• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 1 شهریور 1401
کد مطلب : 169402
+
-

‌مشاغل جایگزین برای روستاییان دریاچه

با وجود کم‌آبی، از رونق افتادن کشاورزی و خطرات سلامتی، هنوز چراغ خانه‌های روستایی در روستاهای اطراف دریاچه ارومیه سوسو می‌زند و کاملا خاموش نشده‌ است.
راه چاره برای حفظ این جمعیت روستانشین چیست و چطور می‌شود با شرایط فعلی مانع از تخلیه کامل روستاها شد؟
پاسخ این پرسش را رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در مشاغل جایگزین می‌داند و به همشهری می‌گوید: در برخی از روستاها از قدیم فرشبافی رونق داشته و سعی داریم این صنعت را در روستاها حفظ کنیم. در مابقی روستاها هم به‌دنبال مشاغل جایگزین هستیم تا درآمد و کسب‌وکار برای روستانشینان وجود داشته باشد.
اکبر فتحی ادامه می‌دهد: هنوز آب به‌طور کلی قطع نشده و با جایگزین کردن محصولاتی که نیاز به آب کمی دارند، سعی داریم کشاورزی را در روستاها حفظ کنیم.
استقرار کشاورزی پایدار و تنوع‌بخشی به معیشت‌های تالابی، موضوعی است که از 7سال پیش در قالب 56پروژه آغاز شده است تا شاید بتواند مرهمی بر معضلات روستاهای اطراف دریاچه ارومیه باشد. ساز و کار این پروژه‌ها در جهت‌دهی کشاورزی به سمت محصولات با نیاز آبی کم، راه‌اندازی صندوق اعتبارات خرد روستایی، حمایت از کسب‌وکار خانگی بانوان مثل خیاطی یا تولید گیاهان دارویی با نیاز آبی کم خلاصه می‌شود.

طرح‌های اشتغال در 183روستا 
مدیرعامل مؤسسه حفاظت از تنوع زیستی آذربایجان‌شرقی و مدیر پروژه تنوع‌بخشی به معیشت‌های روستایی آذربایجان‌شرقی به همشهری می‌گوید که این طرح 183روستا را دربرمی‌گیرد.
112روستا در آذربایجان‌غربی و 71روستا در آذربایجان‌شرقی همسایه دریاچه هستند که از سال گذشته تا به حال این طرح در 11روستا اجرا شده‌ است. محمدرضا مسعود ادامه می‌دهد: کلاس‌های آموزشی برای آشنایی بانوان روستا با مفاهیم کارگروهی و مدیریت صندوق اعتبار روستایی ازجمله فعالیت‌های در حال اجرا در روستاهای خاصه‌لر در شهرستان اسکو و قاضی‌جهان آذرشهر در حاشیه دریاچه ارومیه است. در راستای این طرح‌های معشیتی برخی از بانوان روستای خاصه‌لر با خریدن دستگاه میوه خشک‌کن، راهی برای درآمدزایی پیدا کرده‌اند. برخی که در خانه خود استخر ذخیره آب داشته‌اند با راه و رسم پرورش ماهی نیز آشنا شده‌اند. آموزش هزار نفر از روستاییان و حمایت از 39مورد تشکیل صندوق‌های خرد روستایی از دیگر دستاوردهای این پروژه است. به‌گفته مدیر پروژه تنوع‌بخشی به معیشت‌های روستایی آذربایجان‌شرقی برای ارائه محصولات روستاییان و معرفی آنان به شبکه فروش آنلاین نیز اقداماتی انجام شده و نمایشگاه‌هایی دایر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید