تصویر تلخ مهاجرت
زمزمههای گمشده در دوردست
مستند «زمزمههای گمشده در دور دست» به کارگردانی منصور فروزش و تهیهکنندگی مشترک مهدی دزفولی و منصور فروزش با موضوع مهاجرت به شرایط مهاجران غیرقانونی ایرانی در کمپ صربستان میپردازد. مستند ۶۰دقیقهای «زمزمههای گمشده در دور دست» که محصول سال ۱۴۰۰ است، پیش از این در بخش جنبی پانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» و بخش مستند زیر ذرهبین سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور داشته است. این اثر همچنین در بازار بینالمللی فیلم «کن» که همزمان با هفتادوپنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن برگزار شد، حضور داشت. مهدی دزفولی یکی از تهیهکنندگان این مستند به ایلنا گفت:«ما در ایران با ممیزی چندانی مواجه نشدیم. در واقع میتوان گفت که هیچگونه سانسوری متوجه «زمزمههای گمشده در دور دست» نشد و تنها چند نکته کوچک که مشخصاً خط قرمز هستند و امکان نمایششان در ایران وجود ندارد به اندازه حدود ۴ دقیقه از فیلم حذف شدند. علاوه بر این ما صحنههایی داشتیم که امکان پخش آنها وجود نداشت. افرادی که به شکل غیرقانونی مهاجرت میکنند معمولاً دچار مشکلات روحی میشوند که پخش بخشهایی از صحبتهایشان در یک مستند اصلاً به صلاح آنها نیست. در واقع به لحاظ اخلاقی انتشار این صحنهها درست نبود و ما تصمیم گرفتیم آنها را حذف کنیم.در کمپهای پناهندگان نیز شرایطی خاص حاکم است. درواقع زن و مرد در هر شرایطی با هم هستند و این وضعیت باعث میشود گاه بهدلیل مسائل ناموسی، دعواهای وحشتناک و حتی اتفاقات ناگوار بسیاری رخ دهد. بهعنوان مثال زمان فیلمبرداری این مستند قتلی در آن کمپ رخ داده بود که بهدلیل مسائل غیراخلاقی آن، ترجیح دادیم آن را در این مستند نشان ندهیم. در کمپ افغانستانیها که در فیلم شاهد هستید نیز اتفاقاتی رخ داد که اصلاً پرداختن به آنها اخلاقی و درست نبود.در کل باید گفت که مهاجرت مسئلهای واقعاً پیچیده است که در پرداخت آن باید خیلی دقت کنیم. با این حال باید بگویم که «زمزمههای گمشده در دور دست» مستندی صریح است. مستندهای زیادی در این سالها با موضوع مهاجرت ساخته شده اما اینکه در اروپا با ایرانیان مهاجر بهصورت صریح صحبت شود را تا امروز نمونهای ندیدهام.» این تهیهکننده در مورد روند ساخت این مستند میگوید: «سال ۱۳۹۸ تولید این مستند آغاز شد، بخشی از مستند قبل از شیوع کرونا در صربستان کلید خورد، بهدلیل شیوع این ویروس مدتی متوقف شد و بعد دوباره ساخت آن ادامه پیدا کرد. این مستند بهطور کل خارج از ایران ساخته شده است و از آنجا که من و منصور فروزش معتقد بودیم که مهاجرت موضوع بسیار مهمی است و در سالهای اخیر جامعه ما بیش از همیشه درگیر آن است، تمام سعی خود را بهکار بردیم تا اثری در خور و باکیفیت ساخته شود.
مهاجرت در چند دوره در کشور ما افزایش پیدا کرده است؛ پیش از انقلاب، دوره جنگ، دهه ۱۳۷۰، پس از اتفاقات سال ۱۳۸۸ و در نهایت مشکلات اقتصادی در سالهای اخیر دورههایی هستند که مهاجرت ایرانیان به دیگر کشورهای دنیا رشد چشمگیری داشته است. در این دوره اخیر موج مهاجرت بهنظر بسیار بیشتر از همیشه است و به همین دلیل میتوان مهاجرت را مسئلهای مهم دانست که لازم است بسیار بیشتر از این به آن پرداخته شود.»
مسئله افراد آسیبپذیر
منصور فروزش،کارگردان زمزمههای گمشده در دوردست نیز در نخستین نشست «پاتوق مستند» در جلسه نقد و بررسی فیلمش با بیان اینکه اگر هزاران تحقیق و پژوهش در زمینه مهاجرت انجام شود باز هم نمیتوان نظر قطعی درباره آن داد چراکه انسان مدام در حال تغییر و پیشرفت و تا حدودی غیرقابل پیشبینی است، گفت: «مستند «زمزمههای گمشده در دوردست» از یک پدیده و مسئله کوچکی از مهاجرت آن هم مهاجرت غیرقانونی ایرانیان صحبت میکند.
ما در این مستند به مهاجرت نخبگان نپرداختیم چراکه زیاد درباره آن صحبت شده و میشود و این افراد بهاصطلاح همیشه در چشم هستند. مسئله این مستند درباره افرادی است که بسیار آسیبپذیر هستند و ما آنها را نمیبینیم. بحث این افراد استخدام در یک بیمارستان در خارج از کشور و یا تحصیل در دانشگاه سرشناس خارجی نیست بلکه رفتن از جایی است که هیچ سهمی از آن ندارند و پیدا کردن سهمی است که شاید متعلق به آنها نباشد.» فروزش با اشاره به اینکه در این مستند صورت خشن و ترسناک وضعیت کمپها را نشان نداده است، مطرح کرد: یکسری مسایل را نمیتوان نمایش داد چراکه کسی باور نمیکند. علاوه بر این نمایش یکسری مسایل، اخلاقی نبود و از خط قرمزهایی عبور میکرد که برای جامعه ما پذیرفته نیست. باید این نکته را ذکر کنم که هیچ زمان نمیتوان همه حقیقت را به نمایش گذاشت و آن چیزی که روی پرده سینما میبینیم، بازنمایی ناقصی از حقیقت است.
این کارگردان با اشاره به اینکه حقیقت در دل انسانهاست، گفت: «اگر قرار باشد بین فضا و انسان انتخاب کنم، ترجیح میدهم انسان را برگزینم و باید بگویم دوربین من با انسانها ارتباط برقرار میکند.من بهعنوان فیلمساز قرار نیست راهکار ارائه بدهم بلکه پدیدهای را در حد توان و سواد خود نشان دادهام و باید افرادی که ساعتها و روزها روی این مسئله کار کرده و میکنند و درآمدشان از این مسیر تامین میشود، بگویند چرا مهاجرت غیرقانونی بهوجود آمده است و چه کاری میتوان انجام داد تا به نتیجه بهینه برسد نه اینکه برطرف و پاک شود.»