• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 22 مرداد 1401
کد مطلب : 168351
+
-

استاد دلهره

تقویم/ زادروز
استاد دلهره

آلفرد هیچکاک را پدر سینمای دلهره می‌دانند. خودش گفته:« من یک کارگردان تیپیک‌ام. اگر سیندرلا را بسازم، تماشاگر فورا داخل کالسکه دنبال یک جسد می‌گردد.» هیچکاک طی 6دهه در ساخت بیش از 50فیلم شرکت داشت (از فیلم‌های صامت تا فیلم‌های تکنی کالر) و تا امروز به‌عنوان سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین کارگردان فیلم‌های سینمایی شناخته می‌شود و کسی نیست که او را نشناسد.
هیچکاک در 13آگوست سال 1899در لندن متولد شد. کارش را از سال 1915در یک استودیوی فیلمسازی در انگلستان، با سمت طراح تیتراژ فیلم شروع کرد. کم‌کم تحت‌تأثیر سبک هیجان‌نمایی قرار گرفت و در بریتانیا شروع به ساخت فیلم کرد.با فیلم «ربکا» در سال 1940وارد هالیوود شد. نتیجه ورودش به دنیای کارگردانی در آمریکا هم شد فیلم‌هایی مثل سرگیجه، پنجره عقبی، شمال از شمال غربی، روانی، بدنام و پرندگان.
شاید یکی از ویژگی‌های بارز فیلم‌های هیچکاک و در واقع امضای او در فیلم هایش این باشد که در یک صحنه، حتی بسیار کوتاه به‌عنوان بازیگر بازی می‌کرد. از سال 1955تا 1962هم مجموعه سریال «آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند» را کارگردانی کرد که در این فیلم‌ها به‌عنوان راوی داستان در فیلم حاضر می‌شد. هیچکاک هیچ وقت به جایزه اسکار دست پیدا نکرد. در سال 1940فیلم ربکا جایزه بهترین تولیدکنندگی را از آن سلزنیک گرفت و تنها 5فیلم قایق نجات، طلسم شده، پنجره عقبی، روانی و ربکا نامزد اسکار شدند. هیچکاک در مصاحبه‌ای گفته بود: «من اجازه می‌خواهم از 4نفر به‌عنوان کسانی که بیشترین تأثیر را روی من گذاشتند و بیشترین تشویق و پشت‌گرمی‌ها را به من دادند، اسم ببرم؛ اولی‌شان یک تدوینگر فیلم است، دومی یک فیلمنامه نویس. سومی مادر دخترم پاتریشیا و چهارمی کسی که غذاهایش معجزه‌هایی هستند که در آشپزخانه‌ای معمولی اتفاق می‌افتند و اسم تمام اینها «آلما رویل» (همسر هیچکاک) است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید