• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16905
+
-

اهدای اسناد و کتب حسن رهاورد به کتابخانه مجلس


مجموعه نفیسی از اسناد و کتاب‌های نایاب از طرف خانواده حسن رهاورد همزمان با سالگرد درگذشت او (۳۱ اردیبهشت‌ماه) به کتابخانه مجلس شورای اسلامی اهدا شد.

علی ططری - مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی - با اعلام این خبر به ایسنا گفت: «حسن رهاورد دستیار علمی علامه دهخدا در نگارش «لغتنامه دهخدا» بود. او از اواخر دهه ۲۰ کار رسمی خود را آغاز کرد و در تدوین حروف الف و ب بیشترین تأثیر را داشت. او مترجم و نویسنده بود و عمده زندگی خود را صرف جمع‌آوری اسناد و فیش‌های تحقیق کرد.»

وی سپس درباره اسناد متعلق به حسن رهاورد که به کتابخانه مجلس اهدا شده است، اظهار کرد:«ما در سال‌های گذشته و در چند مرحله اسنادی را از شخص او و خانواده‌اش به‌صورت اهدایی گرفتیم که شامل فیش‌های تحقیقی در حوزه لغت، فیش‌های تحقیق درخصوص ایلات و عشایر ایران، زنان، تعزیه و مرام‌های آیینی و پهلوانی بود. در سال ۸۸ که خبردار شدم ایشان در قید حیات است تا اردیبهشت ۱۳۹۱ که به رحمت خدا رفت خاطرات او را ضبط کردم و اسناد فراوانی از او گرفتم. بعد از فوت او با خانواده‌اش در ارتباط بودم و برخی اسناد و مجموعه‌های دیگر او را گردآوری کردم. همزمان با ششمین سال فوت او خانواده‌اش مجموعه‌ای از اسناد و کتاب‌های ارزشمند را به آرشیو مجلس شورای اسلامی اهدا کردند.» مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس افزود:«

این مجموعه اهدایی را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ یکی کتاب‌ها و برخی جزوات و تک‌نگاشته‌های ارزشمند و نفیسی است که در حوزه‌های تعزیه، مرام‌ پهلوانی و سابقه ورزش‌های باستانی در ایران است و دیگری مجموعه اسنادی عمدتا با همین موضوعات، عکس و دست‌نوشته‌هایی با موضوع تعزیه و آیین پهلوانی در ایران که همه ارزشمند هستند. حتی از برخی کتاب‌ها نسخه‌ای در مخازن مجلس و کتابخانه ملی هم وجود نداشت. در واقع این کتاب‌ها تک‌نسخه بودند. تعداد قابل توجهی کاست، صفحه و نوارهای ریلی در حوزه تعزیه و تعزیه‌خوانی در ایران هم در میان این مجموعه اهدایی بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :