• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 27 مرداد 1401
کد مطلب : 168904
+
-

رضایت مجلس از گزارش مذاکرات

اظهارنظر نمایندگان پس ‎از نشست غیرعلنی دیروز، از رفع بسیاری از ابهامات و شبهات آنان حکایت دارد

برجام
رضایت مجلس از گزارش مذاکرات

در شرایطی که طرف‎های حاضر و به‎ویژه آمریکایی‎ها در حال بررسی پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا هستند، تیمی از دولت متشکل از حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، علی باقری مذاکره‎کننده ارشد ایران و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی‎اتمی به‎همراه علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به بهارستان رفتند تا  در جلسه غیرعلنی، نمایندگان را در جریان آخرین تحولات برجامی قرار دهند.  اظهارنظرهای نمایندگان مجلس پس‎از نشست غیرعلنی دیروز، از رضایت بهارستان‎نشینان از روند مذاکرات حکایت دارد.

پاسخی به نقدهای نمایندگان
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‎ملی مجلس نیز در گفت‎وگو با همشهری نشست دیروز را در نوع خود «کم‎نظیر» دانست و تأکید کرد که براساس گفته‌های مسئولان، مذاکرات تمام شده، روند توافق درحال انجام است و ایران نیز تصمیم سیاسی خود را گرفته است؛ اکنون این آمریکاست که باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد. عباس مقتدایی افزود: نکته مهم جلسه‌هایی که در روزهای اخیر میان نمایندگان و تیم مذاکره‎کننده برگزار شد، تأکید بر تأمین منافع ملت ایران در بالاترین سطح است. وی با بیان اینکه یکی از نقدهای مطرح در جلسه، دسترسی نداشتن نمایندگان به متن بود، ادامه داد: اکنون متن موردنظر در دسترس نمایندگان قرار دارد؛ حتی برخی مفاد در جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی نیز ارائه شد. وی همچنین با اشاره به اینکه مجلس سختگیرانه عمل می‌کند، گفت: باید یقین پیدا کنیم منافع ملت ایران در بالاترین سطح تأمین می‌شود. هم موضوعات راستی‌آزمایی و رفع تحریم‌ها و هم دیگر موضوعات را شفاف مطرح کردیم و تا زمانی که یقین نکنیم منافع ما تأمین می‌شود، پافشاری‌های لازم را می‌کنیم.

توزیع منطقی امتیازات
یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت‎ملی و سیاست‎خارجی مجلس نیز در گفت‎وگو با همشهری با بیان اینکه در شرایط کنونی، مذاکره نوعی جنگ به‎حساب می‎آید، گفت: درحال‎حاضر این جنگ به مرحله «متن» رسیده‎است و نبرد روی «کلمات» و «جملات» ادامه دارد. محمود عباس‎زاده مشکینی با بیان اینکه نظام سلطه به‎دنبال تضعیف جمهوری‎اسلامی است و باید مطمئن شویم که از طریق مذاکره به مقصودشان نخواهند رسید، افزود: در نقطه مقابل ما هم باید به‎دنبال مولفه‌های تأمین‎کننده منافع‎ملی خود در این مذاکرات باشیم.
وی با بیان اینکه «حفظ ساختار تحریم‎ها» و «محدود کردن فعالیت‌های هسته‎ای ایران» از اصلی‎ترین راهبردهای غربی‎ها در جریان مذاکرات است، ادامه داد: در مقابل، ما از یک‎سو به‎دنبال حفاظت از ظرفیت‌های هسته‎ای خود هستیم و ازسوی دیگر راهبرد لغو مؤثر تحریم‎ها را پیگیری می‎کنیم.  عباس‎زاده‎مشکینی گفت: آن‎گونه که از شرایط برمی‎آید و در جلسات اخیر ازسوی مقام‎های مسئول نیز مورد تأکید قرار گرفت، اگر بگوییم در این مذاکرات  صد در صد برد داشته‎ایم، منطقی نیست؛ همچنان‌که نمی‌توان از عکس آن نیز سخن گفت. شرایط به‎گونه‎ای است که امتیازات به نسبت منطقی میان اعضای 1+4توزیع شده‎است.

رفع بسیاری از ابهام‎ها
این عضو کمیسیون امنیت‎ملی و سیاست‎خارجی مجلس عنوان کرد: آنچه اکنون از اهمیت راهبردی برخوردار است، اینکه میزان موفقیت ما در مذاکرات بیش‎از هرچیز بستگی به این موضوع دارد که در فضای گشایش نسبی پس‎از توافق، چگونه از فرصت‌‎های به‎وجود آمده بهره بگیریم.
عباس‎زاده‎مشکینی افزود: من اخیرا به روند مذاکرات انتقادات جدی داشتم و گلایه‌هایی را نیز نسبت به تیم مذاکره‎کننده مطرح کردم، اما اکنون و پس‎از توضیحات دیروز، می‌توانم بگویم از مباحث مطرح شده رضایت نسبی دارم.
وی با بیان اینکه پس‎از جلسه دیروز تاحدود زیادی شبهاتش نسبت به روند مذاکرات رفع شده‎است، ادامه داد: یکی شبهات من در این حوزه بیشتر به مسائل شکلی بازمی‎گشت؛ اینکه مجلس باید کار پارلمانی خود را پیگیری و مطالبات مردم را در بالاترین سطح مطرح کند. نقد دیگر من هم این بود که نقش مجلس در حوزه مذاکرات برجامی باید پررنگ‎تر باشد. اکنون می‌توانم بگویم که شبهاتم تا حدود زیادی رفع شده‎است.
‌ عباس‎زاده‎مشکینی با بیان اینکه تیم مذاکره‎کننده از نقدهای جدی مجلس استفاده می‌کند، عنوان کرد: معتقدم پاسخ‎های مستدل باقری‎کنی در نشست غیرعلنی مجلس، به‎ویژه در حوزه تحریم‎ها و تسهیل شرایط سرمایه‎گذاری، واکنشی منطقی به نقدهای جدی مجلس در این حوزه بود که زمینه‎ساز رفع بسیاری از ابهام‎ها شد.
وی همچنین در واکنش به برخی اظهارنظرها ازسوی نمایندگان که توافق احتمالی نیازی به تصویب مجلس ندارد، اضافه کرد: براساس قانون اساسی، هرگونه توافق بین‎المللی الزام‎آور باید به مجلس بیاید. با توجه به این موضوع، توافق جدید اگر نسبت به توافق سال2015شامل موضوع‎ها و بندهای جدیدی باشد، باید در مجلس مطرح شود، اما اگر در همان چارچوب قبلی باشد، نیازی به این موضوع نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید