• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 22 مرداد 1401
کد مطلب : 168301
+
-

شاهکار تمدن غرب - 20

سرهای بریده مبارزان الجزایری

محمدرضا مرادی _ تحلیلگر سیاسی

مهم‌ترین مستعمره فرانسویان را می‌توان الجزایر دانست که در اوایل قرن نوزدهم به بهانه‌های واهی به اشغال درآمد. در سال‌های ابتدایی قرن نوزدهم، فرانسه لشکرکشی‌های بسیاری در اروپا انجام می‌داد. آنها بخشی از گندم مورد نیاز ارتش را از الجزایر خریداری کردند اما بدهی خود را نپرداختند. حاکم الجزایر بارها به نپرداختن این بدهی توسط فرانسه اعتراض کرد ولی فرانسوی‌ها توجهی به این اعتراضات نداشتند. در سال‌۱۸۲۷ در جلسه‌ای حاکم الجزایر در جریان بحث با نماینده فرانسه با بادبزن خود ضربه‌ای به‌صورت او زد. این حادثه بهانه‌ای به ‌فرانسه داد تا الجزایر را 3سال محاصره دریایی کند و پس از آن در سال‌۱۸۳۰ مورد تجاوز نظامی قرار دهد و این کشور را برای مدت 130سال به یکی از مستعمرات خود بدل کرد.
در این ١٣٠‌سال فرانسوی‌ها جنایات بسیاری در حق ملت مسلمان الجزایر مرتکب شدند و بارها دست به کشتار گسترده آنان به جرم کوتاه‌نیامدن در مقابل استعمار زدند. بنا به آمار موجود در این دوران قریب به ۵.۶‌میلیون الجزایری به طرق مختلف به شهادت رسیدند. در طول اشغال، مسلمانان شهروند درجه2 محسوب می‌شدند، مگر اینکه حاضر به کنار‌گذاشتن دین و فرهنگ خود باشند و زمانی که مقاومت می‌کردند با خشونت سرکوب می‌شدند.
در طول جنگ جهانی دوم، ده‌ها هزار الجزایری در صف نیروهای متفقین برای آزادسازی فرانسه و شکست آلمان و ایتالیا جنگیدند و در برخی از سنگین‌ترین نبردهای جنگ جهانی دوم حضور داشتند. در سال‌۱۹۴۵ و در روز جشن پیروزی متفقین، گروهی از الجزایری‌ها با بلندکردن پرچم الجزایر خواستار استقلال شدند. پاداش الجزایری‌ها از سوی فرانسه با اعلام حکومت نظامی و 2هفته قتل‌عام مرد و زن و کودک به‌ویژه در مناطق سطیف و قالمه داده شد. تخمین زده می‌شود که ۴۵هزار شهروند غیرمسلح الجزایری در این 2هفته کشته شدند! با پایان قتل‌عام، ژنرال دووال مسئول مستقیم قتل‌عام در نامه‌ای به سران مستعمره نوشت: «امنیت شما را برای 10سال تضمین کردم!» یکی از آثار جنایت‌بار به‌جا مانده از تاریخ حضور استعمارگران فرانسوی در الجزایر کارت‌پستال‌هایی است که سربازان فرانسوی برای خانواده‌های خود ارسال کرده‌اند. تصویر این کارت پستال، سرهای بریده مبارزان الجزایری است و این کارت‌پستال‌ها را به نشانه افتخار برای خانواده‌هایشان ارسال کرده‌اند! در میان عکس‌‌های به‌جا مانده از دوران استعمار فرانسه در آفریقا، صدها عکس موجود است که فرانسویان با افتخار کنار سرهایی که بریده‌اند، مشغول گرفتن عکس یادگاری‌اند. همچنین رسانه‌های فرانسوی از وجود بیش از 18هزار جمجمه پرده برداشتند که در «موزه انسان» در پاریس نگهداری می‌شوند. این جمجمه‌ها متعلق به شهروندان الجزایری است که سرهایشان توسط استعمارگران فرانسوی قطع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :