• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 29 مرداد 1401
کد مطلب : 168984
+
-

صداوسیما خود را رقیب پلتفرم‌ها نداند

سیما
صداوسیما خود را رقیب پلتفرم‌ها نداند

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که این روزها فضای استارت‌آپی را درگیر کرده اعمال نظر گسترده صداوسیما و دخالت در امور استارت‌آپ‌های شبکه نمایش خانگی است، می‌گوید: «شبکه نمایش خانگی تاکنون در حوزه نظارت وزارت ارشاد قرار داشت. تعمیم صوت و تصویر فراگیر به حوزه دیگری چه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه هر نهاد دیگری باید مقید به قانون باشد. اگر مقید به قانون نباشد سلیقه‌گرایی محسوب می‌شود که خود نوعی خطر است.» وی در ادامه می‌افزاید: «نمی‌توانیم امور مختلف را براساس سلیقه افراد در یک سازمان و مجموعه اداره کنیم. این بزرگ‌ترین اشتباه است. فلسفه ذاتی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نهاد قانونگذار تبیین این قواعد است. وظیفه نهادهای اجرایی هم عمل به مرّ قانون است و نه تلاش برای اعمال برداشت‌های فردی و سازمانی. شبکه نمایش خانگی واقعا تبدیل به یک ثروت و سرمایه ملی شده است؛ ثروتی که جامعه هنری کشور در رده‌های مختلف به پشتوانه چرخه‌های جدیدی از کسب‌وکارهای نوپدید در ایجاد این ثروت عمومی نقش داشته‌اند.» توانگر تأکید می‌کند: «واقعا نمی‌شود این ثروت عمومی را نادیده گرفت یا تعطیل کرد. این را با صراحت عرض می‌کنم نمی‌شود مقابل این همه توانایی ایستاد. چون این ظرفیت براساس توانایی و مهارت ذاتی جامعه هنری کشورمان ایجاد شده است.»
توانگر می‌گوید: «قانون در کشور حرف اول را می‌زند؛ مخصوصا برای حمایت از توانایی‌هایی که همه ما شاهد خلاقیت‌های آن هستیم. در این راه، شورای‌عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد، صداوسیما و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید کمک کنند که دستورات رهبری در جایگاه رفیع ولی‌فقیه و همچنین در سطوح پایین‌تر اصل۱۱۰ قانون اساسی در حوزه فضای مجازی به‌صورت قانون در مجلس درآید که بهانه از دستگاه‌ها برای نظارت‌های سلیقه‌ای گرفته شود. یک نکته را عرض کنم که باز این بهانه نشود برای عده‌ای که اشکال‌گیری کنند. شبکه نمایش خانگی مثل هر پدیده دیگری خالی از اشکال نیست، ولی راه‌حل مواجهه با آن، خلع‌ ید از بخش خصوصی و به قهقرا فرستادن سرمایه‌گذاران نیست.»
وی می‌گوید: «درباره شبکه نمایش خانگی نگرانی‌هایی هست، چرا که رقبای زیادی دارد. به‌نظرم تا اطلاع ثانوی صداوسیما نیز باید تلاشش را بیشتر کند تا بتواند خود را به جایگاه فعلی پلتفرم‌های فعال برساند و خود را رقیب شبکه خانگی نداد. سازمان صداوسیما با احترام به حکم رهبری باید در کنار سایر اجزای حاکمیت از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد و شورای ‌عالی فضای مجازی، نقش تنظیم‌گر را برای خود قائل باشد. اگر دست و پای شبکه نمایش خانگی را خودمان به‌دست صداوسیما و ساترا ببندیم رقبای خارجی، بخش عمده‌ای از بازار را تصاحب می‌کنند. شبیه بلایی که سر تولیدات مشابه در کشورهای عربی آمده؛ نقش‌آفرینی مجموعه‌هایی مثل نتفلیکس و...»
نماینده مجلس با اشاره به اینکه جایگزین محتوای تولیدی سینمای خانگی، تولیدات صداوسیما نیست، توضیح می‌دهد: « تنها حدود ۸میلیون نصب اپلیکیشن نتفلیکس روی کافه‌بازار وجود دارد. به علاوه هزینه اشتراک ماهانه نتفلیکس در کشورهای همسایه مانند ترکیه حدود 2.5دلار و این هزینه در مورد پلتفرم‌های داخلی حدود ۴دلار یعنی بیش از 1.5برابر هزینه اشتراک نتفلیکس است. درصورت ضربه خوردن تولیدکنندگان داخلی با توجه به ارزان‌تر و جذاب‌بودن سرویس‌هایی مانند نتفلیکس و آمازون‌پرایم حتما اقبال به این پلتفرم‌های خارجی افزایش خواهد یافت.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید