• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 20 مرداد 1401
کد مطلب : 168182
+
-

دربی پرتغالی

فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران از فردا با 5بازی آغاز می‌شود و جدال استقلال و سپاهان در ورزشگاه آزادی حساس‌‌ترین و احتمالا زیباترین مسابقه خواهد بود

دربی پرتغالی

انتظار هواداران فوتبال ایران بالاخره به سر رسید و فصل جدید لیگ برتر از فردا آغاز می‌شود تا تب فوتبال داخلی دوباره داغ شود و طرفدارانش را در‌بر‌بگیرد. لیگ برتر فوتبال ایران- جام خلیج‌فارس- که 21دوره از برگزاری‌اش گذشته، از فردا وارد بیست‌ودومین دوره می‌شود و از قضا افتتاحیه بسیار هیجان‌انگیزی هم خواهد داشت. اگرچه سوت آغاز نخستین مسابقه قرار است رأس ساعت19 در کرج و در دیدار پیکان و ملوان نواخته شود، اما همه چشم‌ها به ورزشگاه آزادی است که نیم‌ساعت بعد یعنی در ساعت19:30 با جدال استقلال و سپاهان دوباره میزبان هیجان لیگ خواهد بود. مصاف تیم‌های اول و سوم فصل گذشته، آن‌هم با مربیان خارجی و جدیدشان غافلگیرکننده‌ترین افتتاحیه‌ای بود که انتظارش را می‌کشیدیم.

ریکاردو ساپینتو و ژوزه مورایس؛ 2سرمربی پرتغالی که یکی سابقه مربیگری در اسپورتینگ لیسبون را دارد و دیگری کار مربیگری را در بنفیکا آغاز کرده است. این دو مرد پرتغالی همان‌قدر که برای ما ناشناخته هستند، برای خودشان شناخته‌شده‌اند و قطعا تفکرات یکدیگر را خیلی خوب می‌شناسند. اما هر دوی آنها بعد از سال‌ها مربیگری در کشورهای مختلف، حالا به فضای جدید پا گذاشته‌اند و در کسوت سرمربی تیم‌های برتر ایران از قوت و ضعف یکدیگر بی‌خبرند. این شاید از خوش‌شانسی فوتبال‎‎دوستان ایرانی بوده که این دو مربی پرتغالی در هفته اول به یکدیگر برخورد کرده‌اند. هم مورایس و هم ساپینتو به فوتبال هجومی اعتقاد دارند و در افتتاحیه‌ای که کسی از نقاط قوت و ضعف حریفش خبر ندارد، احتمالا شاهد یک بازی پرحادثه از سوی آنها خواهیم بود. هیجان حاصل از تقابل پرتغالی‌ها با جذابیت‌های خاصی کامل می‌شود که از رویارویی ستاره‌های پرتعداد این بازی با تیم‌های سابق‌شان پدید خواهد آمد. محمد دانشگر بعد از جدایی خبرسازش از استقلال، باید در نخستین بازی مقابل تیم سابقش بایستد و در کنار او نژادمهدی بازی می‌کند که آبی‌ها تلاش زیادی برای به خدمت گرفتن او انجام دادند. سپاهان در خط هافبک هم مسعود ریگی را دارد که البته یک فصل از انتقالش گذشته اما هنوز بوی پیراهن استقلال به‌طور کامل از تنش نرفته است. در آن سوی میدان رضا میرزایی و سجاد شهباززاده به‌تازگی از سپاهان راهی استقلال شده‌اند و بازی این دومی در خط حمله آبی‌ها بیش از همه به چشم خواهد آمد. به این لیست مدافعان چپ و راست سپاهان را هم اضافه کنید که تقابل‌شان با استقلال هرگز خالی از حاشیه نبوده است. امید نورافکن سابقا استقلالی بوده و رامین رضاییان پرسپولیسی؛ اما تقابل هر دوی آنها با استقلال به یک اندازه داستان و حاشیه در پی دارد. این بازی قطعا بدون حاشیه تمام نخواهد شد و انتظار برای تماشای نخستین کنفرانس مطبوعاتی پرتغالی‌ها در ورزشگاه آزادی هم کمتر از انتظار برای آغاز لیگ و تماشای 90دقیقه مصاف 2تیم نخواهد بود.

  اولین بازی تبعیدشده
در کنار بازی بزرگ هفته اول، یکی از عجیب‌ترین مصاف‌های روز نخست جدال 2تیم نساجی و مس رفسنجان است که استارت بی‌نظمی‌‌های لیگ22 را در همین روز اول زد. ورزشگاه شهید وطنی هنوز برای بازی‌های نساجی آماده نشده و بنابراین بازی اول این تیم، نخستین بازی فصل است که در شهری غیر از شهر میزبان برگزار خواهد شد. اگرچه پیکان هم قرار است در کرج از ملوان میزبانی کند، اما این اتفاق مسبوق به سابقه است و در گذشته هم برخی از تیم‌های تهرانی همه میزبانی‌های یک فصل خود را در کرج انجام داده‌اند، اما حکایت نساجی، حکایت متفاوتی است. مسئولان مازندران یک سال فرصت داشتند تا چمن شهیدوطنی را برای برگزاری مسابقه آماده کنند و حمید مطهری هم تهدید کرده بود اگر این اتفاق تا روز اول لیگ نیفتد، تیمش در هیچ زمین دیگری به مصاف حریفان نخواهد رفت. سرمربی جوان و جدید نساجی گفته بود حاضر است بازی‌‌ها را 3بر صفر ببازد اما در شهر ثالث به میدان نرود. با وجود این، تیم او نخستین میزبانی‌اش را در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان انجام خواهد داد و گفته می‌شود ورزشگاه خانگی نساجی تا قبل از هفته پنجم حاضر نخواهد شد. زمان مسابقه نساجی-مس هم چندین‌بار تغییر کرد تا اینکه بالاخره در ساعت20:30 ظاهرا به ثبات رسید و تبدیل به آخرین بازی روز اول شد. فصل گذشته نساجی نخستین بازی لیگ را برگزار کرد و نخستین گل فصل هم توسط مهاجم این تیم کریم اسلامی زده شد. این بار هم قرار بود بازی نساجی-مس در ساعت18:15 افتتاحیه مسابقات باشد اما تغییر ساعت، این مسابقه را به آخرین بازی روز اول تبدیل کرد.

  ساکت در اراک؛ جنگ تمام‌نشدنی
همزمان با مسابقه نساجی و مس رفسنجان که در اصفهان انجام خواهد شد، نفت مسجدسلیمان هم در زمین خودش میزبان یک مس دیگر خواهد بود. در دیگر بازی فردا نیز 2تیم آلومینیوم اراک و هوادار به مصاف هم می‌روند که نکته مهم این مسابقه رویارویی دوباره ساکت الهامی با اراکی‌ها‌ست. الهامی از فینال جام‌حذفی به این طرف، رابطه کدر و بسیار پرحاشیه‌ای با مهدی رحمتی، کادر دستیارانش و البته هواداران آلومینیوم داشته است. او فردا باید یک روز سخت دیگر را در اراک سپری کند و اگر از ابتدای بازی محروم نباشد، حتما در طول بازی محروم خواهد شد!


ویترین رامین
رضاییان می‌تواند با ضربه زدن به استقلال پرسپولیسی‌ها را پشیمان کند

قطعا یکی از مهم‌ترین نقل‌وانتقالات تابستانی لیگ برتر، جدایی رامین رضاییان از پرسپولیس و پیوستن او به سپاهان بود. در فصلی که سرخ‌ها و زردها مدافعان راست خود را عوض کردند، دانیال اسماعیلی‌فرد به پرسپولیس آمد و رضاییان طلایی‌پوش شد. همه می‌دانند که رامین علاقه‌ای به جدایی از پرسپولیس نداشت، اما کادرفنی او را نخواست. 2دلیل برای این موضوع مطرح می‌شود؛ نخست اینکه رضاییان از نظر فنی در بحث دفاعی ضعیف بود و به تیم آسیب می‌زد، دیگری اینکه او حاشیه داشت و نمی‌توانست با تیم جوش بخورد. به‌نظر می‌رسد همین دلیل دوم مهم‌تر بوده و باعث شده پرسپولیسی‌ها قید حفظ رضاییان را بزنند. این فرایند مخصوصا از زمانی تشدید شد که رامین با حضور در برنامه فوتبال برتر علنا از سطح کیفی برخی همبازیانش انتقاد کرد. او گفت اگر نفرات باکیفیت‌تر بیشتری در پرسپولیس بودند، بازی خود او هم رشد می‌کرد، اما این اتفاق رخ نداده است! این حرف‌ها با واکنش تند بازیکنان و کادرفنی مواجه شد و نهایتا جدایی رضاییان را به ارمغان آورد.
بدون تردید رضاییان انگیزه‌های بسیار زیادی دارد که پرسپولیسی‌ها را بابت عدم‌حفظ خودش پشیمان کند. این انگیزه در تمرینات و مصاحبه‌های پیش‌فصل هم مشخص بود؛ جایی که او از بزرگی سپاهان و تلاشش در زمین برای موفقیت این تیم سخن می‌گفت. البته که این یک مسیر طولانی است و ماه‌ها بعد می‌توان در مورد موفقیت یا عدم‌موفقیت رضاییان در آن سخن گفت، اما عجالتا او در همین ایستگاه اول فرصت دارد به خوبی خودش را نشان بدهد؛ جایی که سپاهان رودرروی استقلال قرار می‌گیرد و رضاییان می‌تواند ضمن درخشش برابر آبی‌ها، از هواداران تیم سابقش دلربایی کند. مسابقه جمعه به نوعی «ویترین رامین» است و همه هم به خوبی بر این موضوع واقف هستند؛ حتی طراح پوستر باشگاه سپاهان که این بار قید بازیکنان سابق استقلال را زد و تصویر رضاییان را برای این بازی برگزید!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید