• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 31 مرداد 1401
کد مطلب : 169288
+
-

پایان دوره خودرو‌های دنده‌ای

پایان دوره خودرو‌های دنده‌ای

سامان رضایی

از وقتی بشر غربیلک فرمان را به‌دست گرفت یعنی سال‌1807میلادی که به روایتی نخستین خودروی جهان با موتور‌IC، توسط «نایسفر نایپس» ساخته شد تا امروز که بیش از یک‌میلیارد و 300میلیون خودرو در سطح این کره خاکی برای رسیدن به سرعت بالای زندگی دنده معکوس می‌کشند «خودرو‌های دنده‌ای» فاتح بلامنازع بازار بوده‌اند.

 اما خبر یک بازارهای جهانی خودرو این است که به روز‌های پایانی کلاچ و دنده نزدیک می‌شویم. فقط کافی است به آمار سایت «د آتلانتیک» درباره فتح 97.6درصدی خودروهای دنده‌‌اتومات در آمریکا از سهم بازار خودرو توجه کنیم. در این گزارش تأکید شده که این عقب‌نشینی خودرو‌های دنده‌ای به‌معنای نزدیک‌شدن به سال‌های پایانی حضور آنها در بازار است.

دومین واقعیت قابل توجه بازار خودرو که در این گزارش به آن پرداخته شده این است که خودرو‌های الکتریکی دارنده 5درصد از کل فروش آمریکا بدون بخشی به نام گیربکس تولید و توزیع می‌شوند. درحالی‌که شرکت مرسدس بنز هم تا پایان سال‌جاری میلادی خط تولید خودرو‌های دنده‌ای خود را جمع‌آوری می‌کند.

سومین واقعیت اینکه به‌دنبال غلبه ‌خودرو‌های اتومات بیشتر مردم آمریکا رانندگی با خودرو‌های دنده‌ای را فراموش کرده‌اند. تا جایی که اکنون برخی شرکت‌ها به‌دنبال جذب راننده‌هایی هستند که کار با خودرو‌های دنده‌ای را بلد باشند.

چهارم اینکه طرفدار‌های دو‌آتیشه خودروهای دنده‌ای هم آرام ننشسته‌ و هشتگی راه انداختند با مضمون دنده‌ای‌ها را حفظ کنید. آنها تهدید کرده‌اند که چنانچه خودرویی دنده‌ای در بازار نباشد اتومات‌ها را تحریم خواهند کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید