وعده خودروی ارزان برای سال آینده
خودروی اقتصادی داخلی تا پایان سال 1402 با قیمت زیر 200میلیون تومان وارد بازار میشود
مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت قیمت پلتفرم در دست طراحی برای خودروی اقتصادی تولید داخلی را بین 200 تا 250میلیون تومان برای خانواده خودروهای مبتنی بر این پلتفرم اعلام و تأکید کرد: قیمت طرح اولیه این خودرو زیر 200میلیون تومان خواهد بود.
به گزارش همشهری، عبدالله توکلی لاهیجانی، روز گذشته در نشست رویداد برنامه تحول صنعت خودرو با تشریح دلایل، الزامات و امکانسنجی طراحی پلتفرم اقتصادی برای تولید و عرضه خودروهایی متناسب با قدرت خرید مصرفکنندگان، جزئیات بیشتری را درخصوص زمان عرضه و قیمت نهایی آن اعلام کرد. بهگفته مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، کار طراحی خودروی اقتصادی که با همکاری چند گروه و شرکت دانشبنیان مختلف انجام میشود تا پایان فاز طراحی مفهومی پیش رفتهایم و هماکنون در آستانه شکلگیری زنجیره تامین برای این خودرو هستیم. او زمان تولید آزمایشی محصول این پلتفرم را بهمن1402 و زمان عرضه محصولات آن در بازار را پایان همان سال اعلام کرد. توکلیلاهیجانی در پاسخ به سؤال همشهری درباره قیمت پیشبینی شده برای فروش این خودروها، با بیان اینکه دراین طرح ما درباره توسعه یک پلتفرم و یک خانواده محصول صحبت میکنیم، افزود: در تولید یک خانواده محصول، استراتژی قیمتگذاری وجود دارد؛ به این معنا که یک محصول با حاشیه سود کمتر و تیراژ بالاتر و محصول دیگر با حاشیه سود بالاتر و تیراژ کمتر وارد بازار خواهد شد. با توجه به استراتژی تبیین شده، این پلتفرم و خانواده محصولات مبتنی بر آن در محدوده قیمت 200 تا 250میلیون تومان عرضه میشوند و قیمت پلتفرم اولیه زیر 200میلیون تومان خواهد بود.
پلتفرم جدید دغدغه ایمنی نخواهد داشت
مدیر دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در تشریح ویژگیها و تفاوتهای پلتفرم اقتصادی جدید که به افزایش ایمنی خودروهای تولید داخل منجر خواهد شد، گفت: در اغلب خودروهای داخلی معماری بهگونهای است که مسیر جذب انرژی مستقیم به داخل محفظه اتاق هدایت میشود و قاعدتا با تغییر معماری میتوان انرژی تصادف را به سمت دیگر بخشهای خودرو مستهلک کرد و ایمنی را افزایش داد و ما در پلتفرم جدید علاوه بر اجزای مشترک بهدنبال تغییر معماری هستیم. توکلی افزود: در تولیدات شرکتهای خودروساز خارجی، معماری خودرو متفاوت است و فضایی که موتور در آن قرار میگیرد و میزان ارتفاعی که از سطح زمین دارد، اجازه میدهد محصول سبکتر باشد و در زمان تصادف انرژی کمتری به آن وارد شود، استراتژی حاکم در این پروژه نیز به لحاظ طراحی معماری بهگونهای است که واریانتهای مختلف این محصول قابلیت پوشش دادن استاندارد الزامی داخلی تا یورو انکپ 3 ستاره را داشته باشند. او با اشاره به اینکه با پوستاندازی پلتفرمی در صنعت خودرو میتوانیم به کیفیت بالاتر برسیم، تأکید کرد: دغدغه ایمنی در پلتفرم جدید وجود نخواهد داشت و واریانتهای این پلتفرم بهگونهای طراحی شدهاند که در بازه زمانی 15ساله و در 3 مقطع 5ساله، بدون تغییر در طراحی اصلی قابلیت تغییر و نوسازی داشته باشند و حتی ورژن خودروهای برقی نیز برای این پلتفرم پیشبینی شده است.
امکانسنجی تولید ارزانتر
آمارهای تولید و عرضه خودرو و مقایسه این آمار با حجم تقاضا نشان میدهد دستکم 500هزار دستگاه خودرو در سال باید به تیراژ تولید خودروسازهای داخلی افزوده شود تا بخشی از مشکلات بازار خودرو در بخش قیمت رفع شود. مجموع تولید صنعت خودرو هماکنون تا 900هزار دستگاه است درحالیکه میزان تقاضا 1.5میلیون دستگاه در سال برآورد میشود. این فاصله آماری، افزایش تدریجی قیمت خودرو از سال97 تا امروز را بهدنبال داشته و اختلاف قیمت کارخانه تا بازار در برخی از خودروها را به 100درصد رسانده است. قیمت بالای خودرو بخش زیادی از خانوارهای دارای قدرت خرید پایین را از دسترسی بهخودرو محروم کرده و روشهایی نظیر قرعهکشی نیز نتوانسته گرهی از این مشکل باز کند. مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در این زمینه با اشاره به اینکه توزیع عادلانه در دسترسی به خودرو وجود ندارد، گفت: بیش از ۵۰درصد خانوارها فاقد خودرو هستند که علت آن هم نبود خودروهای اقتصادی در بازار است. توکلی با تشریح راهکارهایی که میتواند منجر به کاهش هزینه تولید شوند افزود: علاوه بر نوآوری در طراحی که در این زمینه مؤثر است، قراردادهای زنجیرهتامین نیز در تولید اقتصادی نیاز به بازنگری دارد. او اضافه کرد: هماکنون خودروساز و قطعهساز قرارداد بلندمدت و تعاملی با هم ندارند ضمن اینکه قطعهسازان یک محصول در طول سالهای مختلف تغییر میکنند و واسطههایی بین قطعهساز و خودروساز قرار دارد که باعث افزایش قیمت میشوند.
هدفگذاری تولید 3میلیون دستگاه
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: ما اکنون با تولید سالانه ۹۰۰هزار خودرو، رتبه هجدهم دنیا در تولید خودرو را داریم و هدفگذاری شده تا به تولید ۳میلیون دستگاه در سال برسیم. او افزود: شاخصهایی نظیر نیروی کار ارزان، انرژی ارزان و نیروی مهندسی فراوان باعث شده تا ما ظرفیت افزایش تولید و رشد صنعت خودرو را نسبت به شرکتهای خارجی داشته باشیم. بهگفته توکلی، ما در قوای محرکه ظرفیت تولید برای ۲میلیونو۵۰۰هزار خودرو را داریم و در خط بدنه هم این ظرفیتها برای رسیدن به هدف ۳میلیون دستگاه در سال وجود دارد.