• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 6 شهریور 1401
کد مطلب : 169893
+
-

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری:

مسئولین در دولت سیزدهم پاسخگو هستند

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست ‌جمهوری روز گذشته در جریان یک نشست خبری با بیان اینکه دولت از بگومگوهای سیاسی و ایجاد دوقطبی‌های کاذب پرهیز می‌کند، تأکید کرد: هیچ مسئولی در دولت سیزدهم نمی‌تواند خود را از پاسخگویی به مردم مبرا بداند.
احمد صالحی در این نشست خبری که به ‌مناسبت هفته دولت برگزار شد، ولایتمداری و مردم‌مداری را از شاخص‌های دولت سیزدهم و مهم‌ترین تفاوت دولت مردمی با دولت‌های گذشته دانست و گفت: آیت‌الله رئیسی از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری در بین مردم حضور یافتند و اعضای دولت در حوادث‌ مختلف اعم از سیل، زلزله و ... در بین مردم حضور می‌یابند.
براساس گزارش فارس، صالحی با بیان اینکه تعامل و همکاری دولت حتی با مخالفانش هم در نوع خود بی‌سابقه است، تصریح کرد: پرهیز از بداخلاقی و هرگونه دوقطبی‌سازی، جزو ویژگی‌های دولت سیزدهم است. در دولت انقلابی برای نخستین بار به مناسبت هفته دولت وزرا و معاونان در ۳۱ استان کشور حضور پیدا کردند و روز گذشته در نمازهای جمعه با مردم به گفت‌وگو نشستند.
صالحی در مورد نامه‌های دریافت شده توسط این مرکز گفت: بیش از 3 هزار و۱۸۰مورد در سطح کلان استانی داشتیم که به دستگاه‌های مختلف ارجاع داده شد. وزارتخانه‌ها این نامه‌ها را با تشکیل کارگروه‌های رفع مسائل پیگیری کردند. از این تعداد هزار و ۳۰۹مورد هم به ‌عنوان صدای مردم در کارگروه‌های مختلف پیگیری و در خود مرکز و حین سفر هم ۲۴۳مورد تعیین تکلیف شده است.
صالحی افزود: در مجموع به ۸۹درصد از موارد پاسخ داده شد و ۱۱درصدی که باقی مانده از چرخه پیگیری به چرخه استعلامات یا کارشناسی رفته  و درخواستی که واصل می‌شود به‌عنوان نمونه شماره تماس در نامه نوشته نشده یا آدرس یا اطلاعات فردی شخص قید نشده است‌ و بر این اساس برخی درخواست‌ها باعث شرمندگی می‌شود که نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم. نگاه ما در مرکز این است که خود را موظف بدانیم به درخواست‌هایی که به مرکز واصل می‌شود پاسخگو باشیم.
او درباره محتوای این نامه‌ها افزود: برخی از درخواست‌های مردمی موضوعاتی هستند که جنبه رسیدگی از سوی دستگاه‌های دولتی را ندارند و مربوط به دستگاه‌های قضایی‌اند. با توجه به تفاهم و رابطه بسیار خوبی که با قوه قضاییه داریم و ارتباط نزدیکی که میان سران قوا و لایه‌های مدیریت میانی وجود دارد، این موضوعات به‌صورت ویژه توسط قوا پیگیری می‌شود.
رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست ‌جمهوری گفت: نسبت درخواست‌هایی که در دیدارهای شخص رئیس‌جمهور و با تأکید وی بر پاسخگویی سریع‌تر تکلیف شده، تعداد آن قابل مقایسه با گذشته نیست و دسترسی آسان مردم باعث افزایش تعداد نامه‌ها شده است. در هر سفر استانی میانگین بین ۵۰۰تا هزار نامه به شخص رئیس‌جمهور می‌دهند. او با بیان اینکه کرمان در صدر بیشترین دیدارهای چهره به چهره قرار دارد و بیش از ۲۶هزار و۸۰۰ملاقات در این استان ثبت شده، گفت: استان کرمانشاه با ۱۲۳هزار و ۱۵۹نامه به‌عنوان دومین استانی که بیشترین نامه در آن ثبت شده قرار دارد.
صالحی افزود: از مردم کشورمان عذرخواهی می‌کنم که نتوانستیم پاسخگویی سامانه ۱۱۱ را در‌ شأن آنها انجام دهیم؛ البته در تلاش هستیم که ‌اهداف این برنامه را محقق کنیم. رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری گفت: درخواست‌های مردمی در موضوعات متفاوتی بوده‌اند، اما بیشترین درخواست‌ها به مساعدت‌های مالی، درخواست‌های معیشتی، اشتغال، درمان، درخواست‌های اداری، بازرسی و برخی مسائل استانی مربوط می‌شود. وی در مورد سفرهای استانی رئیس‌جمهور افزود: اینکه دولت سیزدهم به‌طور میانگین هر ۹روز یک سفر استانی داشته نشان‌دهنده اهتمام ویژه رئیس‌جمهور بر اعتمادسازی در میان مردم است. تلاش ما این بوده که در سفرهای استانی نگاه حل مسئله را داشته باشیم؛ ما از تشریفات، تجملات و نگاه ظاهری به این سفرها به ‌شدت پرهیز کرده‌ایم.
صالحی گفت: تلاش کردیم مواردی که از سوی مردم در این سفرها مطرح می‌شوند، به بهترین شکل پاسخ داده شوند. معمولاً نامه‌های مردمی در خود مراکز استان‌ها بازبینی، ثبت و گزارش شده و به شخص ارسال‌کننده نامه کد رهگیری داده می‌شود. اینکه مردم شاهد حضور مسئولان در کنار خود باشند باعث افزایش سرمایه اجتماعی و اعتمادسازی است. اینگونه نیست که نامه‌ها جمع‌آوری شوند ولی پیگیری نشوند، مطالبات مردمی رسمیت می‌یابند و در مرکز به آنها رسیدگی می‌شود.
او افزود: بسیاری از مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند و شرمندگی امروز ما در شهرکرد و همدان در زمینه آب شرب، به پروژه‌هایی است که به ۱۳سال پیش برمی‌گردد که متأسفانه در زمان خود، بودجه دریافت نکرده و تنها ۴۰درصد پیشرفت داشته است. در دولت سیزدهم چنین پروژه‌های نیمه‌تمامی که جنبه عمومی دارند پیگیری شد و برای تخصیص اعتبار در اولویت قرار گرفت. در سفرهای دور دوم استانی، تلاش می‌کنیم با آسیب‌شناسی، ایرادات دور اول برطرف شود. جلسات آسیب‌شناسی و ارائه راهکار ارتقای کیفی سفرهای دور دوم استانی نیز برگزار شده است.
رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری گفت: افزایش ۱۶ برابری درخواست‌ها و مطالبات مردمی نسبت به سایر دولت‌ها نشان‌دهنده اعتماد، امید، نشاط و رضایت آنها نسبت به پاسخگویی دولت است. صالحی افزود: تنها چیزی که می‌تواند امید و نشاط مردم را بیمه کند، عملکرد استانداران، مدیران و سطوح عالی مقامات کشوری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید