اکران آنلاین، میزان مخاطبان مستند را افزایش داد
مصطفی شوقی، مستندساز و مدیر خانه مستند، درباره تأثیر اکران آنلاین فیلمهای مستند بر افزایش مخاطب این فرم از سینما و ارتقای سطح علاقه مخاطبان آن به ایرنا گفت: تجربه اکران آنلاین که در خانه مستند داشتیم تنها یک تجربه بود و نه چیزی بیشتر. این حرف را به این دلیل میگویم که بهنظر من اکران آنلاین بهویژه در آثار مستند مخاطب عام ندارد و سؤال جدی اینجاست که آیا همین مخاطب خاص و وفادار مستند، این آثار را ببیند کفایت میکند یا اینکه با همهگیر شدن آثار در بین مخاطبها، باید گفت که این نوع اکران رونق گرفته است؟
او در پاسخ به این پرسش که مخاطب مستند به واسطه اکران آنلاین افزایش پیدا کردهاند یا خیر، گفت: شاهد این افزایش مخاطب بودهایم، مخصوصا درباره 3یا 4 فیلمی که بهصورت آنلاین اکران کردیم باید بگویم خیلی خوب دیده شدند البته که 2یا 3 کار هم در این میان میزان مخاطبشان معمولی بود. با این حال به سؤال اولم برمیگردم که آیا مخاطب خاص، این فیلمها را ببیند کفایت میکند یا مخاطب عامتر ببیند بهتر است؟ من فکر میکنم این سؤال مهمی است که دو دیدگاه نیز برای آن وجود دارد؛ برخی میگویند اگر تعداد کمی از افراد به مخاطبهای مستند اضافه شود خوب است و برخی دیگر میگویند سینمای مستند هم گونهای از سینماست و باید مخاطب عامتر داشته باشد. کارگردان مستند «هویدا» گفت: با توجه به تجربههای اخیر و آثاری که این روزها مخاطب بیشتری نسبت به دیگر آثار داشتهاند، باید بگویم مستندهای مربوط به تاریخ معاصر بیشتر دیده شدند.