• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 26 مرداد 1401
کد مطلب : 168839
+
-

اعتراض جمعی به مصوبه جنجالی کنکور

تعدادی از داوطلبان کنکور به مصوبه تأثیر معدل بر آزمون سراسری برای دومین بار، تجمع اعتراضی کردند

 روز گذشته تعدادی از داوطلبان کنکور با حضور در مقابل سازمان سنجش، نسبت به مصوبه تأثیر معدل بر کنکور، اعتراض کردند؛ این دومین تجمع اعتراضی دانش‌آموزان به این مصوبه است. همزمان با برگزاری این تجمع، احمد توکلی، رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت هم در جمع معترضان حاضر شد و در ادامه رئیس سازمان سنجش هم برای پاسخگویی به ابهامات به میان تجمع‌کنندگان رفت. 8مرداد بود که   رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری نسبت به ابلاغ مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انتقاد و آن را خلاف عدالت گروهی از جامعه عنوان کرد. او در بخشی از این نامه نوشته بود که این مصوبه با وجود 271نماینده مجلس و کمیسیون‌های آموزشی و همچنین شخصیت‌های مستقل سیاسی و رسانه‌ها و... ابلاغ شده است. به‌گفته او، نهادینه شدن شکاف طبقاتی توسط نظام آموزشی، متناقض بودن این مصوبه با سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش، بی‌اهمیت شدن زبان و ادبیات فارسی، قرآن، معارف اسلامی و زبان خارجی، چندین برابر شدن منابع مؤسسه‌های کنکوری و آموزشی، چندین برابر شدن منافع مدارس غیرانتفاعی، فعال شدن شبکه‌های فروش سؤالات و پاسخ سؤالات در امتحانات نهایی و همچنین بلاتکلیفی صدها هزار داوطلب دیپلمه‌های سال قبل‌اند یا قصد تغییر رشته دارند، ازجمله چالش‌های این مصوبه است.  به‌دنبال این نامه در بیست و چهارم مرداد، رئیس دولت، به این نامه واکنش نشان داد. او این نامه را به دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داد تا به شبهات مطرح شده پاسخ دهند.
 
اعتراضات حول 3محور اصلی
هامون سبطی‌، دبیرکارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت وعدالت در توضیح بیشتر درباره جزئیات این اعتراض‌ها، به همشهری می‌گوید: «این تجمع از سوی ده‌ها نفر از داوطلبان کنکور به‌صورت خودجوش برپا شد و با توجه به اینکه مسافت میان سازمان سنجش و مکان دیده‌بان شفافیت زیاد نیست، رئیس هیأت مدیره دیده‌بان هم با دیدن تجمع این گروه، به جمع آنها پیوست. همین مسئله سبب شد تا پورعباس، رئیس سازمان هم در میان معترضان قرار گیرد. هنوز مشخص نیست که نتیجه صحبت‌ها و اعتراض‌ها چیست.» او می‌گوید این بار اولی نیست که این تجمع صورت می‌گیرد، دانش‌آموزان و داوطلبان نسبت به این اجرای مصوبه تأثیر معدل امتحانات نهایی بر کنکور، اعتراض دارند و اعتراض‌شان هم به‌جاست: «این مصوبه علاوه بر ایرادات ریاضی و اجرایی، ناعادلانه است.» به‌گفته او، به‌طور کلی اعتراض به این مصوبه، سه محور اصلی دارد. یکی اینکه بیش از 500هزار نفر از دیپلمه‌های سال قبل که نمی‌دانستند معدلشان در نتیجه کنکور تأثیر قطعی دارد، بلاتکلیف شده‌اند. این مصوبه آنها را وادار می‌کند کتاب‌های درسی که با آن آشنا نیستند را بخوانند. این در حالی است که کتاب‌های درسی، در دسترس‌شان نیست. کتاب‌های درسی آموزشی هم باید مطالعه کنند، کیفیت خوبی ندارد و در مقابل قیمت‌شان بالاست. در کنار همه اینها آنها برای ترمیم معدل باید پول پرداخت کنند. سبطی به ماجرای ترمیم معدل هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده بود که می‌توان 10بار از ترمیم معدل استفاده کنند، درحالی‌که آموزش و پرورش به دانش‌آموزان گفته که تنها یک‌بار اجازه استفاده از آن را دارند و این داوطلبان هم یک‌بار از آن استفاده کرده‌اند.» او به معضل دیگری که این‌بار برای داوطلبان دختر، مشکل‌ساز شده است، اشاره می‌کند: «اعلام شده که برای ترمیم معدل باید داوطلب به همان شهر یا ناحیه که دیپلم گرفته است، مراجعه کند، درحالی‌که برای خیلی‌ها، ناحیه و شهر تغییر کرده است. برپایی کنکور، یک روزه است، اما امتحانات نهایی در 30روز انجام می‌شود و این مسئله برای بسیاری از دختران مشکل‌ساز است، آنها چطور رفت‌وآمد کنند؟ این مسئله دغدغه جدیدی برای این داوطلبان ایجاد کرده است.»
نکته دیگری که از سوی دبیر کمیته آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت اعلام شد، بی‌توجهی به درس‌های عمومی در مصوبه جدید است: «درس‌های اختصاصی در مناطق محروم معمولا معلم ندارد. به همین دلیل تمرکز در این مناطق بیشتر روی درس‌های عمومی است، به همین دلیل در این مناطق بیشتر دانش‌آموزان، در رشته انسانی درس می‌خوانند. در این شرایط عجیب نیست که توانایی دانش‌آموزان در این مناطق در درس‌های عمومی بیشتر باشد تا درس‌های تخصصی. حذف درس‌های عمومی از حوزه رقابت، در دنیا بی‌سابقه است، اما در این مصوبه، این موضوع درنظر گرفته نشده و همین مسئله می‌تواند بیشتر منجر به ایجاد فاصله میان دانش‌آموزان این مناطق با مناطق برخوردار شود.» سبطی، به افزایش هزینه‌ داوطلبان کنکور برای خرید کتاب‌های درسی و کمک ‌درسی اشاره کرد و در عین حال گفت که اجرای این مصوبه علاوه بر بالا بردن هزینه‌ها، استرس کنکور دانش‌آموزان را هم باید اضافه کرد که از این به بعد از پایه دهم شروع می‌شود: «این مصوبه منجر به نمره‌گرایی در مدارس می‌شود و برخلاف اهدافی است که برای آموزش و پرورش درنظر گرفته شده است.»  او درباره اینکه چرا با وجود تمام این ایرادات باز هم اصراری برای اجرای این مصوبه‌وجود دارد می‌گوید: «بعید است که این مصوبه قابل اجرا باشد، به هر حال با توجه به ایرادات مطرح شده از سوی دیده‌بان شفافیت و عدالت، رئیس‌جمهوری دستور داده تا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی کند. باید ایرادات این مصوبه برطرف شود. حتی اگر این مصوبه اصلاح نشود هم تمام جزئیات آن از سوی دیده‌بان شفافیت بررسی و پیگیری می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید