• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168910
+
-

اعضای کابینه در پاستور مطرح کردند

تعیین تکلیف مسائل اساسی در دومین سال کاری دولت

گزارش
تعیین تکلیف مسائل اساسی در دومین سال کاری دولت

دولت سیزدهم در آغاز دومین سال فعالیت خود به تعیین تکلیف مسائل مزمن و اساسی مذاکرات احیای برجام، پروژه‌های معوق سفرهای استانی، واردات و تنظیم بازار خودرو، احیای دریاچه ارومیه، تامین حقابه ایران از افغانستان و خودکفایی تولید گندم نزدیک می‌شود. معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به پایان دور اول سفرهای استانی رئیس‌جمهور به 31استان ظرف کمتر از یک‌سال درباره نتایج این سفرها، گفت: در یک سال گذشته رئیس‌جمهور ۳۱سفر استانی و 7سفر موضوعی به شهرهای مختلف کشور داشتند و ماحصل این سفرها بالغ بر ۹۰۰مصوبه است که حدود 5هزار و 2پروژه و طرح عمرانی را که  عمدتا نیمه‌تمام هستند در‌بر‌می‌گیرد. به گزارش همشهری، صولت مرتضوی در پاسخ به اینکه چند درصد از مصوبات استانی اجرایی شده است، گفت: مصوبات در بازه زمانی 4ساله هستند و از حیث تامین منابع از محل منابع عمومی در سال۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۰درصد عملیاتی شده است. تقریبا برای هر سال حدود ۴۰ تا ۴۵هزار میلیارد تومان باید تخصیص داده شود و ما در سه چهار ماهه اول سال بالغ بر ۱۲هزار میلیارد تومان تخصیص داده‌ایم که برنامه‌ریزی برای تخصیص بعدی هم هست تا به حد مطلوب برسیم. او درباره اینکه سفرهای استانی در دور دوم از چه زمانی آغاز می‌شود، تصریح کرد: تیمی در حوزه معاونت اجرایی ، سفرهای دور اول را ارزیابی می‌کنند و بعد از آن برای دور دوم برنامه‌ریزی انجام می‌شود، یک تنفس کوتاهی شده است و با تامین منابع و پیگیری مصوبات دور اول و رفع مشکلات، سفرهای دور دوم با نگاه به اجرای مصوبات و نظارت میدانی آغاز می‌شود. به جز مصوبات استانی، دستورات رئیس‌جمهور هم که در جریان این سفرها صادر شده است، با قوت، پیگیری می‌شود که عمده آنها حل و اجرا شده است.
سایر اعضای هیأت دولت نیز از تصمیم‌‌گیری درخصوص مهم‌ترین مسائل یک سال نخست فعالیت دولت خبر می‌دادند. جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه امسال تولید گندم از مرز 7میلیون تن گذشت، گفت: ما در سال‌های گذشته خودکفایی داشتیم اما این حرکت سینوسی بود و ما به‌دنبال پایداری این امر هستیم. به ۹میلیون تن گندم خبازی برای رسیدن به این خودکفایی نیاز داریم. سید‌رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در رابطه با آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودرو گفت: واردات خودرو نهایی شده ‌و شنبه هفته آینده خبر قطعی واردات آن اعلام می‌شود. او با بیان اینکه در طرح واردات خودرو، خودروی دست‌دوم وارد نمی‌شود، گفت: مدل واردات خودرو به بازرگانان بستگی دارد. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با بیان اینکه به‌دنبال تامین حقابه قانونی کشور از ترکیه و افغانستان هستیم، درباره آزادسازی آب رودخانه هیرمند گفت: مانع بزرگی برای اجرای این معاهده ایجاد شده بود که آن، سازه الحاقی به بند کمال‌خان بود که باعث انحراف آب شده بود و در توافق اخیر با هیأت حاکمه افغانستان، قول دادند که قطره‌ای آب به سمت گود زره که منطقه‌ای لم‌یزرع است، جاری نشود.

انتقاد مخبر از پیمانکار تونل زاب
روز گذشته در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه هم به موضوع بحران کم‌آبی این دریاچه پرداخته شد. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت تأمین اعتبارات لازم طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵درصد در زمینه احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد و گفت: وزارت نیرو باید ظرف 2هفته آینده یک آسیب‌شناسی جدی درخصوص وضعیت اقدامات انجام‌شده و مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته انجام دهد. او با اشاره به اشکالات موجود در برخی‌ طرح‌های ساختاری انتقال آب به دریاچه ارومیه ازجمله تونل انتقال زاب، تصریح کرد: باید مشخص شود که به چه دلیل تکمیل و بهره‌برداری یکی از طرح‌های انتقال آب و ساخت تونل به‌رغم هزینه‌های انجام شده و پیشرفت بالای ۹۷درصدی با مشکل روبه‌رو شده و امروز مجبور به ترمیم و ایمن‌سازی‌ آن هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید