• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 8 شهریور 1401
کد مطلب : 170053
+
-

هفدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی از امروز در بوستان گفتگوی تهران آغاز به کار می‌کند

خرید به صرفه و با کیفیت از 310غرفه دستاورد بانوان

زنان
خرید به صرفه و با کیفیت از 310غرفه دستاورد بانوان

هفدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی امروز در حالی آغاز به‌کار می‌کند که قرار است حدود 4هزار و 652بانو که بخش اعظمی از آنها زنان سرپرست خانوار هستند، در فضایی به مساحت 4هزار و 400متر و در 310غرفه دستاوردها و محصولات تولیدی خود را مستقیم عرضه کنند. آنطور که مریم اردبیلی، مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران در دومین نشست خود که روز گذشته با حضور اصحاب رسانه در خیابان بهشت برگزار شد، گفت حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم کالا، کیفیت خوب و قیمت مقرون‌به‌صرفه، مهم‌ترین ویژگی‌های این نمایشگاه هستند.
به گزارش همشهری، حدود 8ماه از حضور مریم اردبیلی به‌عنوان مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران می‌گذرد و نخستین نشست خبری او 6ماه قبل و در راستای رونمایی از طرح ریحانه شهر و تشریح برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این پروژه بود. تشریح ابعاد مختلف برگزاری هفدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی، محور اصلی نشست روز گذشته بود که به‌گفته مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران در برپایی این نمایشگاه قطعا به تجارب دوره‌های پیشین توجه شده است؛ چراکه از طریق آسیب‌شناسی می‌توان نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کرد و در نتیجه به یک مدل ایده‌آل رسید. مریم اردبیلی تأکید کرد: «در این نمایشگاه توجه ویژه‌ای به حضور زنان سرپرست خانوار شده و بخش زیادی از غرفه‌ها در اختیار آنها قرار گرفته است؛ چراکه آنها در حوزه تولید محصولات توانمند شده‌اند و در بخش عرضه با موانعی روبه‌رو بودند که برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند فرصت خوبی برای عرضه محصولات آنها باشد.» آنطور که او گفته، علاوه بر برپایی نمایشگاه‌های موردی، 4بازارچه دائمی (جنت، حکیمیه، خاوران و گلشن) هم در تهران وجود دارد که غرفه‌ها از 6ماه تا 2سال در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد. البته برای طی‌شدن فرایند قانونی عقد قرارداد، مبالغ بسیار ناچیزی در قبال واگذاری غرفه‌ها به بانوان دریافت می‌شود. همچنین توسعه این بازارچه‌ها در دستورکار شهرداری تهران قرار دارد.

 آزادی 165زن زندانی به‌شرط اشتغال
براساس آخرین آمارها در استان تهران حدود 800زن زندانی وجود دارد که 200زن زندانی دارای رأی باز (زندانی فرصت دارد در کنار گذران محکومیت، ضمن بهره‌مندی از برنامه‌های اصلاحی در کارگاه‌ها و... مورد تأیید مشغول به‌کار شود) هستند. به‌گفته اردبیلی، شهرداری تهران از این فرصت استفاده کرده و طی امضای تفاهمنامه با سازمان زندان‌ها و پذیرش قوه قضاییه زمینه اشتغال 200زن زندانی را فراهم کرده است که تا‌کنون 165زن زندانی طبق این تفاهمنامه آزاد شده‌اند. مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران در ادامه عنوان کرد که برخی از زنان در مشاغل خانگی مشغول به‌کار شده‌ و تعدادی هم در مراکز کارآفرینی پذیرش شده‌اند. آنطور که این مقام مسئول گفته برخی از زنان حدود 6ماه تا یک سال از مدت محکومیتشان باقی‌مانده است؛ بنابراین در مشاغل موقتی پذیرش شده‌اند و تعدادی از زنان هم که مدت محکومیت طولانی‌تری دارند، در کارگاه‌ها و مراکز کارآفرینی مشغول به‌کار شده‌اند. او به موضوع حقوق هم اشاره کرد و گفت: «165زن زندانی که مشمول آزادی به‌شرط اشتغال هستند، متناسب با کاری که انجام می‌دهند، حقوق می‌گیرند و حتی بحث بیمه آنها هم قابل‌پیگیری است.» آنطور که اردبیلی گفته، اعلام حضور زنان زندانی در کارگاه و مراکز تولیدی از سوی شهرداری تهران به قوه قضاییه تنها سیستم نظارتی است و این زنان پابند ندارند. همچنین در یک فضای عادلانه تعدادی از غرفه‌های هفدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی به این زنان اختصاص‌داده‌شده است.

ایجاد 4شهردخت نوآور تا پایان سال
استفاده از ظرفیت استارت‌آپ‌ها در مراکز کارآفرینی کوثر یک ضرورت است؛ موضوعی که مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران در نشست خبری به آن اشاره کرد و گفت که علاوه بر بهره‌برداری از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در 74مرکز کوثر، قرار است تا پایان سال 4شهردخت نوآور در مناطق 2، 5، 8 و 17 ایجاد شود. این فضاها ویژه دختران نوجوان و جوان است و البته یکی از شهر‌دخت‌‌ها هم به دختربچه‌ها اختصاص داده خواهد شد. فراهم‌سازی زمینه شکوفایی استعدادها، خلاقیت‌ها و ایده‌های نسل آینده‌ساز و تعامل دوجانبه و استفاده از ایده‌های جوانان در مدیریت شهری، اهداف شهردخت‌های نوآور است و آنطور که اردبیلی عنوان کرده، دختران نوجوان و جوان در کارگاه‌ها، رویدادهای کارآفرینی، نوآوری و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها شرکت می‌کنند و پس از احصای مشکلات امور شهری به‌عنوان کنشگر آنها را پیگیری و با ارائه راهکارهای مناسب مدیران شهری را در حل مشکلات یاری خواهند کرد.

 مسائل مطرح‌شده در نشست خبری
در نشست خبری مریم اردبیلی، مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران مسائل و موضوعات مختلف دیگری بیان شد که عبارتند از:
ارائه خدمات مشاوره: در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار علاوه بر فراهم‌کردن زمینه اشتغال، خدمات مشاوره در قالب کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود. همچنین برای فرزندان زنان سرپرست خانوار برنامه‌ریزی‌های لازم جهت ارتقای شغلی و آموزشی و پرورش استعدادها، صورت‌گرفته است.
طرح هزار امید: اردوی کارآفرینی برای دختران 13 تا 18سال در قالب طرح هزار امید پیش‌بینی‌شده است که فاز اول آن با حضور هزار دختر اجرایی شد و فازهای بعدی هم با طرح‌های نوآورانه و کنشگری دختران اجرا می‌شود. همچنین روز دانش‌آموز (13آبان) نمایشگاهی از دستاوردهای دختران برگزار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید