• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168413
+
-

داریوش هخامنشی اموال شخصی خود را به همسرش بخشید

عبدالمجید ارفعی: در کتیبه‌های تخت‌جمشید آمده است که داریوش از اموال شخصی خود 100گوسفند به همسرش بخشید و کاری به اموال کشوری نداشته است

ماجرای الواح هخامنشی در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو همچنان به پایان نرسیده است و عبدالمجید ارفعی، متخصص زبان‌های باستانی و مترجم الواح هخامنشی و شاهد دادگاه استرداد الواح هخامنشی در آمریکا به ایلنا گفته است، این الواح تاکنون در 4مرحله به ایران برگردانده شده است.
این استاد زبان‌های باستانی اعلام کرد: در یک کتیبه هخامنشی آشکارا عنوان شده است که «داریوش شاه دستور داده تا از اموال شخصی خود، ۱۰۰گوسفند به همسرش بدهند.» و این بدان معناست که شاه از اموال شخصی خود به همسرش می‌بخشید و با اموال کشوری کاری نداشت.
عبدالمجید ارفعی درخصوص بازگرداندن الواح هخامنشی از مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو به ایران گفت: سال۱۳۲۷ شمسی ۱۷۹قطعه، سال۱۳۳۱ شمسی ۳۷هزار خُرده قطعه، سال۱۳۸۳ شمسی ۳۰۰قطعه و سال۱۳۹۸ شمسی۱۷۸۳ قطعه به ایران بازگردانده شد و همچنان حدود ۱۷هزار گل‌نبشته سالم و قطعات شکسته از الواح هخامنشی در اختیار مؤسسه شرقی شیکاگو قرار دارد. چرا در سال۱۳۹۸ هنگامی که بخش دیگری از الواح با موافقت‌های صورت‌گرفته از مؤسسه شرقی شیکاگو باز پس فرستاده شد، کسی نپرسید چرا فقط ۱۷۸۳قطعه بازگردانده شد؟ چرا مسئولان ایرانی نخواستند همه الواح بازگردد؟ چرا به مؤسسه شرقی گفته شد که خزانه‌داری تنها برای خروج ۱۷۸۳ قطعه مجوز صادر کرده؟ مجوز خروج این تعداد لوح توسط خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود یا مسئولان مؤسسه‌ شرقی درخواست خروج این تعداد لوح را داده بودند؟
وی افزود: خزانه‌داری آمریکا نمی‌تواند در مقابل رأی دیوان عالی این کشور ایستادگی کند و وقتی دیوان عالی رأی به خروج تمام الواح و بازپس دادن آنها به ایران داده، پس چرا این همه تعلل از سوی مسئولان مؤسسه شرقی و ما صورت می‌گیرد؟ آیا مسئولان مؤسسه شرقی، خزانه‌داری آمریکا را بهانه کرده‌اند؟ هیچ‌کس این سؤالات را نپرسید و همه به‌به و چه‌چه کردند. آنها با سربلندی ۱۷۸۳ لوح را تحویل دادند و ما هم متأسفانه با سربلندی ۱۷۸۳ لوح را تحویل گرفتیم. درحالی‌که باید هر ۱۷ هزار لوح را تحویل می‌گرفتیم. اگر مؤسسه شرقی، مستندسازی و عکسبرداری را بهانه می‌کنند و حاضر نیستند مستندات انجام شده پس از درگذشت هلک را در اختیار پژوهشگاه میراث فرهنگی ایران بگذارند یا نمی‌توانستند این کار را در ایران انجام دهند، ما هم نخواستیم دل نازک آنها را به درد آوریم.
ارفعی در ادامه با اشاره به خاطرات خود از خوانش الواح هخامنشی گفت: در خوانش‌ها گاه به موضوعی برمی‌خوریم که برایمان جالب است. در یکی از الواح از دختری یاد شده که از سیستان می‌آمد و جیره سفر او از دختر داریوش هم بیشتر بود. برایم سؤال برانگیز شد که این دختر کیست که جیره سفرش حتی از دختر داریوش هخامنشی هم بیشتر است. نمی‌دانیم این دختر چه مقامی داشت. در خوانش‌ها متوجه شدیم که زنان و مردان در دوره داریوش با یکدیگر کار می‌کردند ولی هرگاه گروهی دارای رئیسی (iršara) باشد، آن رئیس همواره یک زن است به جز یک مرد در شیراز و دستمزد زنان کارفرما (رئیس) بیشتر از مردان بود. به‌طور مثال اگر مردها 3 پیمانه دستمزد ماهانه دریافت می‌کردند، زن‌ها ۵پیمانه (هر پیمانه اندکی کمتر از ۱۰ لیتر بود) دستمزد جیره می‌گرفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید