• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 6 شهریور 1401
کد مطلب : 169856
+
-

طرح اضطراری برای انتقال آب به همدان

این روزهای همدان با یک طرح اضطراری برای گذر از بحران کم آبی، عجین شده‌است؛ طرحی که با نام جایگزین از آن یاد می‌شود.
طرح ‌ انتقال آب از سد تالوار‌ به سد آبشینه به طول 16کیلومتر، بخشی از طرح بزرگ آبرسانی به همدان ‌ است.
سد آبشینه در همسایگی سد اکباتان با فاصله کم قرار دارد.
ظرفیت این سد 5میلیون مترمکعب است و از سرریز سد اکباتان با ظرفیت 36میلیون مترمکعب و رودخانه‌های فصلی ذخیره خود را تامین می‌کرد. کاهش 20درصدی بارندگی امسال و کاهش 43درصدی در سال‌های اخیر باعث کاهش ذخیره سدها شده‌است.
مدیر روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان در توضیح بیشتر این طرح به همشهری می‌گوید: شهر همدان به 2 قسمت تقسیم شده که یک قسمت از منابع آب زیرزمینی و بخش دیگر از منابع آب سطحی تغذیه می‌کند. با خارج شدن سد اکباتان از مدار یکی از منابع اصلی آب سطحی از دست رفته و ناچاریم آب را از منابع زیرزمینی تامین کنیم. از این طریق کمبود سد اکباتان رفع می‌شود. آب چاه‌ها باید از طریق خط لوله جایی که خلأ داریم بیاید و بعد از تصفیه وارد مدار می‌شود.
 با کاهش خروجی آب از سد اکباتان مناطقی که توسط آب‌های سطحی تغذیه می‌شدند با مشکل بیشتر و حوضه‌هایی که از آب‌های زیرزمینی بهره می‌برند با مشکل کمتری مواجه شدند. علی پرندافشار ادامه می‌دهد: 7کیلومتر لوله‌گذاری طی چند روز اخیر انجام شده‌است. 14کیلومتر هم حفاری انجام شده و به‌نظر می‌رسد امروز با اتمام حفاری، مابقی لوله‌گذاری‌ها انجام شود.
در این طرح، آب‌های زیرزمینی جمع‌آوری و به تصفیه خانه شهید بهشتی منتقل می‌شود و با این کار تعادل شبکه برقرار خواهد بود.
پرند افشار با اشاره به اینکه پیش از این چاه‌های کشاورزی به کمک کم آبی همدان آمده بودند، می‌گوید: با عملیاتی شدن طرح جایگزین، شرایط پایداری را خواهیم داشت.
16کیلومتر از پروژه انتقال آب به همدان طی امروز و فردا به جریان می‌افتد. پروژه انتقال آب از سد تالوار شامل ۱۴۰کیلومتر خط لوله، 3ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶متر و 5مخزن تعادلی با ظرفیت ۱۴۵هزار مترمکعب در حال تکمیل است. مخازن این پروژه‌ با ظرفیت‌های 5، ۱۰ و ۳۰هزار مترمکعب تعریف شده‌است.
پرندافشار یادآور می‌شود: از این طرح بزرگ‌ هم فقط 200متر تا تکمیل خطوط لوله باقی مانده‌است. ژنراتور و الکتروموتور برای تامین برق پروژه هم تامین شده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید