• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 20 مرداد 1401
کد مطلب : 168204
+
-

ترامپ شو!

چرا شکایت هیأت‌رئیسه تاج از رئیس‌جمهور سابق آمریکا بوی فرافکنی می‌دهد؟

حتما خبر عجیب را شنیده‌اید؛ اینکه هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در دوران ریاست مهدی تاج، با حضور در دادگستری تهران از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌دلیل خروج از برجام، وضع تحریم‌های سنگین و در نتیجه عدم‌پرداخت به‌موقع دستمزد مارک ویلموتس شکایت کرده و خواهان دریافت غرامت از ایالات متحده شده است. این بخش از سخنان کاظم طالقانی، عضو سابق هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال را بخوانید: «آسیبی که دولت آمریکا در رابطه با قرارداد ویلموتس به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده اینگونه است که ما باید پول‌های ایشان را پرداخت می‌کردیم؛ اگر می‌توانستیم از مبالغی که در فیفا داریم استفاده کنیم و پول را پرداخت کنیم، الان شرایط اینطور نبود که ایشان بتواند شکایت کند و درخواست غرامت داشته باشد. ما در همین رابطه و با استناد به صحبت دادگاه بین‌المللی از آمریکا و ترامپ شکایت می‌کنیم تا به ما چه از نظر معنوی و مالی غرامت و خسارت بدهد.» البته که رفتار آمریکا در این زمینه عهدشکنی بود، اما  رفتار تاج و شرکا به‌شدت بوی فرافکنی می‌دهد؛ گامی دیگر در مسیر تطهیر مسئولان سابق فدراسیون در آستانه انتخابات جدید.

   ورود ویلموتس، یک سال بعد از خروج آمریکا
بزرگ‌ترین مشکل ماجرا اینجاست که مارک ویلموتس یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام هدایت تیم ملی ایران را پذیرفت. او به‌طور رسمی روز یکم خرداد 98سرمربی تیم ملی شد، درحالی‌که ترامپ 18اردیبهشت 97از برجام خارج شده بود. در نتیجه تاج و شرکا به خوبی می‌دانستند که وضعیت مملکت چطور است، چه تحریم‌هایی وجود دارد و چه خطراتی یک قرارداد بین‌المللی را تهدید می‌کند. حقیقت این است که آنها موضوع را آسان گرفتند و ضربه بزرگی خوردند؛ خودشان که نه، در واقع این ضربه به فوتبال ایران و اموال دولتی وارد شد. حالا اینکه در آستانه انتخابات برای ترمیم چهره دست به کارهایی از جنس شکایت از ترامپ می‌زنند، واقعا نوبر است. این رفتارها بیشتر به «شو» و نمایش شباهت دارد و بعید است افکار عمومی تحت‌تأثیر آن قرار بگیرد.

   بد عادت شده بودید
حقیقت آن است که تعامل برخی از مربیان خارجی مثل کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ با مدیران فوتبال ایران در زمینه تأخیر در دریافت مطالبات‌شان، آقایان را بدعادت کرده بود. آنها تصور می‌کردند می‌شود پول همه مربیان خارجی را دیر داد و با من بمیرم و تو بمیری کار را جمع کرد. غافل از اینکه یکی مثل ویلموتس اساسا برای کندن پوست فوتبال ایران وارد شده بود و قراردادی بست که بتواند از حفره‌های آن استفاده کند. جناب طالقانی در حالی می‌گوید فدراسیون روی پول‌های بلوکه شده در فیفا حساب کرده بود که این مرحله باید آخرین امید طرف ایرانی باشد. شما با علم به اینکه آن پول‌ها به راحتی قابل وصول نیست، باید طوری قرارداد ببندی که داخل کشور قادر به تأمین و پرداخت پول باشی، نه اینکه ناگهان با شرایط اضطراری مواجه شوی، 2 میلیون یورو از تأمین اجتماعی قرض بگیری، ساختمان فدراسیون را در معرض مصادره قرار بدهی و کل فوتبال کشور را چند میلیون یوروی دیگر زیر قرض ببری. بعد جالب اینجاست که همین جماعت سودای حضور دوباره در سئول را در سر دارند!

این خبر را به اشتراک بگذارید