• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 19 مرداد 1401
کد مطلب : 168040
+
-

هیچ راه دیگری برای احیای خاورمیانه نبود!

اندیشه نفیس
هیچ راه دیگری برای احیای خاورمیانه نبود!

آیت‌الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک سیدالشهدا  (سلام‌الله‌علیه) از همان اول قصد عمره مفرده داشت اما چطور این راه را انتخاب کرد و قیام کرد و فرزندان خودش را برد؟ چون او می‌خواست خاورمیانه را بیدار کند؛ آ‌ن روز هیچ راه دیگری برای احیای خاورمیانه نبود! خاورمیانه آن روز مکه و مدینه و شام و عراق بود، این محدوده بود که خاورمیانه اسلامی بود.
وجود مبارک سیدالشهدا بخشی را شخصا تشریف بردند، بخشی را پیام دادند، بخشی را مذاکره کردند، بخشی را با سر رفتند، بخشی را با اسرا اداره کردند؛ یعنی مکه را، مدینه را، فاصله مکه و مدینه را، فاصله مکه و عراق را، فاصله عراق و شام را این اهل‌بیت رفتند، پیام دادند سخنرانی کردند نامه دادند نامه گرفتند خاورمیانه را بیدار کردند. بدون برنامه و بدون تصمیم که نبود، لذا هر کس خواست برود فرمود بروید ولی بچه‌های من باشند! با اینکه یقین داشت اینها به اسارت می‌روند، فرمود اینها باید باشند شما خواستید بروید، بروید، بیعت را از شما برداشتم اما بچه‌های من باید باشند، اینها پیام دارند، اینها باید کوفه را اداره کنند، شام را اداره کنند، مسیر برگشت از شام تا مدینه را اداره کنند.
حضرت نامه‌ها نوشت، مصاحبه‌ها کرد، قدم‌به‌قدم اتمام حجت کرد؛ در مکه آن سخنرانی رسمی را بیان کرد، با ابن‌زبیر یک نحو مصاحبه کرد، با ابن‌عباس یک نحو مصاحبه کرد؛ مردم خوابیده بودند حضرت اینها را بیدار کرد، لذا به‌وجود مبارک امام‌سجاد (سلام‌الله‌علیه) عرض کردند در این صحنه چه‌کسی پیروز شد؟ فرمود ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارک پیغمبر و دین را زنده کنیم از اسارت دربیاوریم و درآوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاه، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ؛ این دین اسیر بود ما این را آزاد کردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم، دین باید آزاد باشد و ما این کار را کردیم، ما پیروز شدیم».
اصل بعدی آن است که وجود مبارک سالار شهیدان (سلام‌الله‌علیه) فرمود: انسان، آزادی‌اش به‌معنای رهایی نیست، این آزادی از دشمن درون و بیرون است، لذا باید با عزت و جلال و شکوه همراه باشد. «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّه» شعار رسمی آن حضرت بود؛ فرمود ما انسان را به کرامت اصلی‌اش برگرداندیم، جامعه را کریم کردیم، آزاد کردیم، هر کس از ماست عزیز است؛ «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّه».
منبع: درس اخلاق معظم‌له مورخ 15/07/1395
 

این خبر را به اشتراک بگذارید