• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 31 مرداد 1401
کد مطلب : 169253
+
-

کشت پنبه بعد از 2دهه در قزوین

کشاورزی
کشت پنبه بعد از 2دهه در قزوین

سال زراعی امسال نخستین سال کشت پنبه در قزوین بعد از حدود ۲ دهه است. معاون سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اعلام این خبر گفت: با وجود اینکه ۲۰ سال کشت پنبه در استان قزوین تعطیل بوده، اما دوباره کشت این محصول در استان قزوین احیا شده‌است.
به گزارش تسنیم، علی ره‌انجام، درباره وضعیت اجرای طرح خودکفایی پنبه در استان قزوین افزود: سالیان قبل 8تا 9هزار هکتار هم پنبه‌کاری در استان قزوین داشتیم، ولی به‌دلیل عدم‌حمایت از کشاورزان، سختی کشت پنبه، نبود ماشین‌آلات برداشت،کشت‌ پنبه در استان قزوین به محاق رفت. هم‌اکنون خوشبختانه این مشکلات کمتر شده و ماشین‌آلات و کمباین برداشت وش پنبه داریم.
ره‌انجام با بیان اینکه در قالب کشت قراردادی برای استان قزوین 200هکتار سهمیه کشت پنبه درنظر گرفته شده است، گفت: به همین‌خاطر قرارداد ما 200هکتار بسته شده، ولی سطح اجرای کشت پنبه توسط کشاورزان حدود 90هکتار است. البته هم‌اکنون در وضعیت سبز محصول هستیم و تولید نهایی این محصول در اواخر مهرماه آینده اتفاق می‌افتد که برداشت انجام می‌شود.
وی شهرستان بویین‌زهرا را خاستگاه تولید پنبه در استان قزوین دانست و ادامه داد: پیش از این، کارخانجات فرآوری پنبه و جمع‌آوری وش در استان قزوین تعطیل شدند. اما خوشبختانه در شهرستان اشتهارد که مجاور شهرستان بویین‌زهراست، یک واحد فرآوری پنبه فعالیت می‌کند که کشاورزان ما هم برای کشت 200هکتار پنبه با این کارخانه قرارداد بستند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با ذکر اینکه هم‌اکنون 20خانوار کشاورز کشت‌وکار پنبه دارند، تصریح کرد: در آینده امیدواریم با افزایش سطح زیرکشت پنبه تعداد پنبه‌کاران و افراد شاغل در این حیطه بیشتر شود. البته قیمت‌گذاری مهم‌ترین اصل اقتصاد است و با قیمت مناسبی که برای خرید تضمینی پنبه شورای اقتصاد اعلام می‌کند، کشت پنبه دوباره رایج می‌شود.
ره‌انجام درباره چالش‌های موجود برای احیای کشت پنبه در استان قزوین عنوان کرد: به هر حال وقتی این کشت در حال احیا است، چالش‌های خاص خودش را دارد. چون آن کشاورزان قدیم دیگر وجود ندارند و جوانان امروز هم با محصول پنبه آشنایی ندارند و باید آموزش ببینند. به همین‌خاطر ترویج دوباره کشت پنبه نیاز به آموزش، ترویج و اطلاع‌رسانی دارد که کار سنگینی است.
وی با یادآوری اینکه خرید تضمینی توسط شرکت پنبه پاک‌کنی با قیمت‌گذاری و نرخ مصوب شورای اقتصاد صورت می‌گیرد، افزود: هنوز نرخ خرید تضمینی پنبه توسط شورای اقتصاد به‌صورت دقیق اعلام نشده، اما اعتقاد داریم که قیمت خرید تضمینی مناسب بوده و کشاورزان را راضی می‌کند.
پنبه گیاهی است که برای کشت نیاز به آب کافی دارد. کمبود آب و افزایش حرارت باعث زودرسی شده و گیاه به سرعت وارد مرحله گل‌دهی می‌شود.
 کشت پنبه با بارندگی منظم سالانه به مقدار ۴۰۰ تا ۶۵۰میلی متر موفقیت آمیز خواهد بود. کشت موفق پنبه به آبیاری منظم و همچنین تنظیم دقیق فاصله بین آبیاری‌ها و میزان آبیاری بستگی دارد. حساس‌ترین مرحله رشد در پنبه نسبت به کم‌آبی مرحله رشد زایشی است.
استان‌های گلستان، خراسان رضوی، فارس، اردبیل، خراسان شمالی و خراسان جنوبی از استان‌های عمده کشت پنبه در کشور هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید