• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 3 شهریور 1401
کد مطلب : 169655
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpMzJ
+
-

ایران به جهانی نزدیک می‌شود؟

تیم ملی بسکتبال امروز در پنجره چهارم انتخابی جام‌جهانی با ژاپن بازی دارد. ایران برای گرفتن سهمیه حتما باید این بازی را ببرد

ایران به جهانی نزدیک می‌شود؟

تیم ملی بسکتبال امروز بازی مهمی دارد. در روزهایی که فدراسیون و جامعه بسکتبال درگیر برگزاری مسابقات قهرمانی جوانان آسیا هستند، تیم ملی کمتر مورد توجه است. تیم ملی در پنجره چهارم انتخابی جام‌جهانی امروز باید با ژاپن بازی کند و برای صعود به جام‌جهانی2023حتما باید این بازی را ببرد.
ژاپن که به همراه فیلیپین و اندونزی میزبان جام‌جهانی 2023است، دغدغه‌ صعود ندارد و این شاید کار ایران را به ظاهر راحت کند اما افت‌ و خیزهایی که تیم ملی در 3پنجره قبلی داشت و همچنین بازی‌هایی که در کاپ آسیا انجام داد، کار ایران را سخت می‌کند. ایران در پنجره اول در 2بازی بحرین را شکست داد. در پنجره دوم سوریه را برد و به قزاقستان باخت. در پنجره سوم در مقابل این تیم‌ها همین نتایج تکرار شد. ژاپن هم در 3پنجره اول نتایج قابل‌قبولی نگرفته است. این تیم در پنجره اول در 2بازی مقابل چین شکست خورد، در پنجره سوم چین‌تایپه را برد و به استرالیا باخت و در پنجره سوم هم مثل ایران نتایج پنجره دوم را مقابل استرالیا و چین‌تایپه تکرار کرد.

ایران و ژاپن یک ماه پیش با هم بازی کردند. تیم‌ملی در سومین و آخرین بازی مرحله گروهی کاپ 2022آسیا در جاکارتا ژاپن را شکست داد. ایران در این بازی 88-76به برتری رسید. این پیروزی این امیدواری را به هواداران داد که در پنجره سوم هم ایران کار سختی ندارد. اما خاطره شکست تلخ ایران به اردن در یک‌چهارم نهایی کاپ آسیا هنوز همراه بسکتبالی‌هاست. بازی ضعیف این تیم در مقابل اردن و شکست‌‌های تیم مقابل قزاقستان در پنجره‌های قبلی این نگرانی را ایجاد کرده است که شاید تیم ملی نتواند سهمیه جام‌جهانی را بگیرد.ژاپن در مقایسه با کاپ آسیا تیم متفاوت‌تری دارد. 3بازیکن به ترکیب این تیم اضافه شده‌اند که 2نفر از آنها در المپیک توکیو هم در ترکیب ژاپن بودند. ولی ستاره ژاپنی‌ها به تهران نیامده است؛ واتانابه که در NBA بازی می‌کند، غایب بزرگ این تیم است. با این حال گفته می‌شود با تغییراتی که این تیم داشته، باتجربه‌تر شده است. یودای بابا جایگزین واتانابه در 2بازی تدارکاتی که هفته‌های پیش ایران و ژاپن با هم داشتند، ستاره بود.

ترکیب ایران تغییرات چندانی نداشته است. سعید ارمغانی، سرمربی ایران قرار بود دیشب ترکیب را اعلام کند ولی با حضور بازیکنانی که در اردو بودند، انتظار نمی‌رفت ترکیب تغییر چندانی داشته باشد. ژاپن از نظر سرعت، شوت و دفاع نسبت به ایران برتری دارد. ایران به قدرت بازیکنان و فیزیک بالای آنها متکی است اما مسئله مهم‌تر روانی است. تیم ایران بعد از اتفاقات کاپ آسیا شرایط خوبی نداشته است. درگیری ارمغانی و حامد حدادی در اردو و قهر حامد هم شرایط را بدتر کرد ولی ارمغانی از شرایط تیم راضی است. او به ایسنا گفته است: «با شرایط فعلی تیم می‌شود نتیجه قابل‌قبولی گرفت. بازیکنان زحمت زیادی کشیده‌اند و آماده مقابله با حریفان هستند.» روزهای گذشته جلسه آشتی‌کنان بین حامد و ارمغانی برگزار شد و ارمغانی تأیید کرده که مشکل درون خانوادگی بوده و مسئله حل شده است. تیم جوانان ایران هم سه‌شنبه تیم ژاپن را در مسابقات آسیایی شکست داد و همین نتیجه به تیم ملی روحیه مضاعف داده است.

تنها راه صعود
روز اولی که اعلام شد آسیا 8سهمیه در جام‌‌جهانی دارد خیال همه از صعود راحت بود ولی حالا همه‌‌چیز با اما و اگر همراه شده است. فیلیپین و ژاپن به‌عنوان میزبان سهمیه دارند ولی شرط حضور اندونزی در جام‌‌جهانی حضور در جمع 8تیم اول کاپ آسیا بود. نرسیدن اندونزی به یک‌‌چهارم نهایی به نفع دیگر تیم‌های آسیا شد. از بین 12تیمی که به مرحله دوم انتخابی رسیده‌اند، ژاپن و فیلیپین سهمیه دارند و 10تیم دیگر باید برای 6سهمیه رقابت کنند. بازی بعدی ایران با استرالیاست که هفتم شهریور برگزار می‌شود و شکست دادن این تیم بعید به‌نظر می‌رسد. در این شرایط تنها شانس ایران برای صعود شکست دادن ژاپن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید