• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 مرداد 1401
کد مطلب : 169138
+
-

مادرانه‌های هدفمند

مدیریت درست زمان و تقسیم مسئولیت‌ها، انجام کارهای خانه را برای خانم‌ها راحت‌تر می‌کند

گزارش
مادرانه‌های هدفمند

مادران شاغل امروزه بخش قابل‌توجهی از کارمندان جوامع را به‌خود اختصاص داده‌اند؛ مادرانی که در عین وظیفه مادری و خانه‌داری، ساعات زیادی را در بیرون از منزل مشغول به فعالیت هستند. برنامه‌ریزی برای یک زندگی آسوده برای بانوان شاغل و خانه‌دار، مهم و ضروری است تا در سایه یک برنامه‌ریزی درست بتوانند زندگی آرامی را برای خانواده‌شان به ارمغان بیاورند. مراقبت از فرزندان، پیگیری وظایف محوله در محل کار، مسئولیت‌های خانه‌داری که تمام وقت و تمام ناشدنی است، برخی از وظایفی است که زنان باید آنها را به سرانجام برسانند. با وجود این، کمبود وقت یکی از مسائلی است که باعث شده زنان زیادی با آن دست به گریبان باشند و همین وقت نداشتن برای انجام کارهایشان فشار روانی زیادی به آنها تحمیل می‌کند اما با کمی مدیریت زمان می‌توان بسیاری از نگرانی‌ها را از خود دور کرد و زمان بیشتری برای تفریح با خانواده و رسیدن به کارهای شخصی داشت.

سلامتی رتبه اول زندگی است
یک مادر تندرست می‌تواند زندگی خوبی را برای خانواده خود فراهم کند. مادری که به‌علت کار زیاد مدام خسته است و غذای کافی و مناسب نمی‌خورد ‌کارایی کمتری نسبت به مادری دارد که ابتدا به سلامت جسم خود اهمیت می‌دهد. خستگی و ضعف باعث می‌شود تا بهره‌وری کار در خانه و اداره پایین بیاید، علاوه بر این کارها کندتر انجام می‌شود، کیفیت کار نیز پایین می‌آید و در نتیجه نگرانی و فشار روحی بیشتری به مادر وارد می‌شود. پس برای اینکه بتوانید مادر خانه‌دار یا مادر- کارمند خوبی باشید اول باید سلامت جسم خود را مدنظر قرار دهید و در مرحله بعد به فکر کارهای خانه و بچه‌داری و مسئولیت‌های محل کارتان باشید. برای این کار می‌توانید از ورزش‌های ساده در خانه شروع کنید و خود را ملزم کنید که مثلا هر روز بین ساعت 8تا هشت‌و‌نیم صبح کمی ورزش کنید و یا خود را ملزم کنید که هر روز میان‌وعده سالم داشته باشید، این میان‌وعده حتما لازم نیست از مواد‌غذایی گران‌قیمت باشد بلکه می‌تواند مقدار معینی میوه، شیر و خرما و یک لقمه نان و پنیر و... باشد و در عین حال حواستان هم باشد که ریزه‌خواری نکنید تا وزن‌تان بالا نرود.

تقویم را در مشت‌تان بگیرید
مدیریت زمان یکی از راهکارهای مهم برای بالابردن راندمان کاری است. برای این کار یک تقویم روزانه تهیه کرده و کارهایی را که باید در روز انجام دهید به تفکیک در تقویم یادداشت کنید و حواستان باشد تا کاری از قلم نیفتد. اگر هیچ برنامه‌ای برای زندگی روزانه خود در خانه و اداره نداشته باشید آن وقت است که باید منتظر اتفاقاتی باشید که خود را در مسیر زندگی شما قرار می‌دهند. برای رسیدن به اهداف شغلی، نظم مهم‌ترین مسئله است. برخی از کارها طی روزهای متمادی تکرار می‌شود، این کارهای روتین به مرور بعد از چند روز انجام دادن ملکه ذهن شما می‌شود و به‌صورت ناخودآگاه حتی بدون نگاه کردن به تقویم کاری‌تان آنها را انجام خواهید داد. برخی کارها برای کارمندان مثل تماس گرفتن و پیگیری کارهای روزمره، امضا گرفتن از مدیر اداره، به سرانجام رساندن پرونده‌های خاک خورده روی میز و... ازجمله کارهایی هستند که می‌توان با یک روتین روزانه آنها را به سرانجام رساند و می‌توانند تمرکز خوبی را برای شما ایجاد کنند. خانم‌های خانه‌دار هم می‌توانند چنین راهی را دنبال کنند، مثلا هر هفته روزهای زوج زمانی را برای شست‌وشوی لباس اختصاص دهند یا هر روز عصر بین ساعت 18تا 19فرزندان خود را برای تفریح به بوستان نزدیک منزل خود ببرند و هر شب همه افراد خانواده، کارمند و غیرکارمند، ‌کوچک و بزرگ ملزم به خوابیدن قبل از ساعت 23باشند. برخی ساعات روز را هم به‌صورت کنترل شده می‌توانید به انجام امور شخصی خود، مطالعه، تماشای تلویزیون و یا سر زدن به شبکه‌های اجتماعی مورد‌علاقه‌تان اختصاص دهید.

سخت می‌گیرد جهان بر مردمان سختگیر
مرتب کردن خانه، جمع کردن اسباب‌بازی‌های پراکنده شده در تمام زوایای خانه، خرید کردن و آماده کردن غذا برخی از وظایف یک زن خانه‌دار و البته کارمند- خانه‌دار است؛ کارهایی که بانوان آن را انجام می‌دهند و البته به چشم هم نمی‌آید اما یک نکته را هیچ‌وقت در انجام کارهای خانه فراموش نکنید: «سخت نگیرید». اگر فکر می‌کنید باید تمام کارهای ریز و درشت خانه را به تنهایی انجام دهید تا یک «مادر خوب» باشید، سخت در اشتباهید و بهتر است در معنی خوب بودن کمی تجدید‌نظر کنید. هیچ‌کس از شما ایراد نخواهد گرفت اگر یک شب قبل از خواب نتوانید ظرف‌های داخل سینک را بشویید اما چرا تصور می‌کنید باید هر شب قبل از خواب تمام خانه را تمیز و مرتب کنید و اسباب‌بازی‌هایی را که فردا صبح دوباره روی زمین پخش می‌شوند یک به یک سر جایشان در کمد قرار دهید. همین زمانی را که صرف این کار می‌کنید می‌توانید به کتاب خواندن یا صحبت با همسرتان بگذرانید یا اگر کارمند هستید لزومی ندارد بعد از زمان اتمام کار وقت خود را صرف مرتب کردن میز و فایل‌ها کنید و بعد به خانه بروید. این کار را می‌توانید زمانی که در اداره وقت خالی دارید و ارباب‌رجوعی هم نیست، انجام دهید.

مشارکت در انجام کارها
شما یک انسان با 2دست هستید که فقط می‌توانید به میزان مشخصی کار انجام دهید و بیشتر از آن سلامت روحی و جسمی‌تان را به خطر می‌اندازد. اگر می‌بینید در اداره یا خانه درخواست‌های متعددی از شما می‌شود که خارج از توانتان است، یاد بگیرید از کلمه کوتاه و تأثیر‌گذار «نه» استفاده کنید. اگر مدام به تمام درخواست‌ها جواب مثبت بدهید حجم زیادی از کار را عهده‌دار شده‌اید که ممکن است نتوانید آنها را به خوبی انجام دهید یا در انجام آنها تأخیر رخ خواهد داد. اگر در خانه زمانی که حین پختن غذا هستید همسرتان از شما درخواست یک لیوان چای کرد  یا فرزندنتان طلب میوه کرد، می‌توانید با خوشرویی به آنها بگویید که مشغول انجام کاری هستید و خودشان می‌توانند برای ریختن چای یا برداشتن میوه اقدام کنند. این کار ممکن است در روزهای اول سخت باشد اما به مرور اطرافیانتان یاد می‌گیرند که شما هم می‌توانید تعداد محدودی کار را نجام دهید و برای انجام کارهای شخصی‌شان باید خودشان دست به‌کار شوند. همین «نه» گفتن در اداره هم می‌تواند مؤثر باشد و همکارانتان یاد می‌گیرند که کارهایشان را به شما محول نکنند و انتظار کار خارج از توانتان را نداشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید