• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 22 مرداد 1401
کد مطلب : 168353
+
-

کار و کافه برای همه

قصه شهر
کار و کافه برای همه

مهتاب خسروشاهی

 براساس آمار اعلام شده در سال2021 میلادی در ایالات متحده، 19درصد از افراد دارای معلولیت در مقابل 64درصد افراد سالم، امکان کار دارند. بر همین اساس بنیانگذار کافه 
« Bitty & Beau’s Coffee» با استخدام و آموزش افراد معلول تلاش دارد تا کلیشه‌ها را از بین ببرد و جنبش توجه به‌کار معلولان را راه‌اندازی کند. به عقیده او مردم سراسر جهان باید با نگاهی متفاوت به معلولان نگاه کنند. این کافی‌شاپ در 30آوریل2022 در شهر واشنگتن افتتاح شده است.
در سال2016 میلادی، « امی رایت» کافه « Bitty & Beau’s Coffee » را افتتاح کرد. کافه به نام2 فرزند مبتلا به سندروم‌داون او که در آن زمان 12 و 16سال سن داشتند، نامگذاری شد. اما از همان زمان امی قصد داشت تا کاربری بهتری برای این کافه درنظر بگیرد و آن حضور و کار افراد معلول در این کافه بود. او کافی‌شاپ خود را به شکل کافه‌ای زنجیره‌ای برای کار معلولان در سراسر ایالات متحده تعریف  و این کار را جنبش حقوق بشری به‌نام «در لباس کافی‌شاپ» معرفی می‌کند. نخستین کافه از این مجموعه در شهر ولمینگتون کارولینای شمالی افتتاح شد. دوازدهمین شعبه آن، 30آوریل2020 میلادی در واشنگتن‌دی‌سی بازگشایی شد. رایت  اهداف خود از تاسیس این کافی‌شاپ زنجیره‌ای را اینطور توضیح می‌دهد: «می‌خواهیم مکانی   برای مردم فراهم کنیم تا در آن مهارت‌های افراد دارای معلولیت را ببینند» او ادامه می‌دهد: «به آنها دستمزد می‌دهیم تا زندگی متفاوتی داشته باشند. برای آینده خود پس‌انداز کنند. وقتی مشتریان به کافی‌شاپ می‌آیند و مهارت‌های آنها را می‌بینند، باعث بالا رفتن اعتماد به‌نفس افراد دارای معلولیت می‌شود» او امیدوار است تا کار او ایده‌ای برای مشاغل دیگر برای ایجاد فضای کاری امن و مناسب برای معلولان جسمی- ذهنی باشد. در این کافه، حقوق حداقل و پایه برای افراد درنظر گرفته شده است و با افزایش مهارت کاری، فضای پیشرفت و افزایش حقوق نیز فراهم است. تعدادی از افراد دارای معلولیت، آموزش کار به گارسون‌های این کافی‌شاپ را به‌عهده دارند تا آموزش به شکل اصولی‌تری انجام شود. این کافی‌شاپ بدون هیچ‌گونه کمک دولتی تاسیس شده و صاحب آن امیدوار است روزی شبیه به این کافه در سراسر جهان برای کار افراد معلول تاسیس شود. 
براساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده، حدود 61میلیون بزرگسال با ناتوانی جسمی و ذهنی زندگی می‌کنند که این کمی بیش از یک چهارم از جمعیت بزرگسال است. این عدد برابر با حدود 40درصد از افراد 65سال و بالاتر را شامل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید