• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 شهریور 1401
کد مطلب : 169367
+
-

دوستی با مسجد

یکی از عاداتی که می‌تواند به دینداری بچه‌ها کمک کند، حضور آنها در مسجد و شرکت در نمازجماعت و جمع‌های مذهبی است. شرط عملی شدن این کار علاقه‌مند شدن و ثبت کردن خاطرات خوب در ذهن آدم‌ها از دوران کودکی آنهاست.
یادمان باشد اگر می‌خواهید فرزندتان مسجد رفتن را دوست داشته باشد، باید خودتان هم اهل مسجد رفتن باشید و هفته‌ای چندبار نمازهای‌تان را همراه فرزندتان در مسجد اقامه کنید. مخصوصا در روزهای جشن و اعیاد مذهبی که فضای مسجد شاد و پرنشاط است.
البته برای حضور کودکان در مساجد شرایطی هم باید رعایت و فراهم شود تا خاطرات خوبی از حضور در مسجد در ذهن آنها ثبت شود. مثلا سعی کنید مساجدی را انتخاب کنید که سیستم تهویه مطبوع خوبی و سیستم صوتی متعادلی داشته باشد. یا مساجدی که بزرگ و زیبا هستند. البته بعضی مساجد کوچک و نقلی هم خیلی باصفا و خاطره‌برانگیز هستند. وقتی کودک‌تان آمادگی مسجد رفتن ندارد او را به زور همراه نکنید. مثلا وقتی دارد یک برنامه جذاب در تلویزیون می‌بیند یا وقتی خوابش می‌آید یا وقتی خیلی گرسنه و بی‌حوصله است سعی نکنید او را به اجبار به مسجد ببرید.
حتما برای فرزندان‌تان خوراکی، آب و اسباب‌بازی کوچک همراه داشته باشید تا در زمانی که به نماز ایستاده‌اید حوصله‌شان سر نرود و بهانه نگیرند. حتی می‌توانید با چند نفر از همسایه‌ها که بچه دارند قرار مسجدی بگذارید تا بچه‌ها در مسجد با هم بازی کنند. وقتی در خانه هستید می‌توانید با قصه و شعر و نقاشی ذهن بچه‌ها را درگیر حضور در مسجد کنید و حتی کم کم آداب حضور در مسجد (مثل رعایت کردن سکوت هنگام نماز و سخنرانی و رعایت بهداشت و نظم در مسجد و...) را به او بیاموزید. سعی کنید مساجدی را برای حضور با بچه‌ها انتخاب کنید که امام جماعت و نمازگزاران با حوصله‌ای داشته باشند. درک دنیای پر از انرژی کودکان مانع از برخوردهای تند و پرخاشگرانه از سوی دیگر حاضران در مسجد می‌شود. بنابراین وقتی کودکی همراه شماست از بازیگوشی و شادی او در مسجد جلوگیری نکنید البته تا جایی که باعث آزار دیگران نشود. نقل است روزی پیامبر اسلام (ص) با گروهی در مسجد نماز می‌خواندند و امام حسین(ع) که خردسال بودند در کنار ایشان حضور داشتند. هرگاه پیامبر به سجده می‌رفتند، امام حسین (ع) روی دوش پیامبر(ص) سوار می‌شدند و این کار ادامه داشت تا حضرت رسول (ص) از نماز فارغ شدند. (ابن شهرآشوب، ج4، ص72) گاهی حتی لازم است شما از شرکت در نماز جماعت بگذرید و مسئولیت سرگرم کردن و راهبری کودکان حاضر در مسجد را بپذیرید تا هم مادران دیگر با خیال راحت به نماز بایستند و هم آرامش دیگران به هم نخورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید