• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 19 مرداد 1401
کد مطلب : 168073
+
-

آغاز به‌کار مواکب اربعین در 6گذرگاه

امسال 4گذرگاه در مرز مهران، خسروی، شلمچه و چذابه و 2گذرگاه تمرچین و باشماق درشمال غرب کشور میزبان زائران اربعین هستند

اربعین
آغاز به‌کار مواکب اربعین در 6گذرگاه

سیده زهرا عباسی - خبرنگار 

خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در گذرگاه‌های مرزی کشور روز گذشته(سه‌شنبه 18مرداد) با برافراشته شدن پرچم عزای امام‌حسین(ع) در مرز شلمچه به‌صورت رسمی آغاز شد. به‌گفته احمد وحیدی، وزیر کشور اربعین امسال علاوه‌بر گذرگاه‌های شلمچه، چذابه، مهران و مرزخسروی، ۲گذرگاه مرزی در شمال غرب شامل تمرچین در آذربایجان غربی و باشماق در کردستان به‌منظور سهولت در تردد زائران درنظر گرفته شده است.

ایلام؛ آماده میزبانی
مرز بین‌المللی مهران یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تردد زائران اربعین حسینی است و پیش‌بینی می‌شود اربعین امسال بیش از 70درصد زائران از این مرز تردد کنند.  ساخت 4هزار متر سایه‌بان در پایانه برکت و شهر مهران و ساخت ۱۱هزار و ۷۰۰متر دیگر در محدوده پادگان پنج‌تن آل‌عبا و پایانه مرزی مهران، تعبیه 24آب‌سردکن از مهران تا پایانه مرزی و 6مورد در پارکینگ اربعین و 2مورد در داخل شهر مهران، 300سرویس بهداشتی با مخزن بتنی ۱۰۰مترمکعبی، چاهک پمپاژ و 4300متر خط انتقال، برپایی 4بیمارستان صحرایی، 12سالن ورزشی و 54مدرسه برای اسکان زائران و 32هکتار استراحتگاه در پارک تفریحی چغاسبز بخشی از اقدامات صورت گرفته در کنار 4بانده شدن مسیر ایلام تا پایانه مرزی مهران برای تردد آسان و امن زائران از این گذرگاه مرزی است.
استاندار ایلام در این‌باره می‌گوید: مایحتاج مورد نیاز برای زائران اربعین حسینی در سال‌جاری با همکاری و مشارکت کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین حسینی و قرارگاه مردمی «خادم زوار اربعین حسینی» در استان تامین می‌شود و مسئولیت این امر برعهده معاون توسعه منابع انسانی خواهد بود.
حسن بهرام‌نیا با بیان اینکه جانمایی موکب‌ها برعهده معاونت امور عمرانی استانداری خواهد بود، می‌افزاید: تلاش می‌شود ایام اربعین حسینی مسیر ایلام به مهران و همه تونل‌ها و پل«‌صلواتی» زیر بار ترافیکی برود تا گره ترافیکی نداشته باشیم. استاندار ایلام با بیان اینکه در ایام اربعین حسینی 4بیمارستان صحرایی در مرز مهران و پایانه مرزی ایجاد می‌شود، ادامه می‌دهد: 14هزار ناوگان اتوبوس در سراسر کشور داریم که در ایام اربعین حسینی قرار است حدود 8هزار دستگاه در ایام اربعین برای حمل‌ونقل زائران اربعین حسینی استفاده شود.

کرمانشاه پذیرای بیش از 2.5میلیون زائر اربعین
ظرفیت مرز خسروی در کرمانشاه به‌عنوان قدیمی‌ترین مرز تردد زائران عتبات عالیات برای همه مسئولان کشور به‌عنوان یک راهبرد ملی در دستور کار قرار دارد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و دبیرستاد اربعین کرمانشاه با بیان اینکه این مرز آماده آیین پیاده‌روی زائران اربعین است به همشهری می‌گوید: بیش از 80هکتار پارکینگ با ظرفیت حداقل 45هزار خودرو در قصرشیرین تامین شده و برنامه‌ریزی‌ بیشتر برای توسعه پارکینگ‌ها ادامه دارد. ظرفیت اسکان 25هزار زائر در شبانه‌روز از طریق محل‌های راهیان نور، سپاه و اردوگاه‌های هلال‌احمر تا مرز خسروی نیز فراهم شده ‌است.
بازسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌های منتهی به مرز خسروی، رفع نقاط کور آنتن‌دهی در طول مسیر، ساخت بیش از 300سرویس بهداشتی ثابت در پایانه مرز خسروی و برنامه‌ریزی برای بیش از 200چشمه دیگر در محل‌های مورد نظر، ساخت سایه‌بان در محوطه مرز خسروی از دیگر اقداماتی است که محمدپورهاشمی از آن یاد می‌کند.
وی با بیان اینکه استان‌های معین برای ساخت زائرسرا و موکب ثابت در قصرشیرین و مرز خسروی نیز حضور خواهند داشت، می‌افزاید: تامین آب و برق پایدار، نصب دوربین‌های نظارتی، سایه‌بان، زیباسازی و اصلاح سیستم سرمایش و ساخت نمازخانه در سالن‌های ورود و خروج به مساحت 340مترمربع در پایانه خسروی و تعبیه 4جایگاه سیار و 3جایگاه ثابت در مرز خسروی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مرز است.
پورهاشمی همچنین با بیان اینکه مسیر ارتباطی از کنگاور تا مرز خسروی به طول 313کیلومتر چهاربانده شده‌ است، ادامه می‌دهد: همه مسیرهای منتهی به مرزخسروی در کرمانشاه چهاربانده شده و تا ابتدای شهریور حدود 5کیلومتر باقی‌مانده نیز تکمیل می‌شود. 4خط فیبر نوری تا مرزخسروی و یک خط به مرز سومار اجرا و 2دکل BTS در مسیر قصرشیرین تا مرز خسروی هم جانمایی شده ‌است.
دبیر ستاد اربعین کرمانشاه درباره ضرورت دائمی شدن بازگشایی مرز خسروی و پیامدهای مثبت آن نیز می‌گوید: چند هتل مجهز، بزرگراه کربلا از تهران تا نقطه صفر مرزی، راه‌آهن غرب کشور و فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه و 4فصل بودن آب‌وهوای استان و به‌ویژه نزدیکی راه به کربلا و کاظمین و سامرا از ظرفیت‌های ناب این مرز است و بازگشایی دائم آن در اقتصاد، اشتغال‌زایی، امنیت پایدار و جذب سرمایه‌گذاران کمک بسزایی خواهد کرد.

میزبانی 700موکب در خوزستان 
پیش‌بینی شده است اربعین امسال 5میلیون زائر از مرزهای ۶گانه کشور راهی شهرهای مقدس عراق شوند که از این تعداد ۲میلیون زائر از مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان عزیمت خواهند کرد.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند: تمهیدات لازم برای عبور آسان، راحت و ایمن زائران از مرزهای این استان اندیشیده شده است و نگرانی خاصی وجود ندارد.
ولی‌الله حیاتی با بیان اینکه 400موکب و ایستگاه پذیرایی در مرز شلمچه و 300موکب نیز در مرز چذابه آماده خدمات‌رسانی به زائران هستند، می‌گوید: با توجه به گرمای هوای خوزستان و تجربه گرمای بالای 50درجه طی هفته‌های اخیر حدود 11هزار مترمربع مه‌پاش و سایه‌بان در مرز شلمچه و 10هزار مترمربع در مرز چذابه تعبیه شده است.
به‌گفته وی، آب آشامیدنی پایدار برای هر 2مرز و در هر 2سوی مرز یعنی خاک ایران و‌ عراق و همچنین یخ و نان مورد نیاز مواکب تامین شده است.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان با بیان اینکه در شلمچه یک‌درمانگاه ثابت ‌ با ظرفیت 70تخت بستری و یک‌درمانگاه سیار ایجاد شده است، می‌افزاید: در مرز شلمچه حمل‌ونقل ریلی و زمینی فعال است و برای جابه‌جایی زائران در هر 2مرز ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در برگشت مستقر است.
حیاتی همچنین از آماده‌سازی 110هکتار پارکینگ در شلمچه و 90هکتار پارکینگ در چذابه برای پارک خودروی زائران خبر می‌دهد.
 با وجود اینکه بعد از 2سال شیوع کرونا پیش‌بینی می‌شود امسال تردد زائران به سمت عراق افزایش قابل توجهی یابد، اما افزایش 2مرز در آذربایجان غربی و کردستان به گذرگاه‌های تردد و همچنین اجرای 2طرح کنترل زائران، بخشی از ازدحام در مرزهای خروجی را کاهش می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :