• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 22 مرداد 1401
کد مطلب : 168354
+
-

میمون‌ها را نکشید! آبله تغییر نام می‌دهد

زندگی پدیا
میمون‌ها را نکشید! آبله تغییر نام می‌دهد

از سال 1985میلادی که گونه‌ای نو از آبله pox در دو گروه از میمون‌های یک مرکز تحقیقاتی در کپنهاگ دانمارک مشاهده و گزارش شد تا به حال هرگاه این آبله -که فقط به‌دلیل میزبانی نمونه‌های آزمایشگاهی‌اش نام آبله میمون Monkeypox دارد- شیوع پیدا کرد ساکنان محلی برخی مناطق جهان به جان میمون‌ها افتادند و آنها را کشتند. البته بی‌توجه به این واقعیت که ویروس آبله میمون این روز‌ها فقط از انسان به انسان منتقل می‌شود و از میمون به انسان قابل انتقال نیست. 
اکنون از برزیل هم خبر می‌رسد که مردم در برخی شهر‌ها به وسیله سنگ و مواد سمی مشغول کشتن میمون‌ها هستند. به گزارش اینسایدرپیپر، مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در ژنو به خبرنگاران گفت: «آنچه مردم باید بدانند این است انتقالی که ما شاهد آن هستیم، میان انسان‌ها اتفاق می‌افتد، نه از میمون با انسان. 
گزارش‌ها درباره حمله به میمون‌ها در آمریکای‌جنوبی تأسف‌برانگیز است. میمون‌ها گناهی در شیوع آبله میمون ندارند.» فقط در یک پناهگاه طبیعی حیوانات در ایالت سائوپائولوی برزیل، دست‌کم ۱۰‌میمون در کمتر از یک هفته به‌علت ریختن سم در غذای‌شان یا حمله با چوب و سنگ از سوی شهروندان محلی، جان باختند.
 از سوی دیگر فشار‌های گروه‌های بین‌المللی حمایت از حیوانات باعث شده سازمان جهانی بهداشت شیوه‌ای جدید را برای انتخاب نام ویروس‌ها درنظر بگیرد. شیوه‌ای که به‌دنبال آن نامی از گروه، ملیت یا گونه‌ای از حیوانات در میان نباشد.
بر همین اساس مطابق گزارش اینسایدرپیپر باید در آینده‌ای نزدیک منتظر تغییر نام آبله میمون باشیم. براساس آخرین داده‌های سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۷۰۰مورد ابتلا به آبله میمون و یک مورد مرگ بر اثر این بیماری در برزیل ثبت شده است. درحالی‌که گزارش‌ها حاکی از آن است که کشتار میمون‌ها در مناطق دورافتاده این کشور هیچ نسبتی با میزان مرگ انسان‌ها ندارد و حیوانات یادشده به‌صورت گروهی کشتار می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید