• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168924
+
-

رقابت نخبگان برای حل مسئله

دانش‌بنیان
رقابت نخبگان برای حل مسئله

شاید مهم‌ترین هدف شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها، رفع چالش‌های سنتی با راهکارهای نوآورانه و فناورانه باشد. این کسب‌وکارهای نوپا با گردآوردن افراد خلاق و نوآور همه تلاش خود را بر رفع موانعی متمرکز کردند که تا پیش از این برطرف نشده بود. رویدادهای بسیاری در دنیا و کشور ما برگزار شده تا چالش‌ها مطرح و راهکاری برای آن ارائه شود. یکی از این رویدادها طرح شهید بابایی یا طرح توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌محور است که از سال 1399کار خود را آغاز کرده است. در قالب این طرح از یک سو نهادها و شرکت‌های صاحب‌مسئله شناسایی می‌شوند و از سوی دیگر، اجتماعی از تیم‌های نخبگانی شکل می‌گیرد که در قالب یک مسابقه، مسئله را حل می‌کنند.

اکوسیستم پویا
محمد عمار امینی، دبیر طرح توسعه رویدادهای رقابتی مسئله‌محور(طرح شهید بابایی) بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه کمک به شکل‌گیری اکوسیستم زنده و پویای علم، فناوری و اقتصاد کشور، مهم‌ترین رسالت این طرح است، می‌گوید: «در این طرح تلاش می‌شود مسائل و چالش‌های موجود و آتی نهادها، دستگاه‌های اجرایی، صنایع و بخش خصوصی در یک فضای رقابتی به وسیله اجتماع نخبگانی حل شود.»
امینی، صاحب مسئله در طرح شهید بابایی را همه بخش‌ها اعم از دولتی، حاکمیتی و بخش خصوصی معرفی و تأکید می‌کند که صاحبان مسئله ضمن حمایت از گروه‌های نخبگانی تشکیل‌شده حول موضوع، مسئله خود را در بوته رقابت قرار می‌دهند تا این تیم‌ها مسئله را در قالب کارگروه  حل کنند.

3گروه صاحب مسئله
دبیر طرح شهید بابایی صاحبان مسئله را به‌طور کلی در 3گروه طبقه بندی می‌کند و می‌گوید: «برخی از آنها مشکل یا مشکلاتی دارند که حل آنها، علاوه بر تخصص لازم، نیاز به خلاقیت دارد. بنابراین به رقابت گذاشتن مسئله در میان جمع وسیعی از افراد مستعد، می‌تواند منتج به راه‌حل بهینه شود.»
امینی گروه دوم را صاحبان صنایع، شرکت‌ها و سایر نهادهایی می‌داند که به‌دنبال شناسایی استعدادهای برتر و جذب یا سرمایه‌گذاری روی آنها هستند که از طریق این رقابت‌ها نیروهای مستعد را برای حل مسئله‌های کلان خود شناسایی می‌کنند. به‌گفته او «گروه سوم، نهادهایی هستند که مأموریت آنها جریان‌سازی برای ورود دانشجویان، دانش‌آموختگان و متخصصان، به موضوعات اولویت‌دار کشور است».

حمایت بنیاد ملی نخبگان
دبیر طرح شهید بابایی حامی این ارتباط را بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌کند که ضمن دعوت از نهادها و صاحبان مسائل برای استفاده از این بستر، از سویی نهادهای برگزارکننده این  رویدادها را مورد حمایت قرار می‌دهد و از سوی دیگر با اعطای امتیاز فعالیت نخبگانی و تسهیلات مختلف، افراد مستعد و اجتماع نخبگانی را برای ورود به این رقابت‌ها ترغیب می‌کند.
امینی رویدادهای «ایده‌نگاری بحران کرونا و مشارکت در انتخابات» در زمینه حل مسئله کاهش تأثیر پاندمی در مشارکت مردم در انتخابات و 2رویداد «فرصت» و «ره‌نشان» برای حل مسائل بخش خصوصی کشور را نمونه‌هایی از رویدادهای برگزار شده در قالب طرح شهید بابایی عنوان می‌کند. او با اشاره به اینکه نتایج این رویدادها مورد استفاده صاحبان مسائل قرار گرفته، اظهار امیدواری می‌کند که در سال‌جاری رویداد IAAA در حوزه سلامت و با هدف استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص‌های پزشکی هم موفق عمل کند.
امینی همچنین گسترش این طرح و در نهایت شکل‌گیری اکوسیستم علم، فناوری و اقتصاد کشور را نیازمند ورود حداکثری نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی به این جریان می‌داند.

این خبر را به اشتراک بگذارید