• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 شهریور 1401
کد مطلب : 169516
+
-

تلسکوپ فضایی جیمز در جدیدترین تصاویر ارسالی، جزئیات درخشانی از سیاره مشتری را به تصویر کشیده است

غافلگیری جدید جیمز وب

نجوم
غافلگیری جدید جیمز وب

زهرا خلجی - روزنامه‌نگار

تصاویر منتشر شده تلسکوپ جیمز‌وب از سیاره مشتری، دانشمندان را به حقایق جدیدی درباره این سیاره رساند. در مشتری اتفاقات عجیب زیادی می‌افتد؛ از توفان‌های غول‌پیکر، بادهای قدرتمند و شفق‌های قطبی گرفته تا شرایط دما و فشار شدید. به گزارش ساینس‌دیلی، اکنون تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا تصاویر جدیدی از این سیاره عظیم گرفته است که به محققان سرنخ‌های بیشتری از زندگی درونی در مشتری می‌دهد. ایمکه دی پاتر، ستاره شناس سیاره‌ای و استاد بازنشسته دانشگاه کالیفرنیا، گفت: واقعا انتظار نداشتیم مشتری به این خوبی باشد. پروژه تلسکوپ جیمزوب، یک ماموریت بین‌المللی است که توسط ناسا با سایر همتایان اروپایی ESA (آژانس فضایی اروپا) و کانادایی CSA (آژانس فضایی کانادا) هدایت می‌شود. دی پاتر گفت: اینکه می‌توانیم جزئیات مشتری را همراه با حلقه‌ها، ماهواره‌های کوچک و حتی کهکشان‌‌هایش در یک تصویر ببینیم واقعا قابل توجه است.
این تصاویر از دوربین مادون قرمز نزدیک رصدخانه (NIRCam) گرفته شده است. دوربین رصدخانه دارای 3فیلتر مادون قرمز تخصصی است که جزئیات سیاره را به نمایش می‌گذارد. نمای مستقل مشتری که از ترکیبی از چندین تصویر از وب ایجاد شده است، شفق‌های قطبی را نشان می‌دهد که تا ارتفاعات بالای هر دو قطب شمالی و جنوبی مشتری گسترش یافته است. فیلتر دیگری که به رنگ‌های زرد و سبز ترسیم شده است، مه‌هایی را نشان می‌دهد که در اطراف قطب شمال و جنوب می‌چرخند. فیلتر سوم که به رنگ آبی ترسیم شده است، نوری را که از یک ابر عمیق‌تر منعکس می‌شود به نمایش می‌‌گذارد. لکه قرمز بزرگ، به‌عنوان توفان معروفی که می‌تواند زمین را ببلعد، در این نماها سفید به‌نظر می‌رسد.
هایدی همل، دانشمند بین رشته‌‌ای وب برای مشاهدات منظومه شمسی گفت: لکه‌ها و رگه‌های متعدد سفید روشن، احتمالا بالای ابرهای بسیار بلند توفان‌‌های همرفتی متراکم هستند. در مقابل، نوارهای تیره در شمال منطقه استوایی پوشش ابر کمی دارند. در یک نما با میدان گسترده، جیمزوب، مشتری را با حلقه‌های کم نورش می‌بیند که یک میلیون بار کم نورتر از این سیاره هستند. همچنین دو قمر کوچک به نام‌های Amalthea و Adrastea در تصاویر نشان داده شده است. لکه‌های مبهم در پس‌زمینه احتمالا کهکشان‌‌های دوردستی هستند. همل گفت: همین یک تصویر، علم ما از سیستم مشتری که دینامیک و شیمی، حلقه‌ها و سیستم ماهواره‌ای این سیاره را مطالعه می‌کند، در خود خلاصه کرده است.
پیش از این، دانشمندان تجزیه و تحلیل داده‌های وب را برای به‌دست آوردن نتایج علمی جدید در مورد بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی آغاز کرده‌اند. داده‌های تلسکوپ‌هایی مانند وب به‌طور مرتب به زمین نمی‌‌رسند. در عوض، حاوی اطلاعاتی است که به روشن شدن اطلاعات قبلی کمک می‌کند. این اطلاعات به‌عنوان داده‌های خام به مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی و مرکز ماموریت و عملیات علمی وب می‌‌رسد. مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی، داده‌ها را در فایل‌های کالیبره شده برای تجزیه و تحلیل علمی پردازش می‌کند و برای انتشار به آرشیو Mikulski برای تلسکوپ‌های فضایی تحویل می‌دهد. سپس محققان در طول تحقیقات خود آن اطلاعات را به تصاویری مانند تصاویر فعلی ترجمه می‌کنند. یک تیم مستقر در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی به‌طور رسمی تصاویر جیمزوب را برای انتشار رسمی پردازش می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید