• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 مرداد 1401
کد مطلب : 169140
+
-

ورزش‌های هوازی

حسن موسوی

تمرین هوازی شامل فعالیت فیزیکی در سطح متوسط یا شدید است که با استفاده از گروه بزرگی از عضلات، ضربان قلب را به سطح حداقل ۶۵‌درصد از ظرفیت بیشینه آن می‌رسانند. این شدت از تمرین باعث ساخت عضلات نمی‌شود  اما به چربی‌سوزی و کاهش وزن، افزایش کارایی قلبی و استقامت، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و ... کمک خواهد کرد. درحالی‌که مشغول تمرین با وزنه و یا تمرینات کششی هستید، «شُرشُر» عرق می‌ریزید و «نفس‌نفس» می‌زنید. در این وضعیت، خون به سرعت در رگ‌هایتان پمپاژ می‌شود تا اکسیژن بیشتری را به عضلات شما برساند.
با چنین شرایطی که ضربان قلب شما بالاست و سخت‌تر از حالت عادی نفس می‌کشید، در واقع مشغول انجام تمرینات هوازی (یا کاردیو و یا ایروبیک) هستید. تمرینات هوازی برای افرادی که قصد دارند به وزن سالم خودشان برسند، بسیار مفید و مؤثر است. براساس تحقیقاتی که توسط انجمن قلب آمریکا صورت گرفته، یک فرد بالغ باید ورزش هوازی را طبق یکی از این ۲ الگو، در بازه‌ زمانی هفتگی دنبال کند: حداقل ۱۵۰ دقیقه؛ با شدت متوسط و یا حداقل ۷۵‌دقیقه؛ با شدت بالا در هفته.
گزیده‌ای از فواید تمرینات هوازی، بدین شرح است: افزایش حس آرامش، کاهش مشغله‌های ذهنی و پریشانی فکر، متعادل‌تر‌کردن احساسات، کاهش استرس و ...
جدای از همه این موارد، ورزش‌های هوازی معمولا پناهگاه افرادی است که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند. ورزش‌های هوازی حتی می‌توانند به کاهش فشار خون هم کمک کنند. در حقیقت تمرینات هوازی با افزایش کلسترول خوب خون (HDL) و کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در خون، شریان‌های شما را پاک و سالم نگه می‌دارند.
از دیگر فواید تمرینات هوازی می‌توان به کنترل میزان قند خون، خصوصا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره کرد. ورزش هوازی به تنظیم سطح انسولین و کاهش قند خون کمک می‌کند. جالب است بدانید که ورزش‌ها و تمرینات هوازی در کاهش علائم مرتبط با آسم هم نقش مهمی دارند. در واقع این نوع ورزش‌ها، می‌توانند تعداد دفعات و شدت حملات آسم را به طرز محسوسی کاهش دهند. البته این به معنی استفاده از برنامه تمرینات هوازی به‌صورت سر‌خود برای اینگونه افراد نیست!

بهترین زمان برای انجام تمرینات هوازی
اصولاً زمان تمرین، فاکتوری است که کاملاً به شخص شما و میزان انرژی‌تان در طول روز بستگی دارد و این یعنی زمان انجام تمرینات هوازی برای افراد مختلف، می‌تواند یکسان نباشد. اما به‌طور کلی توصیه می‌شود که تمرین‌های هوازی بیشتر صبح‌ها انجام شود؛ زیرا بعد از ۷ یا ۸ ساعت خواب خوب و مفید، یک تمرین هوازی عالی، قطعا شما را سر حال‌تر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید