• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 26 مرداد 1401
کد مطلب : 168794
+
-

پیشرفت 36درصدی پروژه میدانگاه جهاد

امسال در تقاطع خیابان‌های ولیعصر و فاطمی یک فضای عمومی برای استفاده شهروندان ساخته می‌شود

 میدانگاه (پلازا) جهاد، امسال به بهره‌برداری می‌رسد. در سال‌های اخیر بار‌ها عرصه‌ای در نقاط مختلف شهر برای شهروندان آزاد شد تا به میدانگاه تبدیل شود و در نتیجه میدانگاه‌هایی چون پلازای هفت تیر، امیرکبیر و... به بهره‌برداری رسیدند.
به گزارش همشهری، در دوره مدیریت ششم شهر تهران، اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت و در سال1401 عملیات احداث میدانگاه جهاد در اولویت قرار گرفت. اکنون معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از مراحل نهایی فونداسیون و اسکلت بنای طراحی شده در این پروژه خبر می‌دهد.
عباس شعبانی در این زمینه می‌گوید: «احداث میدانگاه جهاد، پروژه‌ای مهم به لحاظ ارتقای کیفی و افزایش جلوه‌های بصری فضاهای شهری است.»
میدان جهاد در منطقه6 قرار دارد و به‌دلیل اینکه این محدوده مراکز تجاری بسیاری دارد، یک نقطه پرتردد محسوب می‌شود. میدانگاه جهاد در تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و خیابان فاطمی قرار دارد و روزانه رفت‌وآمد بسیاری با اتوبوس و مترو در این محدوده اتفاق می‌افتد. البته برای اتمام پروژه میدانگاه جهاد نیاز به رفع معارضاتی است که شهرداری تهران پیگیر این موضوع است. به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، اجرای بخشی از پروژه میدانگاه جهاد مستلزم جابه‌جایی و رفع معارض پست برق است که پیگیری برای برطرف ساختن این مانع اجرایی ادامه دارد.

ضرورت احداث میدانگاه
 زندگی در کلانشهر تهران به‌عنوان یکی از پُرجمعیت‌ترین پایتخت‌های جهان سختی‌های خود را دارد. شهری که زمانی انسان‌محور بود، به‌دلیل تولید و تردد خودروها به شهری خودرو محور تبدیل شده است.
 به‌نظر می‌رسد با این روند در دهه‌های آینده تهران دیگر شهری برای زندگی نباشد، درحالی‌که شهرداری تهران با آزادسازی عرصه‌هایی به نفع شهروندان در تلاش است که این روند را تغییر دهد. میدانگاه یا پلازای شهری که در دنیای مُدرن مورد توجه قرار گرفته است، مورد استقبال مدیریت شهری در تهران هم قرار دارد. چنان‌که معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در میان عمده فعالیت‌های عمرانی اجرای طرح احداث میدانگاه‌ها را هم در دستور کار خود قرار داده است. پلازای شهری محصور در چهارراه‌ها، معابر شهری و غیره است، یعنی در میان تردد خودروها قرار دارد. با این حال، پلازای شهری در نقاط مختلف تهران جایی برای توقف شهروندان محسوب می‌شود. میدانگاه زمینه‌ساز اتفاقات مختلف نظیر تعاملات اجتماعی شهروندان یا محلی برای به نمایش گذاشتن اثری هنری است یا حتی می‌تواند یک بازارچه کوچک محلی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید