• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 20 مرداد 1401
کد مطلب : 168230
+
-

با زباله‌ها پل بزنید

فرهنگ و زندگی
با زباله‌ها پل بزنید

مهتاب خسروشاهی

در طول روز و برای خرید، از چند کیسه پلاستیکی استفاده می‌کنید؟ با این کیسه‌ها چه کار می‌کنید؟ بطری‌ها و دیگر بسته‌بندی‌های پلاستیکی را چطور معدوم می‌کنید؟ پلاستیک و هر آنچه از آن ساخته می‌شود، سال‌هاست که به یکی از معضلات مهم محیط‌زیستی تبدیل شده است. هر کشوری هم برای معدوم کردن و بازیافت آنها تا حد امکان تلاش می‌کند، اما آنچه در یورکشایر شمالی اتفاق افتاده، نخستین و خاص‌ترین روش در بازیافت زباله‌های پلاستیکی است.
پل «یورکشایر دیلز» از پلاستیک‌های بازیافتی ساخته شده است و این نخستین پل در نوع خود در یورکشایر شمالی است. شورای این شهرستان اعلام کرده که پل عابرپیاده تازه نصب شده در عبور از «سویینی بک» در نزدیکی «مشام» بیشتر از یک اسکلت چوبی دوام خواهد آورد.
به‌گفته مارگریت اتکینسون، یکی از اعضای شورای شهر یورکشایر، این جایگزینی با پل قبلی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را نیز به حداقل خواهد رساند؛ به این دلیل که این پل برخلاف نوع فلزی آن، نیاز به هزینه نگهداری بسیار کمتری دارد. علاوه براینکه مقاومت آن نیز بالاست. شورای شهر یورکشایر شمالی این حرکت را راهی در راستای بازیافت مناسب و درست زباله دانسته و آن را «ارزش افزوده» شبکه راه‌های عمومی این شهر دانسته است. علاوه بر اینکه به عقیده آنها، این حرکت، پاسخ مثبتی به مسئله رعایت حقوق نسل‌های آینده برای استفاده از محیط‌زیست سالم است. مارگریت اتکینسون امیدوار است تا شبیه این حرکت نیز در دیگر نقاط شهر و حتی کشور مورد استفاده قرار گیرد؛ به این دلیل که می‌تواند روش بسیار مؤثری در بازیافت زباله‌های پلاستیکی باشد. مسیر متصل به این پل که پل عابرپیاده است، با فضاسازی زیبایی پس از سیل و از بین رفتن پل قبلی، بازسازی شده است. دوام، سبکی، هزینه پایین تعمیر و امنیت از ویژگی‌هایی است که برای این پل برمی‌شمارند.
در سال‌های اخیر استفاده از پلاستیک‌ها برای ساخت پل و حتی تجهیزات داخلی خودروها مورد توجه قرار گرفته است؛ ازجمله این موارد می‌توان به استفاده از بطری‌های بازیافتی در ساخت صندلی خودروی الکتریکی فورد فوکس در سال2012 میلادی و ساخت پلی با تحمل وزن بالا به طول حدود 28متر در اسکاتلند اشاره کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید