• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 مرداد 1401
کد مطلب : 168049
+
-

لزوم تعیین تکلیف قیمت رب گوجه و تن ماهی

دولت و صنایع کنسرو هنوز بر سر قیمت‌ این دو محصول تعزیراتی به توافق نرسیده‌اند و این ناهماهنگی باعث آشفتگی در قیمت این محصولات شده است

حاشیه‌های قیمت‌گذاری رب گوجه فرنگی و تن ماهی همچنان ادامه دارد و وارد پنجمین ماه خود شده است. به گزارش همشهری، از فروردین ماه امسال سندیکای صنایع کنسرو با ارائه لیست هزینه‌های تولید دو محصول تعزیراتی خود به دولت، افزایش قیمت این دو کالا را خواستار شد اما دولت و به‌طور مشخص سازمان حمایت تاکنون به‌طور رسمی با این درخواست صنایع کنسرو موافقت نکرده و تداوم این کشمکش به تشتت قیمتی در بازار مصرف منجر شده است. هم‌اکنون قیمت هر قوطی رب 800گرمی که براساس قیمت‌گذاری پیشینی باید 40هزار تومان برای مصرف‌کننده به فروش برسد در برخی از برندها به بیش از 45هزار تومان رسیده و از بعضی برندهای معروف رب نیز به روال سه ماه گذشته در فروشگاه‌های بزرگ و سوپرمارکت‌ها اثری نیست. قیمت 35هزار تومانی قوطی‌های 180گرمی تن ماهی ساده هم کم‌کم در حال عبور از 40هزار تومان است و این در شرایطی است که فعلا هیچ مصوبه‌ای درخصوص افزایش قیمت این دو محصول صادر نشده و آنچه از تغییر قیمت در بازار مشاهده می‌شود به‌گفته فعالان صنعت کنسرو، براساس توافقات ضمنی و شفاهی با وزارت جهادکشاورزی بوده است. اخیرا شرکت‌های تولیدکننده رب به‌دلیل افزایش 12درصدی قیمت از سوی سازمان تعزیرات جریمه شدند درحالی‌که به‌گفته تولیدکنندگان این افزایش قیمت با هدف فراهم شدن شرایط تداوم تولید، پیش‌تر به‌طور غیررسمی با دولت هماهنگ شده بود. محمد مختاریانی، عضو هیأت مدیره سندیکای کنسرو ایران روز گذشته در نشستی خبری با اشاره به اینکه قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی و فرمانده قرارگاه امنیت غذایی از تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی خواست تا زمان اعلام رسمی قیمت جدید و صرفا برای مدیریت بازار، این کالا را به‌طور موقت با 12درصد رشد قیمت مصرف‌کننده تولید کنند، گفت: با وجود این توافق بازرسی خود وزارت جهادکشاورزی برای تولیدکنندگان پرونده تشکیل داده است. خرداد ماه نیز برخی خبرگزاری‌ها از موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش 15درصدی قیمت تن ماهی خبر دادند درحالی‌که به‌گفته محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو در گفت‌وگو با همشهری، هیچ مصوبه و ابلاغ رسمی در این زمینه صادر نشده و قیمت تن‌ماهی همچنان دارای سقف 35هزارتومانی است.

هزینه تولید بیش از 40هزارتومان است
اعضای سندیکای صنایع کنسرو معتقدند هزینه تولید رب و تن ماهی از آنچه به‌عنوان قیمت این دو کالا تعیین شده بیشتر است و تولید هر قوطی 800گرمی رب و هر قوطی 180گرمی کنسرو تن ماهی بیش از 40هزار تومان برای شرکت‌های تولیدکننده آب می‌خورد. گرچه هیچ‌گاه قیمت پیشنهادی سندیکا برای این دو محصول صراحتا اعلام نشد اما گفته‌های مسئولان صنفی درباره آنالیز هزینه تولید نشان می‌داد قیمت مورد تقاضا چیزی بین 50تا 60هزار تومان برای مصرف‌کننده است که افزایشی 70درصدی را در خود دارد. این میزان افزایش قیمت با توجه به تغییرات قیمت دیگر کالاهای اساسی، هزینه سنگینی را به سبد مصرف خانوارها تحمیل و عدم‌پذیرش درخواست‌های تولیدکنندگان برای رشد قیمت از سوی دولت را توجیه می‌کند. در سوی دیگر ماجرا اما تولیدکنندگان از زیان سنگین منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌گویند. نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو روز گذشته در نشست خبری این سندیکا از تعطیلی نیمی از کارخانجات تولید رب و تن ماهی خبر داد. مسعود بختیاری، با اشاره به اینکه دود این اتفاق در نهایت به چشم مصرف‌کننده می‌رود، از دولت خواست برای کنترل قیمت و حمایت از مصرف‌‌کننده، قیمت مواداولیه را کنترل و مالیات بر ارزش افزوده را مانند آنچه در دیگر کالاهای اساسی لحاظ شده، حذف کند تا تولیدکنندگان که امروز نیز با کمترین حاشیه سود کالا تولید می‌کنند بیش از این متضرر نشوند.

ضرورت تعیین تکلیف قیمت
ادامه کشمکش‌ها بر سر تعیین قیمت رب و تن ماهی در حالی است که تا چند ماه پیش این دو محصول به‌عنوان کالای تحمیلی به بنکداران فروخته می‌شد و به‌نظر نمی‌رسید تولید آنها با مشکل خاصی مواجه باشد. طی چهار ماه گذشته نیز گرچه بازار این کالاها با بحران مواجه نبوده، اما روند توزیع با مشکلاتی مواجه شده و رشد قیمت نیز در این اقلام ادامه یافته است. به‌نظر می‌رسد حل این مشکل نیازمند هماهنگی بیشتر میان دو وزارتخانه جهادکشاورزی و صمت در زمینه سیاست‌های کنترل بازار است تا با خروج تولیدکنندگان از این بلاتکلیفی قیمتی، بازار نیز بتواند مسیر عادی خود را بازیابد.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید