• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 8 شهریور 1401
کد مطلب : 170043
+
-

صعود 8پله‌ای اقتصاد لرستان با اشتغالزایی

لرستان با کاهش 2/7درصدی نرخ بیکاری در جدول نماگرهای اقتصادی استان‌ها 8پله صعود کرده‌است

گپ
صعود 8پله‌ای اقتصاد لرستان با اشتغالزایی

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

لرستان در رشد اقتصادی معمولا در بین استان‌های کم‌برخوردار رده‌بندی می‌شود؛‌ استانی محروم که آمار بالای بیکاری در آن همواره معضل جدی بوده‌است. اگر مولفه‌های رشد اقتصادی را در مواردی ازجمله افزایش نیروی کار، افزایش مهارت کارگران، سرمایه یا زیرساخت فیزیکی، بهبود فناوری، صادرات و... خلاصه کنیم؛ خبر خوش این روزها برای لرستان رشد اقتصادی با محوریت اشتغال‌زایی به همراه افزایش صادرات است. موضوعی که معاون اقتصادی وزیر کشور از آن با عنوان صعود 8پله‌ای در جدول نماگرهای اقتصادی نام می‌برد. حالا لرستان از بین 5استان آخر به میانه این جدول رسیده ‌است.
 روند رشد اقتصادی لرستان بعد از سفر رئیس‌جمهوری در آذر سال گذشته، با اختصاص اعتبار استانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی آغاز شد. یکی از همین واحدهای تولیدی در کوهدشت با صادرات 105تن پای مرغ برای نخستین بار از ایران به قرقیزستان توانست برای 100نفر اشتغال‌زایی کند. در این گزارش 2مولفه‌  اصلی رشد اقتصادی لرستان را که کاهش نرخ بیکاری در سایه اشتغالزایی و صادرات عنوان می‌شود، بررسی کرده‌ایم.

کاهش 2/7درصدی بیکاری
کاهش نرخ بیکاری یکی از مولفه‌های رشد اقتصادی است که در لرستان با جدیت پیگیری می‌شود. معاون اقتصادی استاندار لرستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: طبق آمار وزارت کشور، نرخ مشارکت اقتصادی در سال1399، 34.8درصد بوده و در سال1400 به 36.1 رسیده است. در سال1399 نرخ بیکاری 15.2 بود و سال1400 به 12.5 رسید؛ این یعنی 2.7درصد کاهش بیکاری در استان.
گذر از بحران بیکاری لرستان در سال‌های اخیر به عوامل مختلفی بستگی داشته که سیروس ابراهیمی اینطور تحلیل می‌کند: لرستان در 3سال اخیر به واسطه گذر از بحران‌های سیل سال98 و بعد از آن شیوع کرونا، با رکود اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم کرد، اما با آغاز سال‌جاری و فروکش کردن بحران کرونا، روزگار بهتری را در حوزه اشتغال می‌گذراند.
در سفر رئیس‌جمهور به استان حدود 6هزارو500میلیارد تومان اعتبار استانی در اختیار لرستان قرار گرفت. اعتبارات برای تکمیل 13پروژه نیمه تمام ورزشی، تکمیل زیرساخت‌های پرورش ماهی، تکمیل کتابخانه‌های استان، حل مشکل آب در 500روستا، توسعه ۲ناحیه صنعتی در استان، احداث سد معشوره، احیای صنایع نیمه تعطیل و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و پروژه‌های خرد و کلان دیگر صرف می‌شود. معاون اقتصادی استاندار ادامه می‌دهد: حدود ۱۰۵۰میلیارد تومان از محل تسهیلات حمایتی تبصره۱۸ برای واحد‌های تولیدی در اختیار استان قرار گرفت. در هفته دولت نیز چند طرح صنعتی، درمانی و کشاورزی با ۴۵۷میلیارد و۵۰۰میلیون تومان اعتبار در استان به بهره‌برداری رسید که قرار است زمینه‌ساز 40هزار فرصت شغلی تا پایان سال باشد.
ابراهیمی با تأکید بر تهیه برنامه یک‌ساله اقتصادی حول 500پروژه و تدوین پروژه‌های پیشران برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام می‌گوید: اولویت برنامه اقتصادی با سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، توسعه گلخانه‌ها و مرغداری‌هاست. بعد از آن سرمایه‌گذاری در صنایع‌دستی، گردشگری و بومگردی و اشتغال خانگی را در برنامه داریم. البته با ارائه تسهیلات از سهم مؤسسات دانش‌بنیان‌ از رونق تولید نباید غافل شویم.

نخستین استان صادرکننده پای مرغ به قرقیزستان
موضوع دیگری که در بحث رشد اقتصادی استان پر رنگ شده، راه‌اندازی و توسعه واحد تولیدی در کوهدشت برای صادرات پای مرغ است. هر چند صادرات پای‌ مرغ به کشورهای شرق آسیا پیش از این از استان‌های دیگر هم انجام می‌شد، اما این واحد تولیدی توانسته با کسب استاندارهای بین‌المللی برای نخستین‌بار از ایران به قرقیزستان پای مرغ صادرات کند؛ صنعتی که حمایت از آن اشتغال‌زایی را در پی خواهد داشت. ‌همچنین مصطفی زبردست، مدیرکل دامپزشکی لرستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: از شهریور سال گذشته تا امسال یک میلیون و 46هزارو500کیلوگرم پای مرغ به قرقیزستان، هنک‌کنگ، ویتنام و تایلند صادر شده‌است.
به تفکیک نیز 105تن به قرقیزستان، 25تن به هنک کنگ، 187تن به تایلند و 170تن و 500کیلوگرم به ویتنام صادرات داشته‌ایم. به‌گفته سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشاورزی، لرستان قطب کشاورزی و دامپروری است، اما مدیرکل دامپزشکی استان با تأکید بر اینکه در تولید و پرورش طیور هم لرستان رتبه خوبی در بین استان‌ها دارد می‌گوید: سعی داریم لرستان را به قطب صادرات پای مرغ تبدیل کنیم.

*** 
تسریع در روند صادرات پای مرغ، علاوه بر تقویت اشتغالزایی باعث ارزآوری حداکثری و حضور پررنگ لرستان در بازارهای جهانی خواهد شد. به‌گفته مدیرکل دامپزشکی استان در آینده نزدیک، علاوه بر پای مرغ، خوراک ‌ماهیان نیز صادر خواهد شد.

مکث
 فرصت سرمایه‌گذاری اقتصادی

لرستان با کاهش نرخ بیکاری و افزایش صادرات به‌عنوان دو مولفه رشد اقتصادی، توانسته خود را از انتهای جدول نماگرهای اقتصادی استان‌ها، به میانه بکشاند. به‌گفته معاون اقتصادی استاندار، با سرمایه‌گذاری 20هزار میلیاردی در حوزه مسکن برای ساخت بیش از 88هزار واحد تا 3سال آینده، 200شغل ایجاد می‌شود تا با کاهش بیکاری، روند رشد اقتصادی بیشتری را شاهد باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید