• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16855
+
-

راه‌اندازی مجدد کارخانه صدر فولاد

گفت‌وگو با معاون هماهنگی، اقتصادی استاندار لرستان

روزنه
راه‌اندازی مجدد کارخانه صدر فولاد

 فاطمه حافظی-خرم‌آباد:

کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد سالانه 600‌هزار تن فولاد تولید می‌کرد، اما طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مالی چند بار تا مرز تعطیلی رفت و در نهایت با توقف تولید، بیش از 180 نیروی آن هم بیکار شدند. با وجود این، گودرز امیری، معاون هماهنگی، اقتصادی استاندار لرستان، در گفت‌وگو با همشهری خبرهای خوبی راجع به این کارخانه می‌دهد. 


دلیل اصلی مشکل کارخانه چه بود؟
یکی از مشکلات اصلی کارخانه بازپرداخت نکردن تسهیلات دریافتی از بانک‌ها بود. این تسهیلات اغلب سود سنگینی داشتند و به همین دلیل کارخانه بیش از 80 میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است. به همین دلیل این کارخانه چند بار تا مرز تعطیلی پیش رفت. از سوی دیگر، بحران ایجاد شده در بازار فولاد هم از معضلات پیش روی این کارخانه بود که موجب شد نتواند حتی از فروش تولید خود عایدی خوبی داشته باشد.

راهکار برون‌رفت از این مشکل چیست؟
برای برون‌رفت از بحران کارخانه فولاد صدر، دو پیشنهاد داشتیم. اول این‌که بانک‌ها کارخانه را به جای مطالباتشان بردارند یا این‌که سرمایه‌گذار جدید برای از سرگیری فعالیت کارخانه مشارکت کند و پای کاربیاید. در نهایت و پس از یک سال دوندگی و حتی پس از مدتی که پیمانکار دستمزدی کار می‌کرد، سرمایه‌گذار جدید وارد میدان شد و قرار بود طی 6 ماه با بهره‌گیری از فاینانس،علاوه بر نقل‌و‌انتقال و فعالیت کارخانه، طرح توسعه آغاز شود.

این طرح هنوز اجرا نشده است. چرا؟
به دلیل برخی موانع که از سوی هیات مدیره قبلی ایجاد شد، روند فاینانس طول کشید. ما هم برای تسریع در تعیین تکلیف کارخانه با هیات‌مدیره قبلی مکاتبه‌هایی داشتیم و به استاندار تاکید کردیم اگر روند طولانی شود، نمی‌توانیم از ظرفیت این طرح عظیم و دارای تکنولوژی روز استفاده کنیم. قرار شد با همکاری دستگاه‌های اجرایی مطالبه‌های کارکنان کارخانه در کمترین زمان ممکن پرداخت شود. 

روال فعلی برای کارخانه صدر فولاد چگونه است؟
با توجه به تعیین تکلیف کارخانه فولاد صدر، پس از حدود یک سال تعطیلی، واگذاری به سرمایه‌گذار جدید انجام می‌شود و نقل‌و‌انتقال سهام کارخانه پس از طی مراحل قانونی صورت می‌گیرد. سرمایه‌گذار جدید توانایی لازم را برای مدیریت کارخانه دارد. در آینده نزدیک کارخانه علاوه بر این‌که بار دیگر راه‌اندازی می‌شود و کارگران مشغول کار می‌شوند، طرح توسعه هم در اولین فرصت ممکن اجرا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید