• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 22 مرداد 1401
کد مطلب : 168379
+
-

کدهای هسته‌ای در ویلای ترامپ

برخی رسانه‌های آمریکایی، بازرسی پلیس اف‌بی‌آی از خانه دونالد ترامپ را به کدهای هسته‌ای مرتبط دانسته‌اند

حدود2 سال پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این چهره جنجالی همچنان خبرساز است، تا آنجا که اکنون چند روزی است که خبرهای مربوط به بازرسی پلیس از خانه ترامپ، سایر خبرهای مرتبط با آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است.
ماجرای این روزهای ترامپ به بازرسی سرزده نیروهای تحقیقاتی پلیس آمریکا از خانه ویلایی او در فلوریدا بر می‌گردد که برخی از حامیان ترامپ آن را اقدامی سیاسی از سوی کاخ سفید توصیف می‌کنند. با وجود آنکه سخنگوی کاخ سفید اطلاع قبلی بایدن از این موضوع را رد کرده، اما ترامپ مدعی است که ورود پلیس به خانه‌اش با اطلاع جو بایدن صورت گرفته است.
اکنون برخی گزارش‌ها پرده‌های جدیدی از این ماجرای مبهم را کنار می‌زند و نشان می‌دهد که ماجرا شاید کمی پیچیده‌تر از درگیری‌های سیاسی دمکرات‌ها و جمهوریخواهان باشد. در همین ارتباط نیز روزنامه واشنگتن پست در جدیدترین گزارش خود درباره ورود پلیس فدرال آمریکا به خانه ترامپ نوشته که اف‌بی‌آی به‌دنبال «اسناد طبقه‌بندی‌شده مربوط به سلاح‌های هسته‌ای» در خانه ترامپ بوده است. واشنگتن پست این ادعا را با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از افراد نزدیک به پلیس و تیم تحقیقاتی مطرح کرده؛ هرچند جزئیات بیشتری ارائه نکرده و مشخص نیست که اسناد هسته‌ای طبقه بندی شده شامل چه مواردی بوده است؟
اگر آنگونه که واشنگتن‌پست گفته بازرسی‌های صورت گرفته مرتبط با کدهای هسته‌ای آمریکا باشد، احتمالا می‌توان انتظار داشت که نتایج این تحقیقات، جنجالی و پرآب و تاب باشد. کدهای هسته‌ای حاوی مجموعه‌ای از کدهای آغاز یک حمله هسته‌ای استراتژیک توسط دولت آمریکاست که به‌صورت رسمی و سنتی در اختیار روسای جمهور این کشور قرار می‌گیرد. این کدها در چمدانی حاوی یک کیف نگهداری می‌شود که به «توپ فوتبال هسته‌ای» معروف است و داخل آن یک قطعه دیجیتال به ابعاد ۳ اینچ (۷.۳ سانتی‌متر) در
۵ اینچ، معروف به «بیسکوییت» قرار دارد. همه روسای جمهور آمریکا پیش از انجام مراسم سوگند، در مراسم محرمانه‌ای درباره نحوه کار با چمدان حاوی کدهای هسته‌ای توجیه می‌شوند و پس از پایان دوره قدرت‌شان نیز چمدان را به رئیس‌جمهور بعدی تحویل می‌دهند.
وقتی ترامپ در ژانویه 2017چمدان هسته‌ای را پیش از مراسم تحلیف از اوباما تحویل گرفت، بی‌بی سی در گزارشی درباره کدهای هسته‌ای نوشت: توپ فوتبال هسته‌ای هرگز از کنار رئیس‌جمهور آمریکا دور نمی‌شود. یک کتاب سیاه از گزینه‌های نوع حمله در چمدان هسته‌ای موجود است و رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند پس از احراز هویتش به‌عنوان فرمانده کل قوا توسط یک کارت پلاستیکی، از بین گزینه‌های هسته‌ای، کد موردنظرش درباره نوع عملیات را انتخاب کند. اگر تحقیقات پلیس فدرال آمریکا از خانه ویلایی ترامپ در فلوریدا نتایج را به کدهای چمدان هسته‌ای برساند، مشخص است که ترامپ حتی پس از خروج از کاخ سفید تلاش داشته تا این کدهای استراتژیک را حفظ کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید