• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16979
+
-

شهر در رسانه‌ها

200هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تهران

روزنامه «سازندگی» در گزارشی زیر عنوان «200هزار میلیارد تومان، بدهی تهران» به بررسی مجموع بدهی‌های حال و آینده شهرداری تهران پرداخته و نوشته که منشا آن به دوران 14ساله مدیریت اصولگرایان در تهران بر‌می‌گردد. رقم 200هزار میلیارد تومان برگرفته از اظهارات حجت‌الله میرزایی، معاون شهردار تهران است که کاندیدای شهردار تهران هم بود. وی گفته بود که تهران برای اجرای برنامه‌هایش به این میزان اعتبار نیاز دارد. او تأکید کرده بود که در افق 5ساله این بودجه برای این است که شهرداری تهران بتواند علاوه بر پرداخت دیون خود به پیمانکاران و بانک‌ها، پروژه‌های نیمه‌تمام و ضروری شهر تهران را به سرانجام برساند. میرزایی درباره دلیل مطرح کردن این رقم از بودجه برای شهر تهران تا 1401به سازندگی می‌گوید «هدف اصلی من از طرح این رقم، آگاهی‌بخشی از وضعیت شهر برای شهردار آینده و اعضای شورای شهر پنجم بود.»

متروسواران، قربانی بدعهدی دولت‌ها

روزنامه «وطن امروز» در گزارشی تحت عنوان «بودجه «دولت» ایستگاه مترو ندارد!» نوشته که متروسواران «قربانی» بی‌پولی و پرداخت نشدن سهم دولت از حمل‌ونقل عمومی شهر تهران هستند. به نوشته این روزنامه، بخش عمده‌ای از هزینه‌های مترو از جیب شهروندان و منابع شهرداری تأمین می‌شود. دولت‌ها به‌رغم وجود قوانین و مصوبات همچنان بر سر انجام ندادن تعهدات بی‌رقیب مانده‌اند و مردم هر روز شاهد مشکلات بی‌شماری در مترو هستند. بنا بر این گزارش، دولت باید از سال 89سالانه 1/2میلیارد دلار به مترو کمک می‌کرد. همچنین براساس قانون حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت مصوب سال 86، دولت مجاز بود سالانه 10هزار میلیارد به مدیریت حمل‌ونقل عمومی شهرها اختصاص دهد که این موضوع نیز به‌صورت دقیق اجرایی نشد. به نوشته وطن امروز، درصورت تأمین پرداخت سهم دولت برای مترو و حمل‌ونقل عمومی تهران، بدون شک بخش‌های گوناگون حمل‌ونقل عمومی پایتخت شرایطی به‌مراتب بهتر از این حال داشتند.

سیستم‌های غیراستاندارد کارواش‌های تهران

روزنامه «جام جم» از سیستم تصفیه فاضلاب کارواش‌های تهران و نظارت محیط‌زیست بر آنها گزارش داده است. به گزارش این روزنامه، سیستم تصفیه فاضلاب کارواش‌ها، سیستم بازچرخانی آب است، به این نحو که آب حاصل از شست وشوی ماشین‌ها را تصفیه می‌کند و آبی پس می‌دهد که دوباره قابل مصرف است. کارواش‌دارها اما یا تا به حال اسم آن را نشنیده‌اند یا اگر شنیده‌اند مدعی‌اند آب تولیدی این سیستم تصفیه، آب خوبی نیست و روی ماشین‌ها لک می‌اندازد. محیط‌زیستی‌ها، اما این را قبول ندارند و می‌گویند سیستم اگر سیستم باشد روی هیچ ماشینی لک نمی‌اندازد و اگر لکی هست نشانه سیستم ناکارآمد تصفیه است. به نوشته جام جم، کارشناس محیط‌زیست شهر تهران که در گشت‌های پایش استخوان ترکانده و همه معضلات را از بر است، می‌گوید بخشی از مشکل این است که کارواش‌ها به‌خصوص در مناطق فقیرنشین پایتخت مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند و نمی‌شود به آنها فشار مضاعف آورد، برای همین وقتی کار به اخطار می‌کشد برای اصلاح خطاها به آنها مهلت داده می‌شود.

راهی جز «تغییر» نیست

خبرگزاری «ایلنا» از ناهمخوانی بودجه با هزینه‌های شهرداری تهران و نیز فراوانی نیروی انسانی و عدم‌تناسب بین شغل و شاغل گزارش داده و نوشته که «شهرداری تهران با بیش از ۶۸ هزار پرسنل، ۵۲ هزار میلیارد تومان بدهی، انبوهی از پروژه‌های ناتمام شهری و ۱۲ پرونده تخلفات در قوه قضاییه، در شرایط مالی و مدیریتی‌ای قرار گرفته است که چاره‌ای جز تغییر برایش باقی نمانده است.» به گزارش ایلنا، شهرداری تهران سال‌جاری ۱۷ هزار و 500میلیارد تومان بودجه دارد و برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خود به ۳۵ هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر بودجه مصوب خود نیاز دارد. این در حالی است که بخش عمده بودجه صرف نگهداشت شهر و حقوق کارکنان شده و به گفته محمد سالاری (عضو دو دوره شورای شهر) رقمی بین۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه برای پیشرفت پروژه‌های عمرانی باقی می‌ماند.

وضعیت بحرانی منطقه 22

یک عضو شورای شهر پنجم در گفت‌وگو با «تیترشهر» آثار تخلفات در اجرای طرح تفصیلی در منطقه 22تهران را بررسی کرده است. به گفته محمد سالاری، بارگذاری‌های ساختمانی در این منطقه، خارج از قانون پیش رفته و به این ترتیب وضعیت منطقه 22بحرانی‌تر از مناطق دیگر است و به یکی از معضلات شهر تهران تبدیل شده است. وی با اشاره به اینکه شهرداری مقصراصلی این بارگذاری‌های غیرقانونی در منطقه 22بود، گفته که شهرداری حتی قاعده سی هفتاد که طبق آن می‌بایست 70درصد اراضی بزرگ مقیاس به خدمت شهر در می‌آمد را به سرمایه‌گذاران فروخته است. سالاری با اشاره به اینکه منطقه 22قرار بود سرانه‌های فرامنطقه‌ای گردشگری را تأمین کند، می‌گوید: این منطقه هم‌اکنون در تأمین سرانه‌های جمعیت محدود که در آنجا ساکن شده‌اند، موفق نیست.

انرژی‌های سبز، محیط‌زیست شهری را تغییر می‌دهند

وبسایت «شهرنوشت» در گزارشی نوشته که بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد کربن و ۴۰ تا ۴۵ درصد از آلاینده‌های گلخانه‌ای در شهرها تولید می‌شود. از آن جا که روند توسعه شهرها با سرعت به پیش می‌رود، جوامع مختلف سعی دارند، ثابت کنند تأمین کامل انرژی مورد نیاز از طریق انرژی‌‌های تجدیدپذیر کاملا عملی و ممکن است. به گزارش شهرنوشت، آژانس بین‌المللی انرژی‌‌های تجدیدپذیر (IRENA) اعلام کرده از سال ۲۰۰۰ ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بسیار رو به رشد بوده و هر سال به تعداد کشورهایی که این سیاست را در پیش می‌‌گیرند، افزوده می‌شود. آمارها نشان می‌دهند هم‌اکنون 102شهر در جهان حداقل 70درصد از برق خود را از راه انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید