• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16953
+
-

اولویت تربیت بر آموزش

معلم یزدی از میثاق‌نامه‌ای می‌گوید که شاگردانش را از خطرات چهارشنبه‌سوری در امان نگه‌داشت

فرهنگ
اولویت تربیت بر آموزش




هیفاء پردل| خبرنگار -یزد :

دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، هفته گذشته، از یک معلم دلسوز در استان تقدیر کرد. این بانو توانست در کنار مسئولیت آموزش دانش‌آموزان خود، با یک ایده فرهنگی، دانش ‏‏آموزان خود را از برگزاری «چهارشنبه‌سوری» برحذر دارد.
این معلم، با خلاقیت خود، میثاق‏‏نامه‌ای برای «نه گفتن به چهارشنبه‌سوری» ابداع کرد تا دانش‎‎آموزان خود را از آسیب‌ها و معضلات این مراسم دور سازد. کار فرهنگی این معلم باعث شد که از سوی دفتر زنان و خانواده استانداری یزد از وی تجلیل و تقدیر شود. همشهری برای معرفی بهتر «باران میرجلیلی»، معلم پایه چهارم دبستان راضی 2 و اطلاع از ایده و میثاق‎‎نامه‌اش، با او گفت‌و‌گو کرده است.


چند سال در شغل معلمی و تدریس فعالیت کرده‌اید؟

معلم پایه چهارم دبستان شهید راضی 2 یزد هستم و 26 سال سابقه تدریس و تعلیم و تربیت دارم. البته 22 سال از خدمت معلمی خود را در فارس و 2 سال را هم در مازندران بوده‌ام. اکنون افتخار دارم که به مدت 2 سال در استان یزد مشغول تدریس هستم.

در کنار معلمی در شغل دیگری هم فعالیت دارید؟

فعالیت دیگری ندارم و در این سال‎‎ها، همه توان خود را صرف تدریس و آموزش کرده‏‏ام؛ چرا که اعتقاد من این است که بهترین مکانی که یک معلم می‌تواند در آن فعالیت کند، کلاس درس است. زمانی که پا به کلاس درس می‌گذارم، احساس می‌کنم ذره ذره وجودم متعلق به دانش‏‏آموزانم است؛ به طوری که حتی روزهایی که فرزندم بیمار می‌شد، او را در خانه تنها می‌گذاشتم و به مدرسه می‌رفتم تا دانش‌آموزانم بلاتکلیف نمانند.

با توجه به وجود آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در بین نوجوانان و دانش‏‏آموزان، به نظر شما، وظیفه یک معلم در کنار تدریس چیست؟

با توجه به آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که در بین نوجوانان در حال رشد است، معلمان وظیفه سنگینی در برابر کاهش آسیب‌ها دارند. اگر بتوانیم انسانیت، پاکدامنی و مهربانی را به آموزش دهیم، مسلماً در آموزش هم موفق هستیم. از همکاران فرهنگی خود می‌خواهم در کلاس‌های درس ابتدا تربیت را در اولویت قرار دهند، تا شاهد رخ دادن حوادث ناگوار در جامعه نباشیم.

نگاه شما در مورد آسیب‌های مراسم چهارشنبه‌سوری چیست؟

در سال‎‎های اخیر، «چهارشنبه‌سوری» تبدیل به یک فاجعه شده و چه بسا خانواده‏‏هایی که در این ایام داغدار و انسان‎‎های بی‎‎گناهی که دچار نقص عضو شده‎‎اند. اگر هر کسی خود را مسئول بداند، مسلماً این مشکلات گریبانگیر جامعه نخواهد شد. 
درباره میثاق‏‏نامه‎‎ای که با دانش‏آموزان خود بستید تا برای همیشه به چهارشنبه‌سوری نه بگویند، توضیح دهید.
قبل از مراسم چهارشنبه‏‏سوری از هر کدام از دانش‎آموزان خود پرس‏‏وجو کردم که شب چهارشنبه سوری را چگونه برگزار می‎‎کنند و پاسخ‏‏های بسیاری داده شد؛ مثلاً یکی از دانش‎‎آموزان عنوان کرد که به اتفاق عمویش قرار است در کویر ترقه‌بازی کند، یکی دیگر هم بیان کرد که قرار است در پارک با یکی از بزرگ‌ترهایش ترقه‌بازی یا نارنجک‌بازی کند.

در هیچ کدام از پاسخ‏‏ها، سخنی از آتش‏‏بازی و سنت‏‏های دیرینه‏‏ ما وجود نداشت و تنها چاشنی برنامه آنها ترقه‏‏بازی بود؛ بنابراین به فکر افتادم که با ایده خاصی روی دانش‏‏آموزان خود تاثیر بگذارم و مانع از آتش‎‎بازی با ترقه و آسیب‎‎های آن شوم. بنابراین یک روز سر کلاس درباره «سنت چهارشنبه‌سوری» با 37 نفر از دانش‌آموزانم همصحبت شدم و به آنها گفتم آیا هرگز فکر کرده‌اید با یک ترقه‏‏بازی ممکن است، چه اتفاقاتی بیفتد؟ آیا به خانوده‎‎هایی که ممکن است فردی از اعضای آنها قطع عضو شود، فکر کرده‎‎اید؟

همین امر باعث شد که دانش‏‏آموزان متاثر شوند. به هرکدام از آنها برگه‏‏ای به عنوان میثاق‏‏نامه دادم تا امضا کنند و این مفهوم را به آنها رساندم که این امضا در واقع، نخستین امضای مهم و سرنوشت‎‎ساز آنها خواهد بود.
بعضی از آنها با توجه به اینکه پسر هستند، غرور خاصی داشتند و برای امضای آن مردد بودند، ولی این صحبت‎ها تاثیرگذار بود و آنها همدیگر را برای امضا و میثاق بستن همیشگی نصیحت و تشویق می‎‎کردند.

آیا این میثاق‌نامه بازتاب هم داشت؟

سرانجام وقتی این دانش‏‏آموزان میثاق‌نامه را امضا کردند، وارد یک سرنوشت جدید شدند. شاید باور نکنید به قدری این میثاق‎نامه، زندگی آنها را متحول کرده بود که والدین آنها هم در حیرت بودند.
به گفته والدین آنها، دانش‌آموزان بعد از میثاق‏‏نامه حتی به خود اجازه نمی‏‏دادند که از پنجره منزل آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری را نگاه کنند و بر دیگر دانش‎‎آموزان و دوستان خود هم تاثیر داشتند و والدین هم از این میثاق‏نامه استقبال کردند.

پیام شما به دیگر معلمان چیست؟

به همکاران فرهنگی خود پیشنهاد می‏‏کنم در کنار آموزش، به تربیت و مهارت‏‏آموزی دانش‎آموزان هم اهمیت دهند؛ چرا که اخلاق و منش انسانی مهم‌ترین رکن اساسی در پرورش دانش‏‏آموزان است. در  مدت 2 سال که از تدریس من در این مدرسه و کلاس می‏‏گذرد، اخلاق و منش دانش‏‏آموزان کلاس من در مدرسه نمونه است و تاکنون شاهد هیچ اتفاق ناگواری در بین دانش‏‏آموزان و آسیب‌های اجتماعی یا فرهنگی و اخلاقی نبوه‌ام.

این خبر را به اشتراک بگذارید