرگ و زندگی است که در کل روایت جاری و ملموس است. صبوری در این‌باره می‌گوید: «مرگ با هیبت جنگ و زندگی با هیبت عشق در سرتاسر داستان در تقابل هستند. در نهایت این عشق و زندگی است که پیروز میدان است و اگر شهادتی بوده است در ستایش زندگی و عشق اتفاق افتاده است. آقای نبوی و همسرشان به خوبی داستان این عشق ماندگار را روایت کرده‌اند. من بارها به مخاطبان جوان و علاقه‌مند توصیه کرده‌ام اگر می‌خواهند معنی واقعی عشق و وفاداری را بدانند، این کتاب را حتما مطالعه کنند که در عین سادگی درس‌های بزرگی در دل خود دارد. اگر نسل امروز می‌خواهد معنی فداکاری، ایثار و معنای واقعی عشق را درک کند توصیه می‌کنم این کتاب را حتما بخوانند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید