• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 3 شهریور 1401
کد مطلب : 169573
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

متروی  منیریه

  موزه‌ای برای عاشقان روانشناسی

تا به حال چیزی درباره موزه روانشناسی شنیده‌اید؟ شاید برایتان جالب و تا حدی عجیب باشد که بشنوید پنجمین موزه روانشناسی دنیا، در همین تهران خودمان ساخته شده است. این موزه که مرور دوره‌های تاریخی علم روانپزشکی با استفاده از آثار ارزشمند پزشکان ایرانی و نمایش تحول دانش روانپزشکی در ایران را هدف قرار داده، در بیمارستان روزبه به‌عنوان نخستین بیمارستان مدرن روانپزشکی کشور افتتاح شده و آثار خطی استادان پیشکسوت روانپزشکی ایران در آن به نمایش درآمده است. موزه روانپزشکی به‌عنوان یکی از رشته‌های پزشکی، پیش از این در کشورهای اسپانیا، آلمان، بلژیک و دانمارک راه‌اندازی شده بود. با انجام تحقیقات توسط برخی از استادان روانپزشکی در حوزه سلامت روان و تاریخ بهداشت روان، نتایج آنها در قالب متریال موزه‌ای درآمد که این متریال نیز در هفت‌خوان در قالب یک موزه به نمایش درآمدند. درهای این موزه در محل بیمارستان روزبه (تهران، خیابان کارگر جنوبی، نرسیده به میدان قزوین) همه‌روزه در روزهای غیرتعطیل اداری از ساعت 9الی 14به روی عموم مردم باز است. در این موزه همچنین فیلم‌هایی با موضوع روانپزشکی برای عموم به نمایش درمی‌آید. ایستگاه مترو، ورودی 2متروی منیریه و ایستگاه اتوبوس شهید روزبه، نزدیک‌ترین راه رسیدن به این موزه است.

متروی همت

  فرصتی برای آسایش روح با هنر

مگر می‌شود ارتباط بین هنر و سلامت روح و روان را انکار کرد؟ اگر دنبال قرار گرفتن در فضایی هنری هستید که ساعتی آسایش را برایتان فراهم کند، دریاچه هنر انتخاب خوبی است. اصلی‌ترین هدف شکل‌گیری این مجموعه هنری، در معرض دید قرار دادن هنرهای هفتگانه، به‌وجود آوردن رابطه میان مردم و هنرمندها و همچنین بالا بردن سطح فهم هنری در کشور است. این مجموعه دارای 4بنای اصلی خانه نقش، خانه شعر و ادبیات، کوشک مرکزی و خانه موسیقی است که یک ایوان اصلی آنها را به هم مرتبط می‌سازد. قسمت دیگری از باغ به اجرای گردهمایی و نشست‌ها، آگاه‌سازی هنری و امور اداری و تعالیم تخصصی و قسمت دیگری نیز جهت بخش توریستی و هنری مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که طراحان این مجموعه را با متمرکز شدن به قلعه اجرا کرده‌اند و دلیل آن را می‌توان کاربرد مشابه قلعه در طراحی با قلب در بدن انسان دانست. به این صورت که تمامی مسیرها به آن منتهی شده و رابطه مستقیم با هر یک از بخش‌های بنا باغ و دریاچه هنر دارد. برای رفتن به این نقطه و تمدد روح و روان، می‌توانید در ایستگاه متروی حقانی یا همت پیاده شده و با یک پیاده‌روی در فضایی سبز و تماشایی، به مقصد برسید.

متروی تجریش

  ملاقات با آبزیان و خزندگان

اگر فرزند خردسال یا نوجوان دارید و می‌خواهید آنها را به موضوعات علمی و طبیعی علاقه‌مند کنید فکر بدی نیست که آخر هفته سری به موزه حیات‌وحش دارآباد بزنید. این موزه سالن‌های مختلفی دارد که هر کدام مخصوص نگهداری از گونه‌های جانوری است. سالن آبزیان و خزندگان همانطور که از نامش پیداست، محل نگهداری آبزیان است. جانوران زنده این سالن شامل جانوران مربوط به دو رده خزندگان و ماهی‌هاست. در بخش آبزیان نمونه‌هایی از ماهیان آب شیرین از آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و ماهیان آب شور از خلیج‌فارس مشاهده می‌شود. در بخش خزندگان هم انواع مارهای سمی و نیمه‌سمی نگهداری می‌شوند. در این سالن نمونه‌هایی از خزندگان و آبزیان تاکسیدرمی شده به نمایش درآمده‌اند. موزه دارآباد که یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های تهران است در شمالی‌ترین نقطه شمال شرق تهران واقع شده و تقریباً 5دقیقه با کاخ نیاوران و هیومن پارک تهران فاصله دارد. به همین‌خاطر بد نیست طوری برنامه‌ریزی کنید که بعد از گشت و‌گذار در موزه به کاخ نیاوران و هیومن پارک هم بروید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به موزه، ایستگاه تجریش است. از میدان تجریش هم سوار تاکسی‌های تجریش-نیاوران-دارآباد شوید. این تاکسی‌ها تا ابتدای خیابان موزه می‌روند. می‌توانید از اتوبوس‌های تجریش-دارآباد استفاده کنیدو در ایستگاه موزه حیات وحش پیاده شوید.

متروی نواب

  خرید ماهی‌های آکواریومی

کسانی که صرفاً با تماشای آبزیان به‌خصوص ماهی‌ها راضی نمی‌شوند و به نگهداری از این گونه‌های جانوری علاقه دارند می‌توانند به راسته فروشندگان ماهی‌های آکواریومی در خیابان نواب مراجعه کنند؛ جایی که به پاتوق علاقه‌مندان به این موجودات تبدیل شده است. در راسته ماهی‌فروش‌ها کمیاب‌ترین گونه‌های ماهی‌های آکواریومی خرید و فروش می‌شوند و می‌توانید از تماشای این ماهی‌ها در آکواریوم‌های غول پیکر لذت ببرید. به‌خاطر افزایش بی‌رویه قیمت ارز، بازار خرید و فروش ماهی‌های زینتی کساد شده اما هنوز هم علاقه‌مندان به نگهداری از این ماهی‌ها برای سرکشی به این راسته، مسیر رسیدن به کنار گذر بزرگراه نواب را گز می‌کنند که مصداق وصف العیش‌ نصف‌العیش است. البته این راسته فقط مختص خرید و فروش ماهی نیست و کارشناسانی که در برخی از فروشگاه‌ها حضور دارند شما را برای تعمیر آکواریوم و سایر تجهیزات نگهداری ماهی‌های زینتی راهنمایی می‌کنند و خدمات لازم را ارائه می‌دهند. برای رسیدن به راسته فروشندگان ماهی آکواریومی کافی است خودتان را به ایستگاه متروی نواب برسانید و از آنجا به سمت خیابان امام خمینی(ره) بروید. با استفاده از اتوبوس‌های بی‌آرتی خط یک و خط 4می‌توانید به ایستگاه نواب برسید و به سمت جنوب بزرگراه نواب بروید.

متروی تجریش

  موزه سینما

شهر تهران، پر از موزه‌های جذابی است که دیدن آنها برای هر بازدیدکننده‌ای خالی از لطف نیست اما در بین تمام موزه‌های تهران، موزه سینما که در باغ فردوس تهران واقع شده است، حال و هوایی متفاوت دارد. بازدید از این موزه می‌تواند یک برنامه ویژه برای تهرانگردی مردم باشد. موزه سینما شامل ۹ نمایشگاه دائمی است که در آن تمام آنچه می‌تواند به‌عنوان فردی علاقه‌مند به سینما و شخصیت‌های سینمایی برایتان جذاب باشد، به نمایش گذاشته شده است. این موزه به یاری عباس کیارستمی، عزت‌الله انتظامی و تلاش و پشتکار غلامرضا جمال امیدی، امیر اثباتی، بهزاد رحیمیان و عزیزالله ساعتی شکل گرفته است. تعداد عکس‌های نگهداری‌شده در موزه سینما به ۴۰‌هزار عدد می‌رسد. همچنین حدود ۳ هزار سند تاریخی از قراردادها و مکاتبات در این موزه نگهداری می‌شود و ۵ هزار جلد نشریه سینمایی در آن وجود دارد. موزه سینما در خیابان ولیعصر قرار دارد. برای رسیدن به موزه سینما می‌توانید در خط یک مترو به ایستگاه تجریش رفته و بعد از خروج از ایستگاه در میدان تجریش، با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در خیابان ولیعصر به طرف جنوب، به موزه سینما برسید، یا اینکه این مسیر را با تاکسی یا بی‌آرتی طی کنید.

متروی ولیعصر

  کتاب اما ابرها

کتاب «اما ابرها» مجموعه‌ای از چند نمایشنامه ساموئل بکت، نویسنده برنده جایزه  نوبل است. این اثر که جایزه اوبی را برای بهترین نمایشنامه از آن خود کرده است، برخی از نوشته‌های کوتاه و بلند این نمایشنامه‌نویس مشهور را در برمی‌گیرد که اغلب آنها به اجرا درآمده‌اند. نمایشنامه‌های حاضر در کتاب اما ابرها در زمان‌های گوناگون روی صحنه یا در رادیو اجرا شده‌اند. دیدگاه نویسنده به زندگی در این کتاب نیز همچون آثار دیگرش، بسیار عجیب و قابل تأمل است. نوشته‌های او همواره رگه‌هایی از کمدی سیاه و طنزی تلخ را با خود به همراه داشته‌اند. در نمایشنامه‌های این کتاب هم می‌توانید این تاریکی و سیاهی را درک و حس کنید. این کتاب مجموعه‌ای از نوشته‌های بکت برای تئاتر از سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۸۴ است. این مجموعه حاوی نمایشنامه‌های بازی بی‌کلام ۱، بازی بی‌کلام ۲، رفت‌وآمد، نفس، صدای پا، سه‌نوازی اشباح، اما ابرها، لالاتاب، بداهه  اوهایو، مربع، فاجعه، Nacht und Traume، چی کجا و حواشی و تعلیقات است. اگر تمایل دارید اماابرها را بخوانید می‌توانید سوای خرید اینترنتی یا مراجعه به خیلی از کتابفروشی‌ها، مستقیم به فروشگاه نشر چشمه مراجعه کرده و این کتاب را تهیه کنید. نشر چشمه در خیابان کریمخان زند قرار دارد و شما می‌توانید با استفاده از متروی ولیعصر یا توقف در ایستگاه هفت‌تیر خود را به فروشگاه نشر چشمه برسانید.

متروی وحدت اسلامی

   پاتوقی برای علاقه‌مندان به معجون

ویتامینه و معجون ازجمله خوراکی‌های خوشمزه‌ای هستند که گرما و سرما و زمستان و تابستان نمی‌شناسند و همیشه طرفداران خودشان را دارند. وجود همین طرفداران هم باعث شده تا مغازه‌های بسیاری تبدیل به ویتامینه‌فروشی‌ها شوند و حتی راسته‌هایی نیز در این خصوص شکل بگیرد. یکی از این راسته‌ها، راسته خیابان وحدت اسلامی است؛ راسته‌ای که از چهارراه ابوسعید شروع شده و تا میدان شاهپور ادامه دارد و پر از آبمیوه‌فروشی‌ها و معجون‌سراهایی است که رنگ‌وبوی معجونشان مشتری‌ها را از نقاط مختلف شهر به سمت خود می‌کشاند. بعضی‌ از این معجون‌فروشی‌ها یا همان ویتامینه‌فروشی‌ها مانند همان علی‌بابای معروف قدمت زیادی دارند و پدرها و پدربزرگ‌هایمان هم مشتری‌شان بوده‌اند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این خوراکی خوشمزه هستید می‌توانید به این قسمت از شهر آمده و ساعتی با خوردن این معجون‌ها و ویتامینه‌ها کام‌تان را شیرین کنید. یکی از راه‌های رسیدن به این ویتامینه‌فروشی‌ها استفاده از مترو است که ۴ ایستگاه ۱۵ خرداد، مولوی، خیام و منیریه شما را به این راسته منتهی می‌کند. البته این تنها راه رسیدن به این نقطه از شهر نیست و وجود بی‌آرتی‌های خیابان مولوی نیز این امکان را برای معجون‌خورها فراهم کرده است تا خیلی راحت به راسته ویتامینه‌فروشی‌های خیابان وحدت اسلامی سری زده و با خوردن معجون‌ها و آبمیوه‌های خوشمزه دلی از عزا درآورند.

متروی تجریش

   موزه آشپزخانه سعدآباد

موزه آشپزخانه سلطنتی کاخ سعدآباد اگرچه یکی از متأخرترین موزه‌های این مجموعه است که در سال ۹۰ گشوده شد، اما بی‌شک یکی از جذاب‌ترین موزه‌های سعد‌آباد به‌حساب می‌آید. این موزه که پیش از انقلاب آشپزخانه کاخ ملت بوده در کنار رودخانه دربند در محوطه کاخ سعدآباد قرار دارد. در سال ۵۴ یک شرکت آلمانی با مجهز کردن این آشپرخانه به لوازم و تاسیسات مختلف که پیش از این با ابزار سنتی و قدیمی‌تر مشغول به فعالیت بوده، تبدیل به یک آشپزخانه مدرن می‌شود. در این آشپزخانه اتاق‌هایی ویژه سردخانه هم تعبیه شده است. «علی کبیری»، سرآشپز این آشپزخانه و همچنین آشپزخانه کاخ نیاوران بوده است که با دستیارانش مسئولیت آشپزخانه را برعهده داشت. «علی افشار»، هم آشپز دوم و جانشین کبیری محسوب می‌شد. در برخی روزها هم آشپزهای فرانسوی در این آشپزخانه به طبخ غذا مشغول می‌شدند. جابه‌جایی غذاها علاوه بر پیشخدمت‌ها توسط یک ماشین مخصوص صورت می‌گرفت که توانایی حمل ۵۰۰کیلو بار را داشت. اگر می‌خواهید از این موزه بازدیدی داشته باشید و مروری بر تاریخ داشته باشید، ایستگاه متروی کاخ سعدآباد شما را به این موزه می‌رساند. این موزه هر روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۷ و ۴۵ پذیرای بازدیدکنندگان است.

متروی زمزم

  دعوت به پیاده‌روی سحرگاهی

در جایی مثل تهران، پیاده‌روی می‌تواند یک نعمت بزرگ باشد؛ یک نعمت خیلی خیلی بزرگ. طلایی‌ترین ساعت روز را هم که می‌دانید، همان ابتدای روز و سحرگاهان می‌دانند. چطور است که در ابتدای صبح، خودتان را به یک پیاده‌روی آرام یا یک دویدن نرم دعوت کنید؟ برای کسانی که در نزدیکی‌های بوستان ولایت هستند، این یک فرصت بزرگ است که خودشان را ابتدای سحرگاه به این بوستان بزرگ برسانند و فردی و خانوادگی، پیاده‌روی کنند. هم روزشان را ساخته‌اند و هم جسم‌ و روان‌شان را. این بوستان در انتهای اتوبان نواب جاخوش کرده است؛ یعنی که با متروی جوادیه و ایستگاه بی‌آرتی میدان بهمن و... هم می‌توانید به آن برسید. البته ایستگاه‌های زمزم و شهرک شریعتی هم می‌توانند با همان پیاده‌روی شما را به این مقصد برسانند. شما چه صبح‌ها و چه شب‌ها و عصرها به بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه بروید، عده زیادی را می‌بینید که یا دارند پیاده‌روی و ورزش می‌کنند یا دوچرخه‌سواری می‌کنند یا اینکه برای گشت و‌گذار و پیک‌نیک به این منطقه آمده‌اند. شهر ورزش بوستان ولایت هم که در ضلع غربی آن جاخوش کرده است؛ همان‌جایی که خیلی از ورزشکاران و شهروندان حرفه‌ای حوزه ورزش را به سمت خودش جذب می‌کند.

بی‌‌آر‌تی آتی‌ساز

  سردیس‌ها و افتخارها

شاید برای‌تان جالب باشد که بتوانید به جایی بروید که موزه‌ای برای ورزش و رزشکاران و افتخاراتی باشد که در این زمینه کسب شده است. افتخاراتی که چه بسا سال‌ها از آن گذشته باشد و حالا شما در جریان یک بازدید از موزه ورزش، در جریان‌شان قرار بگیرید. در همین تهران خودمان، می‌توانید به موزه ملی ورزش ایران بروید و به نوعی در جریان تاریخ ورزش کشورمان قرار بگیرید. جالب اینکه موزه ملی ورزش ایران، از نگاه ایکوم به‌عنوان موزه برتر در گروه موزه‌های دولتی متوسط هم مطرح شده است. در سایت این موزه، این نقطه چنین معرفی شده است:«موزه ملی ورزش، المپیک، پارالمپیک مکانی برای معرفی و تعمق در تاریخ ورزش‌ها، پهلوانی‌ها، ارزش‌ها، پیروزی‌ها، شکست‌ها، رؤیاها و روایت‌ها در عرصه ورزش کشور است. هدف اصلی موزه، حفاظت و صیانت از میراث ورزش ایران است، همچنین ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی و انتقال مفاهیم و آموزه‌هایی چون آیین جوانمردی و آیین المپیزم، پویایی، خلاقیت و تداوم پارالمپیک شعار (روح در حرکت) از اهداف دیگر این موزه است.» برای رسیدن به این موزه، می‌توانید روی مسیر بی‌آرتی ترمینال جنوب به پارک وی حساب باز کنید و در ایستگاه آتی‌ساز پیاده شوید. البته از متروهای برج میلاد و تربیت مدرس هم خودتان را می‌توانید با کمی طی مسیر و سوار تاکسی شدن، به این نقطه برسانید.

متروی محمدیه

   خانه معیرالممالک

در دوران قاجار محله‌ای که امروزه به نام سنگلج می‌شناسیم، مجموعه‌ای از باغ‌های وسیع و زیبایی بود که هر کدام به یکی از افراد مشهور و متمول تهران تعلق داشتند. خاندان معیرالممالک هم باغی وسیع در سنگلج داشتند که این باغ در محدوده بین خیابان خیام و وحدت اسلامی فعلی قرار داشت و بخش زیادی از محله سنگلج فعلی را شامل می‌شد. در گذر زمان و با گسترش شهر تهران، رفته‌رفته باغ‌های قدیمی تهران نیز دستخوش تغییر شدند. باغ‌ها یکی پس از دیگری تفکیک شدند و جای‌شان را ساختمان‌ها گرفتند. باغ معیرالممالک هم از این قاعده مستثنا نبود و امروزه تنها بخش بسیار کوچکی از آن باغ وسیع باقی مانده است که با نام باغ کیهانی شناخته می‌شود و دلیل این نامگذاری هم این است که این باغ برای مدتی به خاندان کیهانی تعلق داشته است. در نهایت در چند سال گذشته شهرداری تهران تصمیم به احیای بخش باقی مانده از باغ معیرالممالک گرفته و قصد دارد آن را به پارکی محلی برای استفاده اهالی محله سنگلج تبدیل کند. اگر علاقه‌مند هستید تا این خانه را از نزدیک ببینید و با معماری آن بیشتر آشنا شوید، باید خودتان را به مترو و از آنجا به ایستگاه میدان محمدیه برسانید و به راحتی به سمت این خانه تاریخی حرکت کنید.

متروی بهارستان

   حمام کشوریه

داستان ساخت حمام کشوریه یا سلیمانیه به دهه20 شمسی و آقای سلیمان‌سنه یا سلیمان سنه‌ای، که از یهودیان محله عودلاجان بود و به همراه همسرش بانو کشور خداد زندگی می‌کرد، بازمی‌گردد. با توجه به عقاید و باور مردم، یهودیان نمی‌توانستند از حمام مسلمانان استفاده کنند و فقط اجازه استفاده از حمام‌های مخصوص یهودیان را داشتند. 3حمام موجود در محله عودلاجان همگی در ارتفاع پایین‌تر از سطح زمین و با پله‌های بسیار بودند که رفت‌وآمد را برای افراد کهنسال، ناتوان و خانم‌های باردار سخت می‌کرد. طبق روایت‌های موجود، هنگامی که همسر آقای سلیمان سنه، بانو کشور، باردار بودند و رفتن به حمام‌های یهودیان با پله‌های بسیار برایشان سخت بود، تصمیم می‌گیرند تا به یکی از حمام‌های مسلمانان بروند. در حمام، استحمام بانو کشور مقداری به طول می‌انجامد و متصدی حمام بارها به در می‌کوبد و همین باعث ترس بانو کشور که باردار بود، شده و تنها فرزندشان سقط می‌شود. این اتفاق تلخ باعث می‌شود که بانو کشور همواره به فکر ساختن حمامی مدرن برای یهودیان باشد تا به این طریق حمام رفتن را برای افراد دیگر راحت‌تر کند و این رؤیا پس از مرگ این بانو و با وصیتش به سرانجام رسید. برای تماشای این حمام قدیمی و تاریخی، باید تا ایستگاه مترو بهارستان بروید و از آنجا یا با کمی پیاده‌روی یا تاکسی خودتان را به این مکان برسانید.

این خبر را به اشتراک بگذارید