• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 12 شهریور 1401
کد مطلب : 170426
+
-

جنون خرید

باشگاه‌های انگلیسی بازار فوتبال را خراب کردند

جنون خرید

باشگاه‌های اروپایی در آخرین ساعات مهلت انقضای نقل‌وانتقالات تابستانی واقعا دیوانه شدند. همه در این روز آخر بازار، بساط پهن کرده بودند و تعداد فروشنده‌ها از تعداد خریداران بیشتر بود. دیوانگی به ‌میزانی بود که به‌طور مثال یک بازیکن گمنام به نام گواردیول از چلسی پیشنهاد 90میلیون یورویی دریافت کرد و لایپزیش آن را نپذیرفت. باشگاه آلمانی معلوم نیست چرا با این انتقال مخالفت کرد. برای یک مدافع راست چه مبلغی باید پرداخت شود تا برای باشگاهش بصرفد؟ لایپزیش قرارداد یوشکو گواردیول، مدافع راست ۲۰‌ساله و کروات خود را تا تابستان۲۰۲۷ تمدید کرد. انتظار می‌رود مذاکرات برای انتقال او به لندن در تابستان۲۰۲۳، پیگیری شود. شاید بد نباشد نگاهی به سایر خریدهای دیوانه‌وار دقیقه نودی و شایعات روز آخر نقل‌و‌انتقالات تابستانی داشته باشیم.
    اوبامیانگ از بارسلونا به لیگ برتر برگشت اما در اردوی دشمن آرسنال یعنی چلسی. به او پیراهن طلسم‌شده شماره9 را داده‌اند؛ پیراهنی که به بازیکنان زیادی وفا نکرده؛ استیو سیدول، فرانکو دی سانتو، فرناندو تورس، رادامل فالکائو، آلوارو موراتا، گونزالو هیگواین، تامی آبراهام و روملو لوکاکو.
    چلسی مبلغ 90میلیون یورو برای خرید فوفانا به لسترسیتی پرداخت؛ آن هم برای بازیکنی که فصل گذشته 7‌ماه به‌دلیل مصدومیت دور از فوتبال بوده. لستر با 15میلیون پوند از این مبلغ ووت فایس مدافع ۲۴‌ساله و بلژیکی رنس را با قراردادی ۵‌ساله جذب کرد.
    دنیس زکریا هافبک 25ساله و سوئیسی یوونتوس با قراردادی قرضی به‌مدت یک‌فصل به همراه بند خرید دائمی 30‌میلیون یورویی به چلسی پیوست.
    بارسلونا از زمان ورود ژاوی و لاپورتا کم خرید نداشته و به سبک باشگاه‌های عربی فقط و فقط بازیکن خریده و بازیکنانش را دور انداخته. با این‌حال مقایسه خریدهای این باشگاه با خریدهای غیرمعقول انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که اسپانیایی‌ها مدیریت هزینه هم بلدند. بارسا برای خرید این بازیکنان در تابستان ۱۵۳‌میلیون یورو هزینه کرد: رافینیا (۵۸‌میلیون یورو)، ژول کنده (۵۰‌میلیون یورو)، لواندوفسکی (۴۵‌میلیون یورو)، فرانک کسیه (رایگان) و آندریاس کریستنسن (رایگان). منچستریونایتد نیز برای خرید این بازیکنان ۱۵۲‌میلیون یورو پرداخت؛ آنتونی (۹۵‌میلیون یورو) و لیساندرو مارتین (۵۷‌میلیون یورو) هر دو از آژاکس.
    منچستر در این پنجره بازیکنانی مثل کاوانی، پوگبا، ماتیچ، ماتا، لینگارد، لی گرانت، پریرا، دین هندرسون، الکس تلس، اریک بایی، لیرد، ماجبوری، گارنر، آماد دیالو، چونگ و فیش را از دست داد و 49.5میلیون پوند سود کرد و در عوض مالاسیا، اریکسن، آنتونی، کاسمیرو ، دوبرافکا و لیساندرو را خرید و 212 به‌علاوه 25‌میلیون پوند خرج کرد.
    منچستریونایتد یک خرید دیگر هم در روز پایانی انجام داد. مارتین دوبراوکا دروازه‌بان ۳۳‌ساله و اسلواک نیوکاسل در انتقالی قرضی و با قراردادی یک‌ساله به ارزش ۲‌میلیون پوند به منچستریونایتد پیوست. یونایتد می‌تواند با پرداخت ۶‌میلیون پوند این قرارداد را دائمی کند. دوبراوکا ژانویه۲۰۱۸ از اسپارتاپراگ به نیوکاسل آمد و طی ۲‌فصل کامل بعدی، حتی یک‌مسابقه لیگ برتری را هم از دست نداد. نیک پوپ جایگاه او را در فصل جاری متزلزل کرد.
    ناتینگهام فارست که برای اولین‌بار در قرن جدید به لیگ برتر راه یافته، در همین ابتدای کار همه پول حق پخش و درآمدهای دیگرش را صرف خرید بازیکن کرد. عجیب است که این باشگاه 19خرید جدید انجام داده. در آخرین ساعات نقل‌و‌انتقالات ویلی بولی مدافع ۳۱‌ساله و ساحل‌عاجی ولورهمپتون با قراردادی به ارزش ۲‌میلیون پوند به ناتینگهام‌فارست پیوست و به نوزدهمین خرید جدید این تیم تبدیل شد. این قرارداد با افزونه‌ها، قابلیت ارتقا به ۵‌میلیون پوند را دارد.
    ناتینگهام فارست با سرژ اوریه برای انتقالی آزاد هم به توافق رسید. این معامله به صادر شدن ویزا و مجوز کار برای این بازیکن بستگی دارد. اگر این معامله نهایی شود، اوریه بیستمین خرید فارست خواهد بود.
    دیگر تیم تازه‌وارد لیگ برتر در این فصل هم در روز آخر خریدهایی داشت. ویلیان وینگر ۳۴‌ساله و برزیلی ‌آرسنال در انتقالی آزاد و با امضای قراردادی یک‌ساله به فولام پیوست. او آخرین بار، در کورینتیانس به میدان رفته بود. ویلیان پس از ۷‌سال بازی برای چلسی، تابستان۲۰۲۰ به آرسنال رفت اما تنها پس از یک‌ فصل، از این تیم جدا شد و اکنون پیراهن سومین تیم لندنی را به تن خواهد کرد.
    لیورپول که تقریبا همه هافبک‌هایش مصدوم شده‌اند، یک هافبک در روز آخر به جمع خود اضافه کرد. در آخرین مسابقه این تیم هندرسون هم مصدوم شده بود و برای همین کلوپ اقدام به جذب آرتور ملو از یووه کرد. خود ملو هم بازیکنی است که زیاد مصدوم می‌شود. این انتقال قرضی و یک‌ساله بدون بند خرید قطعی است. آرتور شماره29 را بر تن خواهد کرد. انتقال قرضی آرتور ملو به لیورپول با رقم 4.5‌میلیون یورو انجام شده و قرمزها بند خرید 37.5‌میلیون یورویی او را در اختیار دارند.
    پاری‌سن‌ژرمن هافبک‌های زیادی خرید؛ ویتینیا، فابیان روییس و رناتو سانچس جای درکسلر، دی‌ماریا، پاردس و گانا گی را گرفتند. پاردس قرضی و دی‌ماریا قطعی به یوونتوس رفتند، گانا گی به اورتون و درکسلر به بنفیکا. یولین درکسلر هافبک ‌ آلمانی با قراردادی قرضی و یک‌ساله به ارزش 2.5‌میلیون یورو به بنفیکا پیوست. این قرارداد، بندی برای دائمی شدن ندارد.
    پاریسی‌ها روز آخر هم خرید کردند. کارلوس سولر هافبک ۲۵‌ساله و اسپانیایی والنسیا با امضای قراردادی ۵‌ساله به ارزش کلی ۲۱‌میلیون یورو به پاری‌سن‌ژرمن پیوست. سولر پس از فابین روییس، دومین خرید اسپانیایی پی‌اس‌جی محسوب می‌شود. سولر که تمام دوران فوتبال خود را در والنسیا گذرانده، مورد توجه بارسا هم بود.
    سرجینیو دست که از بسیاری از باشگاه‌های بزرگ پیشنهاد داشت، در نهایت میلان را انتخاب کرد و قرضی به این باشگاه رفت. قرارداد یک‌ساله است با بند دائمی. همه حقوق او توسط میلان پرداخت خواهد شد.
    کارمندان باشگاه بارسلونا پنجشنبه تمام وقت مشغول کار بودند. در این روز مراحل انتقال اوبامیانگ به چلسی نهایی شد. رقم این انتقال 12.5میلیون یورو اعلام شده به‌علاوه معاوضه مارکوس آلونسو. قرارداد آلونسو با چلسی فسخ شد تا این بازیکن آزاد شود و بتواند پس از پایان مهلت نقل‌وانتقالات با بارسلونا قرارداد امضا کند. از طرفی، هکتور بیرین که بازیکن مازاد آرسنال بود، با این باشگاه انگلیسی فسخ کرد تا به بارسا برگردد، جایی که در 16سالگی عضو آن بود. بیرین جانشین دست می‌شود. انتقال او رایگان است اما از فروش این بازیکن در آینده مبلغی هم به آرسنال خواهد رسید. مبلغ حق فسخ او 50میلیون یورو تعیین شده است.
    مارتین بریتویت هم سرانجام رضایت داد قراردادش را با بارسلونا فسخ کند. مهاجم دانمارکی تا سال۲۰۲۴ قرارداد داشت، او با اسپانیول بر سر قراردادی 3‌ساله به توافق رسید.

منچسترسیتی برای نخستین بار بیش از هزینه خرید از محل فروش بازیکن پول درآورد اما تا آخرین لحظه دست از خرید برنداشت. آکانجی، مدافع ۲۷ساله و سوئیسی دورتموند با قراردادی ۵ساله به ارزش 17.5میلیون یورو به منچسترسیتی منتقل شد. او پنجمین خرید تابستانی سیتی بود.

 بارسا با اینکه وانمود می‌کرد به برناردو سیلوا علاقه دارد، هیچ تلاشی برای جذب هافبک منچسترسیتی صورت نداد. برناردو دراین‌باره می‌گوید: «پیشنهادی از یک باشگاه وجود داشت نه چیز بیشتری. پس تصمیم آسان بود. زمان برای منچسترسیتی برای یافتن جایگزین بسیار کم بود، هیچ پیشنهادی از باشگاه‌های اسپانیایی برای من وجود نداشت.»

صرفه‌جوها
درحالی‌که انگلیسی‌ها ریخت‌وپاش کردند، باشگاه‌های ایتالیایی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند. رم با مدیریت مورینیو؛ 7خرید جدید، 25خروجی، 8.5میلیون یورو هزینه، 42.3میلیون یورو درآمد، 16.8‌میلیون یورو افزایش سرمایه برند از طریق خرید بازیکنان نامدار و کاهش 9‌میلیون یورویی حقوق‌های پرداختی داشته. اگر مورینیو در لیگ برتر بود، می‌توانست بازیکنانی از مدیر برنامه‌های مشترک خود بگیرد و 200میلیون پوند هزینه روی دست باشگاه بگذارد.

سوپرلیگ
لیگ برتری‌ها بازار فوتبال را خراب کرده‌اند. با درآمد سرشاری که بابت حق پخش تلویزیونی دریافت می‌کنند، مشکلی برای خرید ندارند. لیگ برتر در این پنجره نقل‌وانتقالاتی خودش یک‌پا سوپرلیگ بود. تراز مالی یا هزینه خالص هر 5‌لیگ در این تابستان برای خرید و فروش بازیکن یعنی مبلغ سود یا زیان؛ لیگ برتر منفی 1.33‌میلیارد یورو، لالیگا، منفی 64‌میلیون یورو، سری‌آ مثبت 9‌میلیون یورو، لیگ یک مثبت 41‌میلیون یورو و بوندس‌لیگا مثبت 45میلیون یورو.

گران‌ترین‌ها


 

این خبر را به اشتراک بگذارید