• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 مرداد 1401
کد مطلب : 168291
+
-

نخستین هفته مثبت بورس پس از 2ماه

بعد از مدت‌ها هفته قبل منحنی شاخص بورس با رشد مواجه شد

بعد از مدت‌ها نزول بالاخره شاخص کل بورس تهران هفته قبل را با رشد سپری کرد و شاخص کل بازار سهام نزدیک به یک درصد افزایش یافت.
به گزارش همشهری، آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران، بالاخره بعد از مدت‌ها نزول هفته قبل رشد کرد و این امیدواری را ایجاد کرد تا روند معاملات و شاخص‌های بورس بهبود یابند. داده‌های موجود نشان می‌دهد در شرایطی که هفته‌هاست شاخص کل بورس تهران در حال نزول است و از ابتدای خرداد ماه تاکنون بیش از 160هزار واحد افت کرده است هفته قبل شاخص کل بورس تهران با 11هزارو 103واحد رشد نزدیک به یک درصد رشد کرده است. نکته دیگر آنکه در دادو ستد‌های هفته قبل ارزش معاملات بازار دوم بورس تهران نیز بیش از 58درصد افزایش یافت و موجب شد ارزش کل معاملات نیز رشد کند. هفته قبل جمعا 17هزارو 583میلیارد تومان مبادله در بورس تهران انجام شد که این رقم 10درصد بالاتر از هفته قبل است. با وجود این رشد ارزش روزانه معاملات خرد همچنان فاصله زیادی حتی با بهارامسال داردکه روزانه به 8هزارمیلیارد تومان رسیده بود درحالی‌که درحال حاضر سطح ارزش روزانه مبادلات بورس به 2هزار میلیارد تومان و حتی در برخی روز‌ها به کمتر از این میزان رسیده است. به زعم تحلیلگران اقتصادی یکی از مهم‌ترین نماگرهای بورس، ارزش معاملات خرد است که افزایش آن به‌معنای افزایش جریان ورود نقدینگی به بازار سهام است. با این حال تحلیلگر‌ان بر این باورند تا ابهام‌های موجود در بازار سهام رفع نشود جریان ورود نقدینگی به بازار سهام افزایش نخواهد یافت اما این امیدواری وجود دارد که با جذاب شدن قیمت‌ها به‌دلیل نزول زیاد جریان ورود نقدینگی به بورس بار دیگر آغازشود.

ابهام‌های بازار سرمایه
تحلیلگران می‌گویند عواملی چون کاهش قیمت جهانی کالاهای پایه، افزایش نرخ بهره و نامشخص بودن آینده برخی تصمیم‌های سیاسی ازجمله ابهام‌هایی که بازار با آن مواجه است و مانع ورود نقدینگی به بازار سهام شده است به زعم تحلیلگران تازمانی که ابهام‌های بازار رفع نشود نقدینگی وارد بازارسهام نمی‌شود.
سجاد مرادی کارشناس بازارسرمایه در این‌باره می‌گوید: مهم‌ترین علت نزول بازار بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به سیاستگذاری‌هایی است که اثر زیادی بر عملکرد شرکت‌ها و درنهایت روی قیمت سهام دارد.او افزود: همچنین افزایش نرخ بهره بین بانکی طی هفته‌های گذشته نیز وزن زیادی در رکود بازار و خروج نقدینگی داشته است هرچند در روزهای گذشته رئیس بانک مرکزی اعلام کرد به‌دنبال کاهش این نرخ است، اما باتوجه به شرایط تورمی، به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی همچنان به سیاست پولی انقباضی خود پایبند باشد.
او تأکیدکرد: موضوع دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم کاهش قیمت کالاهای پایه در بازار جهانی است.در روزهای گذشته گزارش‌های فصلی شرکت‌ها منتشر شد که نشان می‌دهد درآمد عملیاتی اکثرگروه‌ها با رشد مواجه شده است اما باتوجه به افت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی، بازار این انتظار را ندارد که شرکت‌ها قادر به تکرار این عملکرد در فصل‌های بعدی باشند؛ در کنار این موضوع کاهش سیاست تقسیم سود شرکت‌ها یکی دیگر از عواملی بودکه به نگرانی‌های بازار اضافه کرده است. او با بیان اینکه شرایط فعلی به‌گونه‌‌ای نیست که شاهد چرخش نقدینگی به سمت بازارسرمایه باشیم ادامه داد: روند مذاکرات هسته‌‌ای را هم نباید بدون تأثیر دانست. حمیدرضا جیهانی کارشناس دیگر بازار سرمایه دراین باره گفت: مهم‌ترین دلیل افت شاخص بورس کاهش استقبال سرمایه‌گذاران است. ورود سرمایه‌ها به بازارسرمایه تحت‌تأثیر ریسک‌های موجود ازجمله نرخ بهره، کاهش بازده شرکت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری کاهش یافته و سرمایه‌گذاران برای تزریق نقدینگی به بورس رغبت چندانی نشان ندادند. او با اشاره به نرخ بهره گفت:نرخ بازده بازار سرمایه به نسبت ریسک‌های موجود تفاوت معناداری با بازده بازار بدون ریسک مانند بازار پولی و سپرده دارد. در کشور‌های دیگر نرخ سپرده عمدتا بین ۱.۵ و حداکثر ۲ درصد بوده و در برخی کشور‌ها نیز منفی است، در عوض بازده بازار سهام در این کشورها ۸.۴ درصد است. اما در ایران در شرایطی که سال قبل نرخ سود سپرده حدود ۲۰ درصد بود بازده بورس منفی بود. این موضوع با توجه به ریسک‌ها و ابهام‌های فعلی بازار سهام منجر به کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس شده است.

آینده بازار سهام
با وجود ابهام‌های موجود در بازار، برخی تحلیلگران بر این باورند به ‌دلیل کاهش سطح عمومی قیمت‌ها و کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار سهام، فضا برای سرمایه‌گذاری در بورس مهیا شده و این امکان وجود دارد که به‌دلیل افزایش جذابیت قیمت سهام شرکت‌ها، روند نزولی بازار سهام به‌زودی به اتمام برسد. محمد مهدی بحرالعلوم کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه روند نزولی بازارسهام چه زمانی به پایان می‌رسد، گفت: هر دارایی‌ای زمانی ارزنده می‌شود که به سطح ارزنده‌ای رسیده باشد.او با بیان اینکه فنر بازارکم‌کم در حال جمع شدن است، توضیح داد: با توجه به وضعیت بازار که در فصل بهار با آن مواجه بودیم، شرکت‌ها وضعیت سودآوری را بهبود بخشیدند و ناگزیر مولفه زمان و خلق سود در دل شرکت‌ها منجر به این خواهد شد که تقاضا به سمت بازار بیاید و من معتقدم که بازار نمی‌تواند تا ابد این وضعیت را ادامه دهد و به‌زودی شاهد تحرک در بازار خواهیم بود.او اضافه کرد: اما اینکه بازار سهام روند صعودی قابل ملاحظه‌ای را در پیش بگیرد همه منوط به بررسی لحظه‌ای عوامل مؤثر بر شرایط کلان بازار یعنی برجام، نرخ بهره، نرخ ارز و شرایط جهانی است.بحرالعلوم درباره آثار احتمالی لغو تحریم‌ها گفت: وقتی مذاکرات هسته‌ای به سرانجام برسد دولت می‌تواند از محل فروش نفت کسری بودجه خود را تامین کند و دیگر به جیب شرکت‌ها دسترسی نداشته باشد و با این شرایط ریسک دولت کاهش خواهد یافت.اشکان چهره‌نگار کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این‌باره گفت: در شرایط فعلی ریسک‌های بازار سرمایه کم نیست، اما با افق بلندمدت و با دید حداقل یک ساله، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی بهترین گزینه است. او با بیان اینکه نرخ دلار یکی از عواملی است که در آینده بازار سهام نقش دارد توضیح داد:با توجه به اینکه بخش زیادی از شرکت‌های بورس صادرات محور هستند و نرخ دلار بر درآمد آنها خیلی تأثیر دارد، این موضوع می‌تواند نقش زیادی در آینده بازار داشته باشد.او ادامه داد: نکته دیگر نرخ تورم است. اگرتورم انتظاری را باتوجه به داده‌های موجود درنظر بگیریم، تورم نیز یکی از نکاتی است که می‌تواند به رشد بازار سهام منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید